Total War Saga: Troy / Arvostelut / pelaaja.fi

Total War Saga: Troy

9.10.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0

Total War Saga: Troy -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden syyskuun 2020 numerossa 214. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Sitä samaa kreikkalaisittain

Creative Assemblyn Total War on 2000-luvun merkittävimpiä strategiapelisarjoja. Brittikehittäjä on ottanut 20-vuotiaan sarjan suosiosta kaiken irti viime vuosien aikana, sillä uusia Total War -pelejä on saatu vuosittain jo kuudetta vuotta putkeen. Feodaaliajan Japanista alkunsa saanut strategia on reissannut vuosien varrella niin 1700-luvun imperialistisiin melskeisiin kuin Warhammer-fantasiamaailmaankin. Tänä vuonna vuorossa on matka myyttien muinaiseen Kreikkaan.

Total War Saga: Troy jatkaa pari vuotta sitten julkaistun Thrones of Britannian viitoittamalla tiellä. Total War Saga -nimeä kantavissa peleissä maailman mittakaava on totuttua pienempi. Troyssa taistelutantereena toimii pronssiajan Kreikka eli nykypäivän Kreikasta Turkin länsirannikolle ulottuva alue, ja vallasta kamppailevat kansallisvaltioiden sijaan mytologian sankarien edustamat kaupungit. Sankareilla on myös omat erityispiirteensä, jotka määrittävät kampanjan tavoitteita ja ohjaavat strategiaa eri suuntiin.

Total War Saga: Troy -arvostelu

Troijan sodan tarustoista ammentava Troy pohjautuu tuttuun Total War -kaavaan. Strategiakartalla kehitetään kaupunkeja sekä liikutellaan ja rekrytoidaan joukkoja vuorotellen, mutta miekkoja ja seipäitä kalistellaan varsinaisesti tosiajassa pienemmillä taistelutantereilla. Diplomatiaakin voi harjoittaa, mutta tekoälyn epätasapainoisuuden vuoksi se on pääasiassa nopea keino täydentää resurssivarantoja.

Total War Saga: Troyssa on paljon mekanismeja, mutta monien valintojen merkitys jää epäselväksi. Pitäisikö rukoilla Athenea vai Zeusta, nimittää sankareita johtotehtäviin, lähettää pappeja manailemaan turmiota vastapuolen armeijalle vai kenties antaa kansakunnalle käskyjä? Asiaa ei helpota pelin käyttöliittymä, josta joutuu jatkuvasti hakemaan merkityksellistä tietoa ratkaisujen vaikutuksista kampanjan kulkuun.

Total War Saga: Troy -arvostelu

Erityispiirteistä huolimatta Total War Saga: Troy on tuttua niin hyvässä kuin pahassakin. Harva strategiapeli onnistuu välittämään taisteluiden mittakaavaa yhtä hyvin ruudun toiselle puolelle. Sotilasrivistöjen ja linkoajien asettelu sekä satojen sotilaiden yhteentörmäyksen odottelu kiristää jännitystä, jonka palkintona pääsee toivottavasti todistamaan vihollisen rivistöjen murtumista. Isot taistelut edellyttävät vähän turhan paljon mikromanageerausta, sillä yksiköt saattavat toisinaan juosta vihollisten perässä toiselle puolelle karttaa ja toisinaan jäädä norkoilemaan vastapuolen selustaan odottelemaan käskyjä.

Total Warien tekoälyä on muistini mukaan parjattu viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajan, eikä Troy juuri petraa tällä saralla. Viholliset saattavat esimerkiksi juoksuttaa koko armeijansa läpipääsemättömään sumppuun tai pyöriä paikallaan ympyrässä. Kaiken kaikkiaan tekoäly tuntuu löytävän kerta toisensa jälkeen uusia tapoja napata tappio jopa ylivoimaisista lähtökohdista.

Total War Saga: Troy on ongelmista huolimatta viihdyttävä strategiapeli. Uudistukset ovat kuitenkin lähinnä uutta pintaa tuttujen puitteiden yllä.

7/10

Kehittäjä: 
Creative Assembly
Julkaisija: 
Sega
Peligenre: 
Strategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows

Nostoja