Trackmania / Arvostelut / pelaaja.fi

Trackmania

8.10.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Trackmania-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden syyskuun 2020 numerossa 214. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Kaaoksen silmässä

En olisi yhtään yllättänyt, jos Trackmania päätyisi olemaan hauskin kaikista tänä vuonna pelaamistani peleistä. Ranskalaiskehittäjä Nadeon autopelisarja on yhdistänyt vauhdikasta aika-ajokisaamista yhteisön luomiin ratoihin jo vuosia, eikä idea ole vanhentunut yhtään ajan kuluessa. Nykyisten trendien valossa voisi itse asiassa jopa väittää, että uusi Trackmania on muodikkaampi kuin yksikään aiempi sarjan osa.

Trackmanian vetovoima kumpuaa sen perusteiden kauniista yksinkertaisuudesta. Puhdas ajamisen ilo pääsee pelatessa jatkuvasti etusijalle, sillä futurististen formuloiden ajomallin oppii nopeasti, jolloin varsinaiseksi pelilliseksi haasteeksi muodostuu eteen tulevien ratojen mahdollisimman vauhdikas selättäminen. Koska kisaaminen keskittyy nimenomaan aika-ajoon, pelaamisen rytmitys on pitkälti pelaajan käsissä, sillä esimerkiksi verkkokisoihin voi hypätä helposti mukaan huolehtimatta tarpeesta olla samalla lähtöviivalla samaan aikaan muiden pelaajien kanssa.

Trackmania -arvostelu
Yksinkertaisuus näkyy myös uuden Trackmanian pelillisissä muutoksissa. Ajamista on monipuolistettu hienovaraisesti ratojen luomiseen käytettävillä uusilla rakennusosilla, jotka päästävät ennen kaikkea kikkailemaan renkaiden pidon kanssa. Käyttöön saadaan esimerkiksi keinoja jääosuuksien rakentamiseen ja jopa mahdollisuus kiinnittää raketteja väliaikaisesti renkaisiin. Jälkimmäistä voi hyödyntää autojen leijuttamisessa tai rataan liimaamisessa, mikä on omiaan tuomaan kosolti uusia luomismahdollisuuksia jo valmiiksi monipuoliseen rakentamiseen.

Uuden Trackmanian suurin muutos on sen palveluvetoisuus. Peliä on määrä laajentaa uudella kehittäjäsisällöllä ja kilpailumahdollisuuksilla kolmen kuukauden välein vaihtuvilla kausilla, ja sen pariin on mahdollista vieläpä hypätä ilmaiseksi. Nähtäväksi jää vielä, miten merkityksellisiä muutoksia uudet kaudet tuovat peliin mukanaan, mutta ainakin ideatasolla lupaus verkkopainotteisen pelin tasaisesta päivittymisestä on juuri sitä, mitä sarja tarvitsee.

Trackmania -arvostelu

Ilmaisuus auttaa tietysti myös Trackmanian lähestyttävyydessä, jonka pitäisi olla yksi sen suurimmista valttikorteista. Tällä saralla Nadeo on kuitenkin mennyt metsään käsittämättömällä tavalla. Pelin käyttöliittymä on pahimmillaan niin amatöörimäinen, että on hämmästyttävää, miten se on voinut päästä läpi Ubisoftin laadunvarmistuksesta. Vielä kuukausi virallisen julkaisun jälkeen tuntui, etteivät valikot toimineet aina oikein ja että niiden logiikka oli vähintäänkin kyseenlainen. Pyrkimys yksinkertaistaa palvelinselainten kaltaisia asioita onnistuu tekemään asioiden löytämisestä ja ymmärtämisestä vain tavanomaista hankalampaa, mikä viestii melkoisesta epäonnistumisesta käytettävyyden saralla.

Trackmania on aina ollut pelisarjana pienoinen outolintu, joten jääkin nähtäväksi, onnistuuko uusin osa nousemaan – käytettävyysongelmista huolimatta – menestykseen, jonka sarjan hauska pelillinen ja yhteisöllinen ydin ansaitsisi. Vuoristoratamaisten ratojen läpi kiitäminen on yhä ajopelihupia sieltä puhtaimmasta päästä, ja siksi on sääli, että sen tuominen suurelle yleisölle tuntuu olevan jopa Ubisoftin kaltaiselle korporaatiolle haastavaa.

7/10

Kehittäjä: 
Ubisoft Nadeo
Julkaisija: 
Ubisoft
Peligenre: 
Ajo
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-3

Nostoja