The Surge 2 / Arvostelut / pelaaja.fi

The Surge 2

11.01.2020 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0

Irtoraajojen ilotulitusta

Japanilaisen FromSoftwaren Dark Souls -pelisarjasta on tullut niin suosittu ja vaikutusvaltainen, että se on poikinut kokonaisen genren. Niin sanotut soulsborne-kopiot lainailevat FromSoftwaren peleistä keskeisiä asioita ja pyrkivät heittämään mukaan muutaman omaperäisenkin idean – vaihtelevalla menestyksellä.

Saksalainen Deck 13 Interactive on ollut innokkaimpia lainailijoita, sillä tiimi on nyt tehnyt jo kolme suuren budjetin soulsborne-kopiota. Niistä ensimmäinen, Lords of the Fallen, oli melkoista jöötiä, mutta viime kerralla The Surge toi tiimille jo menestystä ja positiivista huomiota. Niinpä oli vain ajan kysymys, milloin se saisi jatko-osan.

The Surge oli asiallinen soulsborne, mutta lopulta sillä ei ollut hirveästi omaa annettavaa tai sanottavaa, joten siitä tuli yksi niistä kuuluisista seiskan peleistä. The Surge 2 on tarinaltaan jatkoa alkuperäiselle pelille, jossa suuryrityksen pyrkimys rakentaa ökyrikkaille oma paratiisi johti kaiken teknologian korruptoivaan nanovirukseen ja suunnilleen koko ihmiskunnan tuhoon.

The Surge 2 -arvostelu

Kakkososan tarina pyörähtää käyntiin ykkösosan loppupuolelta, jolloin seonnut tekoäly laukaisi itseään kantavan raketin kiertoradalle. Matkallaan taivaisiin raketti sattuu törmäämään lentokoneeseen, joka kuljettaa koko projektin aloittaneen tiedemiehen lapsenlasta ja pelaajaa. Lentokone syöksyy katastrofien runtelemaan kaupunkiin, jossa hallituksen pelastustyöntekijät ja nanorobotteja palvovat uskonnolliset kultistit ottavat yhteen. Tavoitteena olisi löytää kadonnut lapsukainen ja saada vastauksia jos jonkinlaisiin kysymyksiin.

Tarina itse on vähän mitä on. Pelaaja saa outoja näkyjä lentokoneen putoamisen jälkeisistä tapahtumista, jotka johdattavat häntä pitkin Jericho Cityn katuja. Kaupunki on reippaan kyberpunkhenkinen leikkikenttä, eikä tarvitse olla kummoinenkaan meedio, jos arvelee, että Cyberpunk 2077 on innoittanut Deck 13:n väkeä pelin ilmettä suunniteltaessa.

Eipä tuo toki tahtia haittaa, sillä neonväritteinen kaupunki on pelialueena hauskempi kuin The Surgen pimeät avaruusalusten käytävät. Kyberpunkaiheesta on revitty ideoita visuaalisen ilmeen lisäksi sivutehtäviä varten. Pelin alkuvaiheilla pelaaja kohtaa venäläisen hahmon, joka vannoo ”varmasti olevansa rehellinen lääkäri” ja kaipaisi apua saadakseen takaisin epäilyttävät nanobottinsa. Niillä hän tietenkin haluaisi parantaa kaupungin köyhiä – eikä suinkaan tehdä mitään kokeita...

Tehtävissä on jonkin verran valinnanvaraa, joten esimerkiksi rehellistä lääkäriä voi joko auttaa tai panna stopin hänen puuhilleen. Molemmilla valinnoilla on seurauksensa, ja vaikka mistään Telltale-seikkailusta ei ole kyse, tällaiset pikkujutut piristävät pelaamista.

The Surge 2 -arvostelu

The Surge 2:n suurimmat innovaatiot liittyvät taisteluun, joka on pääpiirteittäin samanlaista kuin soulsborne-peleissä yleensäkin eli painokkaan tuntuista ja hyvin taktista kyttäilyä. Erilaisia aseita on tarjolla runsaasti, joten pitipä sitten nopeasti tikkaavista raatelukynsistä tai parin sekunnin lyöntianimaatiolla varustetuista kahden käden kirveistä, jokaiselle on tarjolla jotakin.

Vaikeustaso on yhä korkealla, ja takki auki pelaamalla pääsee hengestään muutamassa sekunnissa. Ideana on jälleen kerran kyttäillä vihollisten hyökkäyskuvioita ja avata itselleen tilaisuus vastaiskuihin oikea-aikaisilla väistöillä tai torjunnoilla.

Pelin näkemys torjunnoista on mainio. Torjuntanappia pohjassa pitämällä voi ottaa vastaan iskuja, jolloin kestävyyspalkki tyhjenee joka iskulla. Kun se nollautuu, omissa kolisee kympillä. Jos sen sijaan juuri vihollisiskun ollessa osumassa tökkää oikeaa sauvaa iskun suuntaan ja painaa torjuntanappia, vihollinen ei tee lainkaan vahinkoa vaan lamautuu hetkeksi. Jos ei halua opetella eri iskujen ajoituksia ja torjuntasuuntia ulkoa, hahmon räätälöintiin tarkoitettuihin modiesineisiin kuuluu palikka, joka näyttää oikeat torjuntasuunnat ja -ajoitukset. Tällaista torjuntaa on toki harrastettu muissakin soulsborne-peleissä, mutta nyt se on keskeinen mekaniikka, jota vaaditaan monen pomon kaatamiseen.

Joku voi nyt huudahtaa, että tämähän kuulostaa Bloodbornelta, eikä olisi suinkaan väärässä. Yhtäläisyydet eivät edes lopu tähän. The Surge 2:n parannusesineitä ei ladata sinne tänne sijoitelluilla nuotioilla lepäämällä vaan olemalla aggressiivinen. Kun tekee vihollisiin vahinkoa, lataa samalla kirjaimellisesti akkujaan, joita voi sitten polttaa parannuspullojen täyttämiseen taistelun aikana.

The Surge 2 -arvostelu

Akkuja tarvitaan myös muihin mekanismeihin, kuten ykkösosastakin tuttuun vihollisten silpomiseen. The Surge 2:n tapa käsitellä aseiden ja panssarien hankkimista on nerokas. Jos vihollisella on kivalta näyttävä kypärä, leikkaa sen pää irti hakkaamalla sitä tarpeeksi, niin kypärä – tai polvisuoja tai ase – on sinun. Panssaroidut ruumiinosat tietenkin kestävät enemmän iskuja, mikä tekee taisteluista pitempiä ja lisää mahdollisuutta töpätä.

Taistelu toimii mainiosti. Se kannustaa ja jopa pakottaa pelaajaa olemaan aggressiivinen, jotta saa pidettyä itsensä hengissä sekä irrotettua vihollisilta valmistusmateriaaleja ja uusia varusteita. Kuten Bloodborne aikanaan opetti, tämä on soulsborne-peleissä myös oikopolku hauskuuteen.

The Surge 2 ei nouse aivan FromSoftwaren tasolle, sillä se on yhä enemmän henkinen kopio kuin genreä eteenpäin puskeva teos. Kehitystiimi tuntuu pääsevän peli peliltä enemmän sinuiksi aihepiirinsä kanssa, mikä näkyy entistä parempana kenttäsuunnitteluna ja edellisiä pelejä parempana rytmityksenä. Siksi koko peli maistuu paremmin kuin tiimin aiemmat yritykset.

Pelin suurin ongelma on, että pomotaistelut eivät ole erityisen laadukkaita. Mukana ei ole yhtään sellaisia mieleen jääviä huippuhetkiä, joita FromSoftwaren peleissä nähdään – monia suorastaan turhauttavia matseja kylläkin. Itse viihdyin silti The Surge 2:n parissa loppuun asti hyvillä mielin. Todellista napakymppiä odottaessamme tarjolla on peli, joka viihdyttää varmasti lajityypin ystäviä muutaman viikon ajan.

8/10

Kehittäjä: 
Deck 13 Interactive
Julkaisija: 
Focus Home Interactive
Peligenre: 
Roolipeli, Toiminta, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta