Trials Rising / Arvostelut / pelaaja.fi

Trials Rising

14.04.2019 // Kirjoittanut: Paavo Niskala
0

Paluu tulevaisuudesta

RedLynxin Trials-sarja on vajaassa 20 vuodessa keulinut tiensä pelaajien sydämiin kiistämättömän tiukan pelattavuutensa selässä. Yhteys ruudulla esteestä toiseen viilettävään pyörään on parhaimmillaan suorastaan taianomainen – niin pehmeä, välitön ja palkitseva, etten vastaavaa ole edelleenkään kokenut missään muussa pelissä. Sama newtonilainen magia marinoi sarjan uusinta painosta Trials Risingia, vaikka moni asia onkin muuttunut hurjapäisen prätkän pyörillä taiteilun ympärillä.

Rising tuo pelisarjan Fusionin ja Blood Dragonin futuristisista ja fantastisista maisemista lähemmäs todellisuutta. Kilpailut lävähtävät listojen sijaan maailmankartalle, ja radoissa on tosimaailman ympäristöihin helpommin liitettäviä elementtejä, kuten Colosseumin kaltaisia maamerkkejä tai vain arkkitehtonisia yksityiskohtia. Meno pysyy silti lennokkaana, kun pyörää ja kuljettajaa viskotaan ilmojen halki ja päin hengenvaarallisia viritelmiä, joissa yksikin virheliike tuottaa kuskiparalle kivuliaan kohtalon – ja sitten meno taas jatkuu.

Kisojen tuominen maailmankartalle saa Risingin yksinpelin tuntumaan aikaisempaa enemmän oikealta uratilalta. Kenttiä piisaa kahmalokaupalla, ja kartalta löytyy aina tekemistä, jos ei ole varma, minne seuraavaksi haluaisi kaasutella. Ratoja ei vain valita enää listasta, vaan pelaajaa kannustetaan myös palaamaan vanhoihin koitoksiin sponsorien asettamilla haasteilla. Niissä pyydetään esimerkiksi vetämään tietty rata läpi päästämättä irti kaasusta. Palkinnoksi saa Trials-kolikoiden ohella mainetta, jolla aukeaa puolestaan uusia ratoja ja loottilaatikoita hahmon ja pyörän muokkaamista varten.

Risingissa kisat jaetaan liigoihin, joiden huipennuksena kilpaillaan uudenlaisissa stadionfinaaleissa. Nämä koitokset muistuttavat enemmän aikaisempien Trialsien supercross-henkistä moninpeliä, kun kahdeksan kuljettajaa kaasuttelee rinnakkaisilla radoilla kolmessa erässä. Kisaajista aina puolet karsiutuu pois, kunnes vain mestari on jäljellä. Suoraan tekoälykuskeja vastaan kisaaminen tuo uudenlaista meininkiä ja haastetta aikojen kanssa painimisen rinnalle. Erityisesti stadionfinaalien huipentuma, jossa kaikki kolme erää pitäisi suorittaa mukiinmenevästi putkeen, vaatii tasaisuutta ja suoritusvarmuutta, jota on vaikeampi korvata yrityskertojen määrällä.

Trials Rising

Maailmankartan ja mainepisteiden kääntöpuolena peli menettää osan edistymisen läpinäkyvyydestä ja helppolukuisuudesta. Aikaisemmissa osissa on ollut harvinaisen selvää, kuinka paljon työtä pitää tehdä, jotta seuraava annos ratoja rävähtää auki. Nyt kisat ilmestyvät maailmankartalle silloin kun ilmestyvät. Samalla kaikkien ratojen seasta on hankalampi poimia juuri niitä, joita ei ole jo aikaisemmin käynyt suorittamassa. Hahmottaminen helpottuu onneksi karttanäkymän filttereitä hyödyntämällä.

Negatiivinen Niilo voisi nähdä haasteet myös teennäisenä toistona ja pitkittämisenä. Yhtäältä Trialsin ytimessä on muutenkin se sielua hellästi raastava toisto, jolla omia taitoja ja tuloksia hiotaan paremmaksi. Toisaalta Trialsille vähintään yhtä olennaista kilpailullisuutta onnistutaan haasteiden kautta tuomaan yksinpelaamisen lomaan. Osassa haasteista pelaajalle annetaan esimerkiksi voitettavaksi kolmen muun ihmisen suoritukset. Muiden pelaajien hahmot keikkuvat ruudulla myös uhmakkaana ennen kisoja sekä riehakkaana tai pettyneenä koitosten jälkeen tuloksesta riippuen.

Pelihahmojen vahvempi läsnäolo antaa kummasti lisää pontta vaatteiden ja pyörien tuunaamiselle. Vähemmän yllättäen muokattavuutta onkin viety uudelle tasolle erityisesti erilaisten tarrojen avulla. Näin pelaajat pääsevät maanmainion rataeditorin tapaan luomaan ja jakamaan omannäköisiään esineitä, joita muut pelaajat voivat niin ikään hyödyntää. Luonnollisesti myös suoranainen kilpailullinen moninpeli ruokkii samaa muokkausvimmaa. Ensivaikutelman perusteella Rising ei kuitenkaan sorru liian aggressiiviseen rahastamiseen hahmonmuokkauksella, vaikka kuvetta kaivamalla esimerkiksi voitonjuhla-animaatiot aukeavat helpommin.

Trials Rising

Trials Risingin verkkopelin testaaminen arvostelua varten jäi vielä vähille. Se ja monet muut pelin verkko-ominaisuuksista ovat kuitenkin juuri sellaisia, että ne vaativat isomman pelaajamassan ja pidemmän aikajänteen osoittaakseen toimivuutensa tai toimimattomuutensa. Aikaisempien osien ja nähdyn perusteella uskaltaa kuitenkin jo povata, että pelattava Trialsista ei todellakaan pääse loppumaan kesken. Tästä pitää huolen paitsi armoton pelimekaniikka myös rataeditori, jonka kautta yhteisön luovat hullut hämmästyttävät muita pelaajia. Kirsikkana kakun päällä luodut radat ja tehdyt tulokset liikkuvat nyt eri alustojen välillä.

Trials Risingin pelattavuus ansaitsee silti edelleen suurimman ylistyksen. Toisaalta ohjaustuntuma on myös pelin suurin haaste, sillä se on ollut timanttinen jo vuosia. Risingin eri systeemit tuntuvat nyt kuitenkin pelaavan samaan pussiin paremmin kuin koskaan aikaisemmin sarjassa. Varsinkin näin ominaisuusrikkaan ja kokonaisen paketin jälkeen on enää vaikea nähdä, miten RedLynx voisi enää opettaa lempilapselleen uusia temppuja. Trials Risingia pelataan nimittäin vielä pitkään.

9/10

Kehittäjä: 
RedLynx
Julkaisija: 
Ubisoft
Peligenre: 
Ajopeli
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta, Online