Twelve Minutes / Arvostelut / pelaaja.fi

Twelve Minutes

6.11.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
2

Twelve Minutes -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden lokakuun numerossa 226. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Vielä yksi yritys

Saavut kotiin pitkän työpäivän jälkeen ja vaimosi rientää ovelle suutelemaan sinua. Istutte alas kertaamaan päivän tapahtumia, mutta kepeän keskustelun keskeyttää ovikellon kilahdus. Tuskin ehdit tarttua ovenkahvaan, kun sisään syöksyy jo uhkaava nahkatakkinen mies, joka väittää olevansa poliisin leivissä. Vaimosi pidätetään murhasta, ja kun avaat suusi vastustellaksesi, mies käy päällesi ja silmissäsi pimenee. Seuraavaksi heräät kotioveltasi noin 12 minuuttia aiemmin. Suukotat jälleen vaimoasi, istahdat keittiön pöydän ääreen pää pyörällä ja yrität parhaasi mukaan ymmärtää, mitä tapahtuu. Tämä on Twelve Minutes, soolokehittäjä Luis Antonion kunnianhimoinen aikasilmukkamysteeri.

Peruspalasiltaan peli on hyvinkin perinteinen kliksutteluseikkailu. Se tapahtuu kokonaisuudessaan pariskunnan ahtaassa asunnossa, jossa pelaaja vaeltaa tunnista toiseen keskusteluja johdatellen ja tavaroita pyöritellen tavoitteenaan paeta silmukasta. Pienessä kaksiossa ei kuitenkaan ole valtavasti tutkittavaa tai taskuihin tungettavaa, joten vähiä käytössä olevia resursseja täytyy pystyä yhdistelemään luovasti. Aika loppuu ja kuolema koittaa vääjäämättä kerta toisensa jälkeen, mutta jokainen johtolanka tai pikku lipsautus saattaa olla juuri se avain, jonka voimin juoni nytkähtää eteenpäin ensi yrittämällä.

Hahmot reagoivat pieniinkin muutoksiin rutiinissa luonnollisilta tuntuvin tavoin, mikä saa pelaajan tuntemaan itsensä nähdyksi ja kuulluksi. Tapoja edetä on myös monia, mutta helppo peli ei missään nimessä silti ole. Tavallaan kädestä pitelyä olisi kaivannut hetkittäin opa enemmän, koska aikasilmukka-asetelma lupaa jo perimmäiseltä luonteeltaan tuntuvasti toistoa, jonka määrän jumiin jääminen moninkertaistaa. Rehellisen möhlimisen uhka on myös aina läsnä eritoten Xboxilla tönköstä ohjauksesta johtuen, sillä osa pelaajan käytössä olevista keinoista vaatii hyvinkin täsmällistä ajoitusta. Uusintojen tuskaa on kyllä yritetty lievittää muun muassa tiivistämällä jo kuultua dialogia, mutta loppua kohden lumipallo kasvaa niin kookkaaksi, ettei tylsistymiseltä voi välttyä.

Twelve Minutes -arvostelu

Valitettavasti Twelve Minutes ei myöskään onnistu kompensoimaan vaivannäköä tarinankerronnalla. Lupaavasti alkanut mysteeri leviää käsiin viimeisellä kolmanneksella, kun järkyttävimmät käänteet ovat jo takanapäin ja jäljellä on enää viimeinen kiri lopputekstejä kohden. Monia pelin lopuista ei nimittäin edes lasketa varsinaisiksi lopuiksi, vaikka ne tarjoavat kokemukselle selkeän päätöksen. Jotkut niistä alentuvat halvalla šokkiarvolla mässäilyyn, ja osassa meno taas äityy niin happoiseksi, että pelaaja on pudota kyydistä. Antonio ei tunnu itsekään tienneen, mihin suuntaan peliään viedä, joten pelaajan kontolle tuntuu putoavan päätös siitä, koska saa riittää.

Teknisesti pelin toteutuksessa ei ole juuri nokan koputtamista. Animaatioiden pökkelöisyydestä ja hahmojen välisen fyysisen vuorovaikutuksen tahmeudesta on valitettu maailmalla, mutta on täysin ymmärrettävää, että liikkuvien osien kohdalleen saaminen Twelve Minutesin kaltaisessa tuhansien mahdollisuuksien pelissä vaatii toisinaan hieman hienosäätöä. Peli on kuvattu hyvin pelkistetysti ylhäältä päin, joten visuaalisen annin sijaan enemmän merkitystä on Daisy Ridleyn, James McAvoyn ja Willem Dafoen mainioilla näyttelijänsuorituksilla ja pelaajan toimia ohjaavalla äänimaailmalla.

Twelve Minutes ansaitsisi ajatuksen tasolla paljon enemmän suitsutusta kuin mihin lopullinen tuotos oikeuttaa. Siitä on alkuun helppo pitää, mutta mahalasku loppua kohden on sen verran lannistava, että suuhun jää lopulta vain karvas jälkimaku. Pelillä on toisaalta mittaa kaikkinensa vain nelisen tuntia, joten kenties vahinko ei ole valtava, vaikka kokonaisuus ei vakuuttaisikaan. Aina ei vain voi onnistua täydellisesti.

6/10

Kehittäjä: 
Luis Antonio
Julkaisija: 
Annapurna Interactive
Peligenre: 
Seikkailu, pulmanratkonta
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Harmi. Tässä oli kyllä loistavan kuuloinen konsepti.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Konsepti
Konsepti on
Konsepti on kyllä
Konsepti on kyllä mielenkiintoinen
Konsepti on kyllä mielenkiintoinen, mutta
Konsepti on kyllä mielenkiintoinen, mutta toiston
Konsepti on kyllä mielenkiintoinen, mutta toiston myötä
Konsepti on kyllä mielenkiintoinen, mutta toiston myötä avautuvaa peliä on vain niin pirun rasittavaa pelata kiinnostavasta konseptista huolimatta.

Nostoja