Total War: Three Kingdoms – Mandate of Heaven / Arvostelut / pelaaja.fi

Total War: Three Kingdoms – Mandate of Heaven

6.03.2020 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0

Napinaa kapinasta

Total War: Three Kingdoms on ominaisuuksiltaan asiallinen mutta sisällöltään hieman turhan kuiva lisuke Total War -peliperheeseen. Hämmentävän monimuotoisen Total War: Warhammer II:n jälkeen loputtomat valikoimat pienillä eroilla varustettuja keihäs-, miekka- ja jousipyssyhemmoja eivät vain jaksaneet iskeä.

Maksulliset lisäsisältöpaketit eivät ole tähän saakka korottaneet rimaa merkittävästi, vaan myös ne ovat olleet aika pliisuja tapauksia. Mandate of Heaven on lisäsisällöistä kunnianhimoisin, mutta lopulta sekin jäänee välipalaksi.

Keltaisten turbaanien kapina on tuttu tapahtuma kaikille Dynasty Warriors -sarjaa tai Three Kingdomsia pelanneille. Han-imperiumin viimeisinä vuosina taolaisuutta saarnaavat veljekset onnistuivat innostamaan satojatuhansia seuraajiaan kapinaan keisaria sekä tämän korruptoitunutta ja paisunutta hallintoa vastaan.

Yleensä pelit sivuuttavat itse kapinan vain historiallisena taustatietona ja keskittyvät sitä seuranneeseen suurempaan epävakauden aikaan, mutta Mandate of Heaven tekee juuri päinvastoin. Se lisää Three Kingdomsiin mahdollisuuden aloittaa pelinsä keltaisten turbaanien kapinasta ja lisää keltaisia turbaaneita johtaneet Zhang-veljekset sekä ajankohdan hengelle uskollisen Han-keisari Liu Hongin.

Total War: Three Kingdoms – Mandate of Heaven -arvostelu

Kaikilla uusilla komentajilla on omanlaisensa pelityyli. Han-keisarilla on tietenkin pelin aluksi valtavat maa-alueet, hirmuisesti rahaa ja suunnattomat armeijat mutta myös paljon ongelmia. Jättiarmeijat ovat syömässä valtakuntaa perikatoon, ja teoriassa uskolliset vasallitkin ovat kääntymässä heikkona pitämäänsä keisaria vastaan. Niinpä keisarin tehtävänä on yrittää roikkua vallan kahvassa kiinni ja pitää hajoamaisillaan oleva valtakuntansa kasassa.

Zhang-veljekset taas aloittavat tyhjästä. Heillä ei ole maata eikä juuri rahaakaan. Kullakin on kuitenkin pino fanaattisia seuraajia, joiden mielialan ylläpitäminen on keltaisten turbaanien suurin haaste. Pelaajan täytyy aktiivisesti hyökkäillä vihollistensa kimppuun ja saavuttaa voittoja, jotta seuraajien taistelutahto ei laannu ja kapina pysähdy alkutekijöihinsä. Samalla kaikki ympäröivät voimat ovat paljon keltaisia turbaaneita voimakkaampia, joten kohteet pitäisi valita huolella.

Kukin kolmesta veljeksestä saa seuraajiensa taistelutahdosta kasvavia bonuksia, jokainen hieman eri tavoin. Siinä missä yksi veljistä saa bonuksia hyökätessään vihollisten kimppuun, toisen joukot ovat parempia, jos ne aloittavat taistelun itse puolustajina.

Total War: Three Kingdoms – Mandate of Heaven -arvostelu

Uusilla sotalordeilla pelaaminen on hauskaa, varsinkin jos valitsee komentajakseen yhden Zhangeista. Tasa-arvoon uskovilla taolaisilla on omat kykypuunsa, joiden avulla valtakuntia pystyy kehittämään aivan erilaisiin suuntiin kuin Three Kingdomsin alkuperäisillä komentajilla. Kiertelevinä rosvosakkeina pelaaminen on myös mukavan erilaista puuhaa.

Mandate of Heavenin uusi aloitusaika on avoinna myös useimmille muille alkuperäisen pelin komentajille, mutta heille se ei tarjoa juurikaan uutta sisältöä vaan lähinnä tilaisuuden muokata varsinaisen pelin alkutilannetta ottamalla siihen useamman vuoden juoksuvauhdit.

Lopputuloksena on paketti, joka tuntuu turhankin turvalliselta ja tyypilliseltä Total War -lisäsisällöltä. Kourallinen uutta sisältöä jaksaa viihdyttää hetken aikaa, mutta se ei tarjoa peliin sellaista pitkäaikaista lisuketta, jota parhaimmista lisäsisällöistä on irronnut. Lisäksi Mandate of Heaven on todella buginen paketti, mikä varmasti osaltaan vaikuttaa siihen, että vaikeustaso hyppii välillä hämmentävän korkealle. Odottaisin siis vähintään muutaman kuukauden niitä suurimpia korjauksia ja ehkä myös alennusmyyntiä.

6/10

Kehittäjä: 
Creative Assembly
Julkaisija: 
Sega
Peligenre: 
Strategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta