The Ascent / Arvostelut / pelaaja.fi

The Ascent

9.10.2021 // Kirjoittanut: Jason Ward
0

The Ascent -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden syyskuun numerossa 225. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Alla kaupungin ikiyön suoritan mun verityön

Pienen Neon Giant -pelistudion debyyttituotos The Ascent vie kielen ja mielen mennessään heti kättelyssä, sillä toimintaroolipelin näyttämönä toimiva Velesin kaupunki on aistit sulattavan upea audiovisuaalinen hirvitys täynnä toinen toistaan komeampia yksityiskohtia. Hengästyttävän tiheäksi rakennettu arkologia on ikuisen sateen piiskaama lasin, teräksen ja karujen kohtalojen ahavoittama betonihirviö. Se elää ja hengittää sokaisevista neonvaloista, tiheistä höyryverhoista ja tietysti tuoreeltaan vuodatetusta verestä. Juonenkäänteistä viis – The Ascentin tärkein hahmo on Veles.

Kyberpunkille uskollisen säännöstön mukaisesti kaupungin ylätasanteille ovat tervetulleita vain yhteiskunnan hyväosaisimmat. Alempien tasojen asukit elävät The Ascent Group -jättiyhtiön rautanyrkin puristuksissa eräänlaisina urakoitsijoina jossain minimipalkkatyöläisen ja kaleeriorjan välimaastossa. Tällaisen elämän kolhiman piruparan roolin pelaaja omaksuu ja löytää itsensä suorittamasta väkivaltaisia hanttihommia Velesin pohjamudissa.

The Ascent -arvostelu

The Ascentin hieman puupökkelöistä antisankaritarinaa tapaillaan läpi tutkimalla Velesin karun kaunista kartastoa erilaisia väkivaltaa vaativia pää- ja sivutehtäviä suorittaen. Koska puitteet ovat roolipelin, nimettömän pelihahmon aseistus, panssarointi ja kyberkyvyt karttuvat tasaisen varmaa tahtia pelin edetessä. Valitettavasti The Ascentin lupaus jää koko lailla lunastamatta, sillä vaikka turpakäräjöinnille on luotu henkeäsalpaavan upeat puitteet, itse näyttämöllä tapahtuva toiminta jää kakkoseksi kulisseille.

Hieman yllättäen The Ascent lainaa toiminnan perusteet vanhan liiton tuplatikkuräiskinnöiltä, jollaisilla esimerkiksi kotimainen Housemarque on hankkinut modernit kannuksensa. Vihollisia sikiää joka ilmansuunnasta, ja ilma on toistuvasti tiheänä luoteja, räjähteitä ja lihaa. Pelaajan on pidettävä kyberkyntäjänsä liikekannalla, hoksottimet viritettynä ja piiput tulikuumana. Ensimmäinenkapula rattaissa onkin se, että ainakin peliohjaimella ohjastettuna toiminta tuntuu aina olevan hieman liian nopeatempoista ja sekavaa.

The Ascent -arvostelu

Yksioikoinen toimintapainotteisuus ei sinällään olisi haitaksi, ellei räiskintä olisi kauttaaltaan täynnä epätasaisuuksia ja sutaistuja suunnitteluratkaisuja. Osapuilleen joka kolmas eteen sattuva vihulainen alkaa tulittaa pelaajaa isometrisen kuvakulman ulkopuolelta, mikä tarjoaa haasteen sijaan vain turhauttavaa epätasapainoa taistelutilanteisiin. Pelin kovasti suosittelema suojassa kyykkiminen on puolestaan lähimain totaaliturha jippo, sillä usein viholliset sikiävät tyhjästä pelaajan ympärille ja taistelu on aivan liian hektistä sompailua piilossa puuskuttelulle.

Optimismia huokuen on kuitenkin todettava, että mikäli neljälle pelaajalle mitoitettu moninpeli olisi ollut arvosteluhetkellä toimintakunnossa, olisi kyberkäteen saattanut jäädä hyvinkin erilainen kokemus. Kimppakivana nautittuna pelin arvosana olisi todennäköisesti noussut yhdellä ellei peräti kahdella numerolla, sillä ihmispelaajien välinen taktikointi ja ryhmätyö olisivat eittämättä rikastuttaneet aneemista räiskintää valtavasti. Valitettavasti haavekuvat verevästä tiimitoiminnasta katosivat kyynelinä sateeseen tekniikan takeltelun takia.

5/10

Kehittäjä: 
Neon Giant
Julkaisija: 
Curve Digital
Peligenre: 
Toiminta, Räiskintä
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Uhkapeli, Väkivalta

Nostoja