Tales of Arise / Arvostelut / pelaaja.fi

Tales of Arise

8.11.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
0

Tales of Arise -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden lokakuun numerossa 226. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Vanhan koiran uudet temput

Pitkäikäisissä pelisarjoissa on yleistä ja täysin ymmärrettävää, että huteja lipsahtaa satunnaisesti hittien sekaan. Bandai Namcon 25-vuotias Tales of -roolipelisarja on kuitenkin ollut tasaisessa alamäkiluisussa jo pidemmän aikaa, ja tietynlainen pohjakosketus otettiin vuoden 2016 Tales of Berseriassa. Se kärysi kiireeltä ja kireiltä budjeteilta, ja viimeistään silloin kehittäjien leirissä taidettiin ymmärtää, ettei moinen meno kantaisi enää pitkälle.

Niinpä syntynsä sai viisi pitkää vuotta antaumuksella hiottu Tales of Arise, jonka päällimmäinen tehtävä on saatella elähtänyt pelisarja kertaheitolla tähän päivään. Vanhalla pelimoottorilla on viskattu vesilintua, vuosia muuttumattomana säilynyt graafinen ilme on laitettu uuteen uskoon, ja mullistuksia on pelilliselläkin puolella niin paljon, että osaa sarjan faneista ehti jo hetken hirvittää. Tunnistaisiko vanhaa suosikkia muodonmuutoksen jälkeen enää samaksi?

Tales of Arise -arvostelu

Asetelmaltaan Arise on ainakin ehtaa Talesia. Huippukehittynyt Renan imperiumi on orjuuttanut naapuriplaneettansa Dahnan asukkaita satoja vuosia, ja kuiviin imetty kansa tekee hidasta kuolemaa mestariensa rautanyrkin alla. Pelin sankari, kasvoton ja muistinsa tyystin menettänyt Iron Mask, imaistaan dahnalaisten keskuudessa kytevän kapinan pyörteisiin, ja hän lähtee vapauttamaan kotimaataan orjapiiskurien ikeestä provinssi kerrallaan. Matkan varrella saadaan luonnollisesti vastauksia kysymyksiin miehen todellisesta identiteetistä ja poimitaan peesiin melkoinen kaarti taistelutovereita.

Bandai Namcon aiemmin käyttämä Tales-pelimoottori oli iänikuisen vanha, eikä se ole enää pitkään aikaan soveltunut sarjalle tyypillisten suurten tarinoiden kertomiseen. Unreal Engineen vaihto oli studiolta selkeästi oikea päätös, sillä Arisen välianimaatiot ovat näyttäviä ja eläväisiä sekä sen hahmot ilmeikkäämpiä ja luonteikkaampia kuin koskaan. Vaikka perinteisiä animevälipätkiäkin on edelleen mukana, ne ovat tällä kertaa enemmän tyylillinen valinta kuin elinehto.

Arisen tarina on temaattisesti tosin melkoinen vastakohtien sekametelisoppa. Renalaisten herrojen julmuudella ei ole rajaa, ja peli sukeltelee välillä yllättävänkin synkissä vesissä rasismin ja kansanmurhien kaltaisia aiheita pyöritellessään. Liian usein tapahtumat kuitenkin kulminoituvat naiiveihin moraalisaarnoihin, jotka tuntuvat täysin riittämättömiltä hahmojen kohtaamiin kauhuihin nähden. Idealistinen soopa on toki aina ollut osa Talesien ydintä, mutta Arisen aiempaa tummemmat sävyt tekevät kontrastista hitusen liian terävän.

Tales of Arise -arvostelu

Avoimen maailman trendijunan kyytiin peli ei pyri, vaan se on rakenteeltaan pitkälti lineaarinen. Vaikka tarinalla on kestoa 40–50 tuntia, vaellus Dahnan päästä päähän putkimaisia kenttiä pitkin ei ole matkassa mitattuna loppujen lopuksi kovin pitkä. Skaalan pienuus saakin kaipaamaan vanhoista peleistä tuttua erillistä maailmankarttaa. Korkeuseroilla leikittelevä kenttäsuunnittelu on pääosin kuitenkin tarpeeksi luovaa pitämään kiinnostusta yllä, ja eri alueet erottuvat toisistaan selkeästi. Vain luolastot jättävät toivomisen varaa, sillä niiden pohjaratkaisut ovat tylsiä, näkymät toistavat itseään ja pulmatkin loistavat jälleen kerran poissaolollaan.

Kuten kunnon Tales-peliin kuuluu, aikaa vietetään vähintään yhtä paljon taisteluruutuja tuijottaen kuin maailmaa tutkien. Sarjan tavaramerkki oli aikoinaan sivulta kuvattu reaaliaikainen mätkintä, mutta vuosien varrella on otettu tasaisesti askelia muitakin ulottuvuuksia kohti. Arise karistaa historian tomut kokonaan jaloistaan, ja tilalle on rakennettu täysin kolmiulotteinen, oikea-aikaista väistelyä ja vastaiskuja painottava sekä taktista silmää vaativa taistelujärjestelmä.

Aloittelijaystävällisesti uusi järjestelmä kasvaa täyteen mittaansa hiljalleen pelin edetessä. Aluksi esimerkiksi arte-erikoisiskuja ei voi asettaa kuin yhden kullekin painikkeelle, mutta vaihtoehtoiset liikesetit saa käyttöönsä noin 15 tunnin kohdalla. Taktikoinnin määrä kasvaa hahmokaartin mukana, sillä jokaisella porukan jäsenellä on oma selkeä roolinsa ryhmässä. Esimerkiksi tarkka-ampuja Shionne on haka nappaamaan lentäviä hirviöitä ilmasta, siinä missä maagi Rinwellillä voi sabotoida taikovien vihollisten suunnitelmia. Vaikka vain yhtä hahmoa voi ohjastaa aktiivisesti kerrallaan, löytänee jokainen pelaaja omaan käteensä sopivan arkkityypin.

Kullakin hahmolla on myös omat etäaktivoitavat superhyökkäyksensä, jotka kannattaa säästää todelliseen tarpeeseen. Niillä on hahmojen vahvuuksia heijasteleva, tarkkaan rajattu funktionsa, eivätkä huonosti ajoitetut tai vääränlaiseen viholliseen kohdistetut iskut tee vastapuoleen juuri lovea. Pelaajan täytyy siis aidosti opetella vihollisten liikkeet ja heikkoudet ottaakseen kaiken irti hahmojensa erikoiskyvyistä. Konsepti on yksinkertainen, mutta se saa kaikki taistelijat tuntumaan omalla tavallaan korvaamattomilta.

Arise taitaakin olla ensimmäinen Tales-peli, jossa yhtäkään hahmoparkaa ei ole tuomittu seinäruusun rooliin. Kehuja ansaitsee myös uusi kykyjärjestelmä, jonka myötä ykköshahmostaan voi muokata vielä paremmin omaan pelityyliinsä sopivan. Oikeastaan ainoa taistelu-uudistuksiin liittyvä turhautumisen aihe on parannustaikojen kahlitseminen tasaisesti hupenevaan Cure Points -saldoon, jonka täyttämiseksi leirinuotioilla joutuu ramppaamaan alituiseen luolastoja tutkiessa.

Tales of Arise -arvostelu

Siinä missä Arisea edeltänyt Berseria näytti kahden markan PS3-peliltä, siirtymä uudelle sukupolvelle näkyy ja tuntuu tuoreessa osassa. Peli on graafisesti huimaava ilmestys, ja uusi, aikuismaisempi taidetyyli sopii sarjalle mainiosti. Vesivärimäisen ilmeen ansiosta pelaajan silmää saadaan huijattua esimerkiksi piirtoetäisyyden suhteen helposti vaatimatta raudalta liikaa, ja peli pyöriikin ainakin PlayStation 5:llä moitteettomasti. Ruudulla tapahtuu eritoten taisteluiden aikana käsittämättömiä määriä asioita, joten suoritus on aidosti kunnioitettava.

Kunnioitettava on myös tapa, jolla Tales of Arise onnistuu pitkästä aikaa valamaan uskoa sarjan tulevaisuuteen. Sen uudistukset ovat tarkkaan harkittuja ja lähes poikkeuksetta positiivisia, ja niiden voimalla sen voisi kuvitella hurmaavan niin vanhat fanit kuin uudetkin tuttavuudet. Jos jotain uskaltaa jo seuraavalta osalta toivoa, soisi studion löytävän jonkinlaisen uuden koukun, jolla erottua paremmin markkinoilta. Nopeatempoisia toimintaroolipelejä on maailma nimittäin tätä nykyä pullollaan, ja sarjaa tuskin pystytään myymään loputtomasti pelkällä nimiarvolla. Toistaiseksi kuitenkin riittää tieto siitä, että suunta on viimein ylöspäin.

8/10

Kehittäjä: 
Bandai Namco
Julkaisija: 
Bandai Namco
Peligenre: 
Roolipeli, Toiminta
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Pelin sisäiset ostokset, Väkivalta