Tales of Vesperia: Definitive Edition / Arvostelut / pelaaja.fi

Tales of Vesperia: Definitive Edition

5.03.2019 // Kirjoittanut: Petri Pohjonen
0

Tarina menneisyydestä

Tales of Vesperia oli eräs edellisen konsolisukupolven rakastetuimmista japaniropeista. Lännessä se julkaistiin vain Xbox 360:lle, mutta Japanissa se sai parannellun PS3-sovituksen. Tämä versio oli vuosikymmenen ajan länsipelaajien kateuden kohde, mutta nyt peli on viimein saatu tuotua myös tänne länteen Definitive Edition -lisänimellä. Se sisältää kaikki PS3-version lisäykset, kuten kaksi uutta pelattavaa hahmoa, ylimääräisiä sivutehtäviä ja uusia välinäytöksiä, ynnä modernin teräväpiirtoresoluution.

Yuri on keisarillisen pääkaupungin köyhälistökorttelissa asuva entinen ritari, joka sattumalta törmää karkureissulla olevaan aatelistyttö Estelliseen. Yhdessä he lähtevät etsimään kummankin yhteistä ystävää ritari Flynniä, jonka Estellise pelkää joutuneen synkän kultin tappolistalle. Matka on vaaroja täynnä, sillä Terca Lumireisin maailmassa ihmiset asuvat blastia-energiaytimien luomien suojakilpien peittämissä kaupungeissa ulkona kuhisevien hirviöiden vuoksi. Simppeli tehtävä alkaa kuitenkin vähitellen eskaloitua, ja Yuri seuralaisineen päätyy keskelle koko maailman kohtaloon vaikuttavia tapahtumia.

Tales of Vesperia: Definitive Edition

Tales-pelisarja ei ole koskaan ollut erityisen omaperäinen juonen suhteen, eikä Vesperia ole poikkeus. Tarinaan on saatu upotettua kaikki tutut japaniroolipelikliseet, ja genren teoksiin vähääkään tutustunut arvaa helposti juonenkäänteet ennakkoon. Pelisarjan vahvuus on juonen sijaan hahmoissa, heidän suhteissaan ja ryhmädynamiikassa. Tällä saralla Vesperia onkin helposti yksi sarjan parhaista osista. Kaikki hahmot ovat pidettäviä ja mielenkiintoisia, ja heidän tekemisiään seuraa mielellään. Yurin seurueeseen liittyy monenmoista kulkijaa, kuten epäsosiaalinen tiedetyttö Rita, varasveijari Raven tai piraattilapsi Patty. Yuri itsekin on melko epätavallinen päähahmo, sillä hänen sarkastinen ja kyyninen asenteensa on kaukana perinteisistä naiiveista pojankoltiaisista.

Vesperia on puhdasta vanhemman koulukunnan japaniropea. Hahmot juoksevat näteissä esirenderöidyissä maisemissa taistellen ja aarrearkkuja availlen. Mekaniikkoja on vähänlaisesti, mutta ne tukevat toisiaan ja eteneminen vaatii niiden perinpohjaista ymmärtämistä. Jos ei esimerkiksi tajua, kuinka tärkeää torjuminen on, jo heti ensimmäiseltä pomolta saa armotta turpiin. Koluttavia luolastoja on runsaasti, mutta ne eivät onneksi yleensä ole kauhean pitkiä tai ärsyttäviä. Jotkin pomohirviöt tosin tuottavat vaikeuksia kokeneellekin pelaajalle.

Tales of Vesperia: Definitive Edition

Reaaliaikaisen taistelusysteemin pääroolissa ovat arte-erikoisliikkeet, joiden ominaisuuksien ymmärtäminen ja hyödyntäminen ovat tie voittoon. Artejen komboaminen oikealla hetkellä tai oikeanlaisen arten käyttö ovat elinehtoja. Vaikeinkin vastus helpottuu, jos osaa käyttää artea, jolle tämä on heikko. Hahmot myös oppivat käyttämistään varusteista uusia passiivisia kykyjä, joilla hahmoista voi muokata haluamansa laisia.

Tekemistä pelissä riittää. Läpipeluun jälkeen aukeaa kolme ekstravaikeaa luolastoa pomoineen, ja sivutehtäviä on runsaasti. Jälkimmäiset ovat myös pelin heikointa antia, sillä peli ei pidä niistä kirjaa. Jokin tehtävä voi esimerkiksi vaatia tiettyyn paikkaan paluuta tietyllä hetkellä – ilman mitään näkyvää syytä –, tai muutoin tehtävä epäonnistuu. Ilman ohjeita jotkin sivutehtävistä ovat täysin mahdottomia.

Tales of Vesperia on todellinen tuulahdus menneisyydestä. Pääosin peli on vanhentunut arvokkaasti, ja sitä kehtaa helposti suositella sekä pelisarjan veteraaneille että uusille pelaajille Pelin läpikotaisin tuntevatkin löytävät Definitive Editionista runsaasti syitä aloittaa uusi läpipeluu.

8/10

Kehittäjä: 
Namco Tales Studio
Julkaisija: 
Bandai Namco
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Uhkapeli, Väkivalta

Nostoja