Stellaris: Console Edition / Arvostelut / pelaaja.fi

Stellaris: Console Edition

3.05.2019 // Kirjoittanut: Wasara
0

Elämän pituinen matka

Kello väittää edenneensä jo pikkutunneille, mutta ei tässä vielä malta nukkumaan. Naapurisektorissa pullisteleva avaruuspiraattien armada haukkasi valtavan palan laivastostani, hiljattain asutettu aavikkoplaneetta imuttelee valtion kirstusta resursseja kuin ahnas vastasyntynyt, ja johtavaa tiedealustani luotsannut tutkija meni kuolemaan vanhuuteen. Töitä on paljon, eikä aikaa riitä hukattavaksi.

Mitä se Wardin hulivili taas touhuaa? Jatkaa hurmoksellisen uskonnollisista ja fanaattisen militanteista sienipohjaisista olennoista koostuvan Doom Shroom Megaboom -imperiuminsa rakennusta, tietenkin! Paradox Interactiven jo lähes kolme vuotta pc-pelaajia ihastuttanut vavahduttavan valtava strategiapeli Stellaris on saapunut konsoleille paitsi anastamaan nöyrän arvostelijanne yöunet myös vastaamaan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen: onko strategiapelejä sittenkään mahdollista taltuttaa peliohjaimella ohjastettavaan muotoon?

Hoidetaan keskeinen kysymys pois päiväjärjestyksestä välittömästi. Vaikka olisi helppo kuvitella, että Stellariksen nippeli- ja nappeliviidakon hallinnointi peliohjaimella olisi kuin yrittäisi louhia kalliota puulusikalla, kehittäjät ovat tehneet käyttöliittymässä esimerkillistä työtä. Pelin ohjastus käy varmasti vieläkin kätevämmin hiiren ja näppäimistön välityksellä, mutta Stellaris on taivutettu padille hämmästyttävän vaivattomasti. Etua on siitäkin, että Stellaris on suhteellisen hidastempoinen peli, ja ajankulun voi myös pysäyttää napin painalluksella.

Tässä Pelaajan numerossa ei jäisi sivuja muille teksteille, jos alkaisin läpikäydä kaikkia Stellariksen sisältämiä vaihtoehtoja, yksityiskohtia ja nyansseja. Sanottakoon vain, että kyseessä on joka pelikerralla erilainen tarina valonnopeuden saavuttaneesta sivilisaatiosta. Päätäntävalta aina minimaalisista pikkuseikoista koko sivilisaation olemassaolon tarkoitusperien määrittelyyn lepää pelaajan harteilla. Painopiste on voittamisen sijaan oman yhteiskunnan laatimisessa ja luomansa koneiston ylläpitämisessä haluamaansa tyyliin. Stellaris toden totta luo maailman, jossa matka on määränpäätä tärkeämpi.

Se matka kulkee valikkojen, alivalikkojen, hallintapaneelien ja valintakytkinten valtavan suman läpi. Pelaajan päätäntävalta kattaa kaiken kotiplaneettojen nimeämisestä yhteiskunnan hallintorakenteisiin, eikä sellaista valtaa voi hyödyntää ilman monimutkaisia työkaluja. Vaikka insinöörimäinen ulkoasu voi luoda mielikuvan ylipääsemättömän korkeasta kynnyksestä, tien tasaantuminen on vain ajan ja kärsivällisyyden kysymys. Stellaris on ytimeltään suoraviivaisen looginen peli, jonka tiheä rakenne pyrkii lopulta vain luomaan pelaajalle mahdollisimman kattavat tarpeet galaksin kokoisen hiekkalaatikkonsa luomiseen.

Valitettavasti pelin ohjeistuksella on toisinaan paha tapa ikään kuin unohtaa mainita keskeisistä yksityiskohdista. Stellariksen ympärille siunaantuneen käyttäjäkunnan ansiosta netti on onneksi pullollaan vastauksia kaikkiin eteen etsiytyviin pulmiin. Kannattaa suosiolla kaivaa älyluuri tai tabletti lähietäisyydelle ainakin ensimmäisen sivilisaation alkutaipaleella, sillä pelin omaan ohjeistukseen ei aina tohdi luottaa.

Puskaradio tiesi myös kertoa, että pc-herrarodun edustajisto nauttii tuntuvasti jatkokehitetystä tuotoksesta pelin alkuperäisellä julkaisualustalla. Toivoa sopii, että kehittäjät jatkavat säntillisesti myös konsoliversion kehitystä, sillä Stellariksella on kaikki edellytykset pysyä strategiapelien kärkikastissa vuosikausia myös konsoleilla.

Jason Ward

8/10

Kehittäjä: 
Paradox Interactive
Julkaisija: 
Paradox Interactive
Peligenre: 
Strategia, 4X
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4
Pegi-ikärajat: 
K-7
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta