The Legend of Zelda: Link's Awakening / Arvostelut / pelaaja.fi

The Legend of Zelda: Link's Awakening

13.11.2019 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
0

Taskukokoisen klassikon uudelleenherääminen

Sen aidon ja alkuperäisen Game Boy -taskukonsolin oma The Legend of Zelda -peli on aina ollut hieman omaleimainen tapaus. Link’s Awakeningilla oli suunnaton haaste seurata Super Nintendon A Link to the Past -superklassikkoa sekä ahtaa Zelda-kaava tehottomammalle ja värittömälle pelialustalle. Erinäisistä kokeiluista peliksi muovautunut Link’s Awakening on pienemmästä kokoluokastaan huolimatta onnistunut säilymään Nintendo-fanien mielissä.

Nyt Link’s Awakening on rakennettu kokonaan uusiksi Switchille, ja alkuperäistä seikkailua ohimennen testanneena on hauska huomata, että sarjan vanhan kaavan pelisuunnittelu pitää pintansa ilman nostalgialasejakin. Haaksirikkoutuneen Linkin seikkailut unenomaisella Koholintin saarella tuntuvat huomattavan kasvojenkohotuksen ansiosta tuoreelta, vaikka sen koko ja rakenteelliset ratkaisut ovatkin säilyneet kutakuinkin muuttumattomina Game Boy -versiosta. Toisin sanoen Linkin tehtävänä on kerätä maagiset soittimet Koholintin uumenista ja herättää jättimäisessä munassa uinuva tuulivalas päästäkseen pois saarelta.

The Legend of Zelda: Link's Awakening -arvostelu

Uusi ja eläväinen ilme on kaikessa söpöydessään upea sekä istuu mainiosti klassiseen lintuperspektiivistä kuvattuun Zelda-seikkailuun. Vertaillessa Switch-versiota alkuperäiseen onkin suorastaan hämmentävää, miten pikkutarkasti pelimaailma ja sen vihollisasettelu on säilytetty ennallaan – mitä nyt ruudusta toiseen siirtymisen sijaan kamera liikkuu Linkin mukana ja antaa yhtenäisemmän kuvan pelimaailmasta ja luolastoista.

Pelimekaniikkaa on sujuvoitettu ja modernisoitu samankaltaisella uskollisuudella. Kaikki esineet, kyvyt ja jopa sivuttaissuunnassa etenevät tasoloikkamaiset huoneet ovat säilyneet ennallaan, mutta Switch-versio vähentää varustevalikoissa ravaamista dramaattisesti. Esimerkiksi kilpeä, juoksukenkiä ja muita perustarvikkeita ei tarvitse enää kaivaa erikseen valikosta, vaan useampien näppäinten ansiosta ne ovat modernien osien tapaan aina kannossa ja oman näppäimensä varassa. Uusittu versio tuntuukin napanneen mukaansa sekä klassisten että modernien pelien parhaat palat.

Koholintin saari itsessään on nykypäivän standardeilla varsin tiivis, mutta erinomaisen suunnittelun ansiosta se ajoittain tuntuu suuremmalta kuin se onkaan. Link’s Awakening ei alun perinkään tarjoillut aivan samankaltaista mittavuutta tai tutkimisen vapautta kuin vaikkapa SNES-edeltäjänsä A Link to the Past, eikä alkuperäisestä visiosta ole haluttu poiketa liiaksi asti. Yleisesti ottaen peli etenee melko suoraviivaisesti, ja jumiutumistilanteet selviävät yleensä kysymällä neuvoa luolastojen pöllöpatsailta tai saaren viisaan vanhuksen puhelinlinjalta. Ilmassa on silti seikkailun ja tutkimisen tuntua sokkeloiden, eri varusteiden ympärille rakennettujen pulmien, piiotettujen salaisuuksien ja tietenkin haastavien luolastojen ansiosta.

Luolastot ja niiden uumenissa lymyilevät pomovastustajat hyödyntävät erinomaisesti Linkin matkalla varrella oppimia kykyjä, kuten hyppyjä, uimista ja syöksyjuoksua. Nämä sekä erikoiset lisäykset klassiseen Zelda-kaavaan, kuten sivuttaissuunnassa toimivat tasoloikkaosuudet, tuovat peliin pirteää persoonallisuutta, jollaista ei aivan ole muissa sarjan osissa.

The Legend of Zelda: Link's Awakening -arvostelu

Switch-uusioversion isoin hämmennys on kuitenkin tekninen suorituskyky, sillä varsin yksinkertaisesta ilmeestään huolimatta pelin ruudunpäivitys saattaa hektisimmissä tilanteissa takkuilla hyvinkin huomattavasti. Ongelma tuntuisi olevan huomattavampi televisioruudulla pelatessa, mutta se on havaittavissa myös Switchin kannettavassa muodossa. Häiritseväksi tämä nousee vihollisraskaimmissa tilanteissa, ja hyvin epänintendomaiselle kauneusvirheelle olisi syytä saada korjauspäivitys mahdollisimman pian.

Uuden Link’s Awakeningin oma kummallisuus on myös mahdollisuus rakentaa omia luolastoja, mikä kaikessa yksinkertaisuudessaan kuulostaa hienolta mutta on nykymuodossaan hukattu mahdollisuus. Pelaajat voivat lähinnä sijoitella valmiita huoneita Link’s Awakeningin luolastoista haluamaansa järjestykseen, mikä ei ole erityisen monipuolista tai edes viihdyttävää pelattavaa. Laajemmilla vapauksilla touhu saattaisi jopa toimia ja viihdyttää, mutta vain aika näyttää, onko tämä kokeilunhaluinen alkusoitto jollekin suuremmalle.

On selvää, että Link’s Awakening on vain välipala Breath of the Wildin ja sen jatko-osan välissä, mutta teknisistä ongelmistaan ja kokoluokastaan huolimatta se on maukas sellainen. Kaltaiselleni uudelle tulokkaalle se tuntuu mukavalta tuulahdukselta menneiltä ajoilta, joka vetää mukaansa hurmaavien yksityiskohtiensa ansiosta. Peli myös osoittaa, että kaksiulotteisten Zelda-pelien kaavalla olisi yhä paljon tarjottavana myös täysin uusien pelien muodossa.

8/10

Kehittäjä: 
Nintendo
Julkaisija: 
Nintendo
Peligenre: 
Seikkailu, Toiminta
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch
Pegi-ikärajat: 
K-7
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja