World of Warcraft Classic / Arvostelut / pelaaja.fi

World of Warcraft Classic

6.12.2019 // Kirjoittanut: Petri Pohjonen
14

Paluu menneisyyteen

Azeroth on paikka, jossa 14 vuotta sitten vietin lukemattomia tunteja, koin unohtumattomia hetkiä ja tapasin ihmisiä, joiden kanssa kaveeraan vielä tänäkin päivänä. Se oli huoletonta aikaa, mutta onko WoW Classicissa yhä muutakin kuin pelkkää nostalgiaa?

Paljon on muuttunut noista päivistä, sillä WoW on tätä nykyä käytännössä aivan eri peli. Alkuaikoina se muistutti enemmän hiekkalaatikko-MMO:ta. Tehtäviä oli vähän ja ne olivat hyvin grindahtavia sekä saattoivat vaatia juoksemista mantereen toiseen päähän. Grindaaminen on myös Classicissa elinehto, mikäli mielii nousta tasoissa, sillä tehtäviä ei ole riittävästi siihen tarkoitukseen. Tämä yhdistettynä ratsujen puutteeseen ja vihulaisten yleiseen kestävyyteen tekee tasonnoususta hidasta puuhaa. Tasokattoon pääsy ei Classicissa ole tavoite, vaan itse matka – varsinkin kun tasokatossa ei käytännössä ole tekemistä raidaamisen lisäksi.

World of Warcraft Classic -arvostelu

Hitaassa tasonousussa on myös hyvät puolensa. Jokainen uusi esine tuntuu voimakkaammalta, eivätkä ne vanhene melkein saman tien. Pelistä myös välittyy yhä aito seikkailun tunne. Paikkoja on pakko tutkia omaehtoisesti, sillä tehtävät tai niiden määränpäät eivät näy kartalla, vaan ne pitää itse löytää. Edestakaisin ravaamisen ansiosta uutta nähtävää löytyy jatkuvasti, ja horisontissa siintää aina jotain, jonne haluaa nokkansa tunkea. Maailma tuntuu laajalta ja elävältä.

Alusta alkaen vaarallisilta tuntuvat viholliset myös osiltaan lisäävät seikkailun tunnetta, sillä vaara on aina läsnä. Ympäristöön on pakko kiinnittää huomiota, koska parikin vihollista voi koitua kuolemaksi ja lähin hautuumaa on aina kaukana.

Peli rohkaisee pelaamaan ryhmissä ja kommunikoiman muiden pelaajien kanssa, sillä ryhmätehtäviä on paljon. Luolastonhakutyökaluakaan ei löydy, joten tuntemattomien kanssa on pakko oppia tulemaan toimeen. Omien kokemusteni mukaan suurin osa pelaajista on onneksi mukavaa sakkia, jonka kanssa juttu luistaa. Tykkäsi puuhasta tai ei, se saa Classicin ainakin tuntumaan aidolta MMO:lta, joka rohkaisee pelaamaan toisten kanssa.

World of Warcraft Classic -arvostelu

Muilta osin peli sen sijaan ei ole vanhentunut kauhean hyvin. Vuosien aikana peliin lisättyjen pikkuparannusten puute alkaa pian ärsyttää, ja se on vasta jäävuoren huippu. Hahmoluokat ovat kyllä Classicissa uniikkeja mutta monin paikoin kehnosti suunniteltuja. Laajoissa taitopuissa on selkeät optimivalinnat, ja optimaalinen pelaaminen tarkoittaa normaalisti noin parin kyvyn käyttöä kerta toisensa jälkeen. Hahmoluokkien suunnittelukin on mitä on. Ne tuntuvat kyllä uniikeilta, sillä jokainen osaa juttuja joita toiset eivät, mutta nekään eivät ole läheskään tasaveroisia. Esimerkiksi maagit ovat aina haluttuja, koska ne voivat luoda ruokaa tyhjästä, mutta druidit sen sijaan eivät osaa oikein mitään hyödyllistä.

Kirjoitushetkellä peliin on myös hankala päästä sisään, sillä lähes kaikille palvelimille on päivisin useamman tunnin jono. Tästä ei itsessään voi syyttää Blizzardia, sillä se on availlut uusia palvelumia tasaisin väliajoin. Ikävää se silti on pelaajan kannalta.

Paluuni Azerothiin on ollut mielenkiintoinen kokemus. Kymmenien pelituntien jälkeen huomasin yhä arvostavani tiettyjä asioita, kuten aitoa seikkailun tunnetta ja korostettua sosiaalisuutta. Ne pitivät homman miellyttävänä, mutta en voi sanoa, että peli olisi enää koukuttanut entiseen tapaan. Classic on omaan makuuni aivan liian hidas ja työläs, ja huomasin haaveilevani monista modernin WoWin arkipäiväisistäkin jutuista.  Kehitys kehittyy, ja aika on yksinkertaisesti ajanut monin osin Classicista ohi. Muistoni pelistä ovat parhaimmillaan juuri sellaisina – muistoina.

6/10

Kehittäjä: 
Blizzard
Julkaisija: 
Blizzard
Peligenre: 
Roolipeli, Verkkoroolipeli
Julkaisualustat: 
Apple OSX, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän Boxxu kuva
Boxxu

Aivan tarpeeton mielipide arvostelu, kuten Classicin käynnistymisen aikaan toinenkin kolumni. Lopetin lehden tilauksen jo edellisen mielipide julkistuksen aikaan, eikä ollut väärä valinta, huomaan. Epäilen suuresti onko tämänkään "arvostelun" takana yhtäkään pelituntia. Tehtävien riittämättömyys on aivan täyttä puppua, lähempänä totuutta on se, että tehtäviä on tarjolla lähes kaksinverroin tasokattoon asti. Monet alueet joutuu skippaamaan kokonaan kun oma taso menee alueesta yli. Loput arvostelusta onkin kuin suoraan suomennettuna redditin itkupalstalta. "Arvostelusta" paistaa läpi että se on tehty ulkomuistista lähes 15 vuoden takaa.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus Boxxu

Aivan tarpeeton mielipide arvostelu, kuten Classicin käynnistymisen aikaan toinenkin kolumni. Lopetin lehden tilauksen jo edellisen mielipide julkistuksen aikaan, eikä ollut väärä valinta, huomaan. Epäilen suuresti onko tämänkään "arvostelun" takana yhtäkään pelituntia. Tehtävien riittämättömyys on aivan täyttä puppua, lähempänä totuutta on se, että tehtäviä on tarjolla lähes kaksinverroin tasokattoon asti. Monet alueet joutuu skippaamaan kokonaan kun oma taso menee alueesta yli. Loput arvostelusta onkin kuin suoraan suomennettuna redditin itkupalstalta. "Arvostelusta" paistaa läpi että se on tehty ulkomuistista lähes 15 vuoden takaa.

Noinko ottaa koville, etteivät kaikki jaa mielipidettäsi Classicin/Vanilla WoWin paremmuudesta? :D Siis olihan noita tehtäviä silloin vanillan aikaan huomattavasti vähemmän ja useat alueet (kuten esim Azshara) suorastaan huokuivat tyhjyyttään kunnes asia korjattiin Cataclysmin myötä. Ja sitten se tärkein asia/pointti, että nuo tehtävät olivat juuri niitä itseään toistavia "tapa 10 sikaa, saat pöksyt" tyylistä sontaa ilman minkäänlaista juonenkuljetusta, mikä nyt ehkä jaksoi viihdyttää silloin 14-15 vuotta sitten, mutta ei enää nykypäivänä...

Itse muistan kyllä hyvin myös ne ärsytyksen aiheet,kuten kaupungeissa "LFG/LFM" viestien spämmääisen jota sai tehdä kyllästymiseen asti, kun group finderia ei vielä ollut. Eli olen täsmälleen samaa mieltä kuin Pohjonen ja julkaisun aikoihin Miika Lehtosen artikkeli...Classicciin/Vanilla WoWiin en koskisi enää kirveelläkään.

Joillekkin ehkä tuo 14 vuoden takainen design saattaa iskeä paremmin kuin nyky-WoW, mutta ne jotka osaavat arvostaa miten tehtävien ja alueiden rakenne on huomattavasti muuttunut monipuolisemmaksi tuskin kaipaavat paluuta menneeseen.

Käyttäjän Boxxu kuva
Boxxu

Yhden alueen tilanne ei muuta sitä että arvostelija suorastaan valehtelee kirjoituksessaan. Tehtävät ei lopu missään vaiheessa kesken niin, että pitäisi päättömästi grindata samoja peikkoja. Pelilehden arvosteluilta odottaisin objektiivisuutta, enkä mielipiteitä.
Arvostelun screenshotit kertoo kaiken, kuinka paljon peliin on koskettu ennen jutun kirjoittamista.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus Boxxu

Pelilehden arvosteluilta odottaisin objektiivisuutta, enkä mielipiteitä.

Mistä lähtien arvostelut on olleet jotain muuta kuin mielipiteitä?

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus Boxxu

Yhden alueen tilanne ei muuta sitä että arvostelija suorastaan valehtelee kirjoituksessaan. Tehtävät ei lopu missään vaiheessa kesken niin, että pitäisi päättömästi grindata samoja peikkoja. Pelilehden arvosteluilta odottaisin objektiivisuutta, enkä mielipiteitä.
Arvostelun screenshotit kertoo kaiken, kuinka paljon peliin on koskettu ennen jutun kirjoittamista.

No kieltämättä tuo nyt oli ehkä hieman liioiteluta, en itsekkään muista että ns. level-grindiä olisi pitänyt ikinä tehdä, vaan kyllä tehtävien kautta sitä hahmoa sai riittävästi kehitettyä eteenpäin, eli se tässä myönnettäköön on virheellistä tietoa. Mutta muuten kyllä on tähän ja siihen Lehtosen kirjoitukseen helppo yhtyä, fakta nyt vain on että ei tuo vanilla/Classic vain ole kaikille ja ne monet Vanillasta/Classicista puuttuvat ominaisuudet ja etenkin tuo tylsä tehtäväsuunnittelu saattavat helposti alkaa kyllästyttämään....eikä se siitä Vanillan kohdalla ensimmäisten alueiden jälkeen juuri paremmaksi muuttunut.

Tosiaan meitä on moneen junaan ja kyllä monille aika on ajanut Classic/Vanilla WoWista ohi jo kauan sitten. Tämä nyt vain on Pohjosen mielipide, joku toinen enemmän Classicin/Vanillan "old school" MMO-designia arvostava antaisi sitten tietenkin Classicille paremman arvosanan....itse nyt en vain näe mitään kovin ihmeellistä siinä että Blizzard kaivoi jostain syövereistä vanhaa lähdekoodia ja sieltä valittiin sitten se parhaiten Classiccia/Vanillaa edustava versio 15 vuoden takaisesta alkuperäisestä pelistä.

Itse näen Classicin arvon vain ja ainoastaan siinä että nyt kaikki pääsevät todella näkemään kuinka paljon WoW on muuttunut vuosien aikana ja pääsevät näkemään/kokemaan nuo lvl 1-60 alueet alkuperäisessä muodossaan, jos silloin aikanaan ne jäivät kokematta.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus Boxxu

Pelilehden arvosteluilta odottaisin objektiivisuutta, enkä mielipiteitä.

Voi hyvää päivää, arvostelu on nimenomaan kirjoittajan omia mielipiteitä asiasta, semmoista kuin "objektiivinen arvostelu" ei käytännössä ole olemassakaan. Älä sekoita arvostelua artikkeliin.

Käyttäjän Boxxu kuva
Boxxu
Lainaus Nelia19

[quote="Boxxu"]Pelilehden arvosteluilta odottaisin objektiivisuutta, enkä mielipiteitä.
[/quote] Voi hyvää päivää, arvostelu on nimenomaan kirjoittajan omia mielipiteitä asiasta, semmoista kuin "objektiivinen arvostelu" ei käytännössä ole olemassakaan. Älä sekoita arvostelua artikkeliin.

Joku raja siinäkin. En ainakaan halua maksaa arvosteluista jotka on tyyliä: "Fps pelit on gaggaa, joten en tykännyt tästäkään fps pelistä." Sekin on oma keskustelunsa mitä järkeä on arvostella uudestaan 15 vuotta vanha peli. Nykyään puskee remakeja monesta vanhasta klassikosta, joista toki kiinnostaa tietää miten siinä on teknisesti onnistuttu tai onko tehty muutoksia, mutta miksi arvostella nykystandardeilla sisältöä. Alkuperäinen Mario Kart on vieläkin ihan timanttia, mutta tuskin pärjää suorassa vertailussa uusimmalle. Tämäkin artikkeli julkaistiin tänään, mutta siinä mainittuja jonoja ei ole esiintynyt ainakaan viikkoon edes isoimmalla servulla.

Käyttäjän Agathon kuva
Agathon

Ei kaikki tykkää Classicista, eikä kaikki tykkää Retailista. Jotkut jopa pelaa Final Fantasyn morppia. Mielestäni vaan tuosta jutusta paistaa aika kova ennakkoasenne lävitse, johon haetaan vaan omaa mielikuvaa tukevia asioita, jotta voisi lytätä koko projektin. Classicilla on nyt pelaajia miljoonia, eikä sitä täyttä kuolemaa ja katoa ole vieläkään tapahtunut, vaikka se kuulemma oli väistämöntä.

Itse en edes muista milloin koskin retailiin viimeksi, kun ei se kiinnosta pätkääkään. Se taas, että pitäisi muka grindata jotain samaa aluetta kertoo enemmänkin pelaajasta, kuin itse pelistä. Kummallisesti itse en grindannut 15 vuotta sitten, enkä nyttenkään. Toki kun kaikessa kohtaa ei pidetä kädestä ja ole isoa nuolta ohjaamassa seuraavat 150 metriä toisen questin ääreen, niin voihan se tuntua "vaikealta" ominpäin lähteä etsimään jotain tehtävää.

Arvosteluna 6/10 menee ehkä hieman pieleen, itse sanoisin että olisi 7/10 tai minunkaltaiselleni vahva 8/10. Arvosteluna numero kuusi, kun sitä vertaa muihin kutosiin mitä Pelaaja on jakanut, näyttää vaan vahvasti angstiselta mielipiteeltä, eikä niinkään arvostelulta.

Käyttäjän Boxxu kuva
Boxxu

Lehtosen Classicin julkaisun yhteydessä julkaisema artikkeli oli ennakkoasenteessaan vieläkin pahempi. Otsikko: "Retrostelussa World of Warcraft – et oikeasti halua pelata tätä peliä vuonna 2019" sai minut ainakin vetämään facepalmia. Ollaanko toimituksessa vain katkeria kun ei löydy nykyään enää aikaa? Itselläni myös täysin eri elämäntilanne kuin silloin, mutta päätökseni oli, etten pelaa muita pelejä. Juuri uusin 3kk subin Classiciin. Retailia en ole edes asentanut. Ai en halua pelata?

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Onko ne kaikki muutokset sitten tehty ihan huvin vuoksi kun kerran joidenkin mielestä WoW oli jo vanillana niin täydellinen?

Sanonpa että helpompi uskoa arvostelun ja artikkelin kirjoittajaa tässä jo sen takia, että peli on päivittynyt ja aikaa on kulunut niin paljon, että pakostakin se vanha teos on suorastaan prototyyppivedos siitä mitä peli nykyään/myöhemmin on.

Ei minullakaan aina mene mielipiteet yksiin arvostelijoiden kanssa (Days Gone!) mutta en ole silti niin tietämätön etten ymmärtäisi tekstin edustavan vain yhden ihmisen näkemystä asiasta. Sen takia Metacritic ja vastaavat on olemassa että saisi vähän laajemman kuvan asiasta. Siellä on arvostelijoiden keskiarvo 81 ja pelaajien 6.3. Samaa linjaa siis noudattelee, joten ihan turhasta valitusta, itkua ja lehtitilauksen perumista.

Nostoja