Stronghold: Warlords / Arvostelut / pelaaja.fi

Stronghold: Warlords

12.05.2021 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0

Stronghold: Warlords -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun 2021 numerossa 221. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Puolivillaista tosiaikastrategiaa

Stronghold-pelisarja tulee tänä vuonna jo 20 vuoden ikään. Juhlavuoden kunniaksi linnanrakentelustrategia on saanut uuden osan pitkän tauon jälkeen. Stronghold: Warlordsissa tuntuukin 20 vuoden takainen kaiku, niin hyvässä kuin pahassakin.

Edeltäjiensä tapaan Itä-Aasiaan sijoittuvassa Stronghold: Warlordsissa pelaajan tehtävänä on rakentaa toimiva linnoitus, joka pystyy tuottamaan riittävästi resursseja pitämään kansan tyytyväisenä ja sotajoukot aseistettuina. Kyseessä on siis varsin perinteinen tosiaikastrategia, jossa tasapainotellaan voimavarojen käyttöä sotavoimien ja taloudellisen mahdin kasvattamisen välillä.

Peli on saanut nimensä karttoja asuttavilta sotaherroilta, jotka voi alistaa omalle puolelleen voimaa tai diplomatiaa hyödyntäen. Omalle puolelle käännytetyltä sotaherralta voi vaatia resursseja, joiden lisäksi ne tuovat pienen bonuksen esimerkiksi kansan tuottavuuteen.

Stronghold: Warlords -arvostelu

Warlords rakentuu periaatteessa mielenkiintoisen talousmekanismin ympärille. Linnoituksissa tuotetaan resursseja, kuten puuta, rautaa ja silkkiä, joista voi jatkojalostaa uusia tuotteita niin armeijan kuin kaupunkilaistenkin tarpeisiin. Tuotantoa on kuitenkin lähes mahdoton suunnitella, koska tietoa on tarjolla äärimmäisen niukasti. Etukäteen on käytännössä mahdotonta tietää, kuinka paljon silkkitoukkia yksi viljelmä tuottaa, saati sitten kuinka paljon silkkiä toukista saa tai kuinka paljon siitä voi tuottaa vaatteita. Valmiista rakennuksista saa kyllä tiedon toteutuneesta tuotannosta, mutta missään ei kerrota, minkä vuoksi tuotanto toimii tai sakkaa.

Perusjärjestelmät ovat sarjan aiempiin osiin verrattuna liiankin yksinkertaiset. Vaikka tuotantoketjuun vaikuttaa joukko vaihtoehtoja, suurin osa niistä tuntuu mitättömiltä. Esimerkiksi pelkokerrointa liikuttavat rakennukset nostavat joko työntekijöiden tai sotilaiden tehoa toisen kustannuksella, mutta vaikutus on lähinnä näennäinen. Ja miksi vaivautua kasvattamaan hitaasti lihovia possuja, kun riisi riittää lähes poikkeuksetta tyydyttämään kansan tarpeet?

Stronghold: Warlords -arvostelu

Talouden ohella johdetaan tietenkin sotajoukkoja. Niitä on tarjolla heikoista keihäsmiehistä raskaasti varustettuihin miekkajoukkoihin, mutta käytännössä etenkin kampanjassa joukkojen selkäranka koostuu jousimiehistä. Joukkojen ylläpito edellyttää varustuksen valmistamista, joten raskaiden joukkojen ylläpito sitoo enemmän resursseja. Vaikka pelin tasapaino tuntuu ailahtelevaiselta, piiritystaistelut ovat silti hauskoja muurien molemmilla puolilla. Linnoitusten rakentaminen onkin joustavan rakentelujärjestelmän ansiosta yksi Warlordsin kiinnostavimmista puolista.

Harmillisesti kaikki pelin kansakunnat ja sotajoukot ovat täysin identtisiä keskenään. Niin thait, japanilaiset kuin mongolitkin puhuvat kaikki kiinaa ja käyttävät kiinalaisia nimiä, mikä tuntuu alueen monimuotoisuuden huomioiden todella väärältä.

Stronghold: Warlords tuntuu ja näyttää vanhalta. Pelissä on hyviä ideoita, mutta suurin osa niistä tuntuu viimeistelemättömiltä. Pelaaminen herättää kyllä nostalgisia tuntemuksia menneiden vuosikymmenien tosiaikastrategioista, mutta siihen on tarjolla parempiakin vaihtoehtoja. 

5/10

Kehittäjä: 
FireFly Studios
Julkaisija: 
Firefly Studios
Peligenre: 
tosiaikastrategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows

Nostoja