Streets of Rage 4 / Arvostelut / pelaaja.fi

Streets of Rage 4

18.07.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Katujen uusi valtias

80- ja 90-luvulla loistaneet kaksiulotteiset toimintamätkintäpelit ovat olleet varovaisempi näky nykyvuosituhannella. Aina silloin tällöin joku kokeilee onneaan lajityypin parissa, mutta tarkoituksellisesti yksinkertaisiin rakennusosiin nojaava aligenre jää tänä päivänä vääjäämättä suurempien ja näyttävämpien toimintateosten varjoon.

Streets of Rage 4 ei ole rikkomassa tätä kaavaa. Sarjan luoneen Segan sijaan ranskalaisen Dotemun johdolla tehty jatko-osa on ottanut tehtäväkseen olla moderni mutta samalla myös uskollinen seuraaja kolmelle Mega Drive -ajan klassikolle. Tulokseksi on saatu peli, joka kosiskelee hyvin tietynlaista yleisöä, mutta joka on myös onnistumisillaan terävä osoitus siitä, että kaltaisillaan on vielä paikkansa maailmassa.

Streets of Rage 4 -arvostelu

Raivokaduille palaaminen tuntuu heti paremmalta kuin Streets of Ragessa reilut 20 vuotta sitten. Monet perusteet ovat yhä tallella, eli tarjolla on yksi nappi perushyökkäyksille, toinen hypyille ja kolmas elinvoimaa syöville erikoisiskuille. Heitot ovat nekin tallella, ja ympäristöissä piisaa erilaisia aseita käytettäväksi. Tätä kaikkea on parannettu sillä, että kuhunkin elementtiin on saatu mukaan uusi kerros syvyyttä.

Yksi isoimpia muutoksia on erikoisiskujen toiminta. Niiden käytöstä menetettävä elinvoima on ansaittavissa takaisin huolellisella pelaamisella, mikä vapauttaa niiden käyttöä ja rohkaisee riskialttiimpien hyökkäyssarjojen tekemiseen. Kombojen tekeminen on ylipäätänsä helpompaa, sillä viholliset kimpoavat nyt ruudun reunaan osuessaan lennokkaasti ilmaan. Pelaajille annetaan näin enemmän mahdollisuuksia hallita taistelutantereita ja huomata, että pärjääminen on muutakin kuin vain hyökkäysnappien jatkuvaa takomista.

Vanha pikseliulkoasu korvataan nelososassa piirrostyylillä, joka on pääosan ajasta komeaa katsottavaa ja onnistuu löytämään samaa henkeä vanhojen sarjan osien kanssa. Ulkoasu auttaa ennen kaikkea herättämään pelialueita eloon, mutta kenttiin tuodaan myös vaihtelua erilaisilla ansoilla. Ne toimivat sekä vaaroina että työkaluina. Monet niistä mukailevat sarjassa aiemmin nähtyjä loukkuja, kuten rotkoja, joten kovin erilaiseksi jatko-osa ei ole kenttäsuunnittelun saralla muuttunut.

Streets of Rage 4 -arvostelu

Selväksi kakkoseksi Streets of Rage 4 jää esikuvilleen vain musiikkipuolella. Äänien toteutus on ollut tärkeä asia tekijöille, sillä pääsäveltäjä Olivier Derivieren tueksi mukaan palkattiin joukko nimekkäitä japanilaislegendoja aina sarjan alkuperäisenä musisoijana toiminutta Yuzo Koshiroa myöten. Musiikki onnistuu kuitenkin parhaimmillaankin vain vaivoin jäljittelemään alkuperäisten pelien loistohetkiä, eikä se yllä missään vaiheessa samaan iskevään voimaan kuin Mega Driven äänipiiristä revittiin aikoinaan irti.

Segan sivuunjäämisestä huolimatta – tai juuri siitä syystä – Streets of Rage 4 on onnistunut kunnianosoitus sekä sarjalle itselleen että kaksiulotteisten toimintamätkintöjen genrelle. Se tuskin nostaa lajityyppiä uuteen kukoistukseen, mutta se ei ole ollut tarkoituskaan. Streets of Rage 4 on hauska takavuosien rosoisuuden ja nykypäivän välkkeen välinen kohtaamispaikka, joka tuntuu oikealta jatkajalta Streets of Rage -nimelle.

8/10

Kehittäjä: 
LizardcubeGuard Crush GamesDotEmu
Julkaisija: 
Dotemu
Peligenre: 
Toiminta
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta

Nostoja