World of Warcraft: Shadowlands / Arvostelut / pelaaja.fi

World of Warcraft: Shadowlands

5.02.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0

World of Warcraft: Shadowlands -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden tammikuun 2021 numerossa 218. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Manan majoilla

Vuosi 2020 ei ollut helppo kenellekään, ei myöskään pelinkehittäjille. Siirtyminen etätyöhön kasasi valtavia haasteita peliprojektien tielle, ja siitä on maksettu kovaa hintaa lykkäysten, karsittujen ominaisuuksien ja heikentyneen laadun muodossa.

On vaikea välttyä ajatukselta, että korona on puraissut kovaa myös Blizzardin World of Warcraft -kehitystiimiä. Vaikka pelin tuorein lisälevy sisältää lennokasta tarinankerrontaa, upeaa taidetta ja kekseliäitä luolastoja, se tuntuu viimeistelynsä osalta enemmänkin betaversiolta kuin valmiilta peliltä.

World of Warcraft: Shadowlands -arvostelu

World of Warcraft, tuo kaikkien rakastama saippuaooppera, vie tällä kertaa sankarimme kuoleman jälkeiseen maailmaan. Banshee-kuningatar Sylvanas Windrunner karkasi oikeuden kouraa kuoleman maille, missä hän jatkaa juonimistaan. Niinpä Azerothin sankareiden täytyy lähteä perään hakemaan sotarikollinen vastaamaan teoistaan.

Tuonpuoleisessa käy pian ilmeiseksi, että ongelmista ei pääse eroon edes kuolemalla, sillä ikiaikaiset mekanismit ovat vuosituhansien varrella hajonneet. Kuolleiden valtakuntaa hallitsevat neljä liittoumaa painivat kaikki omien ongelmiensa kanssa, ja niiden seurauksena manalaan päätyneet sielut eivät enää löydä ikuista loppusijoituspaikkaansa. Sielut jäävät nurkkiin kummittelemaan groteskeina hirviöinä tai päätyvät syyttöminä ikuiseen kidutuskammioon, jonka oli tarkoitus olla vain kaikkein paatuneimpia syntisiä varten.

Lisälevyn myötä Blizzard polkaisi kokemustasot lyttyyn, ja aiemmin 120. tason sankarit aloittavat nyt matkansa 50. tasolta. Myös sitä edeltävä levelöintikokemus pantiin täysin uusiksi, joten hahmon voi jatkossa levelöidä paljon entistä vapaammin hyppäämällä minkä tahansa aiemman lisälevyn kelkkaan sisällön skaalautuessa pelaajan tason mukaan. 50. tasolla aloitetaan sitten Shadowlandsin kymmenen tason mittainen tarina, joka pelataan läpi ennalta suunnitellussa järjestyksessä.

World of Warcraft: Shadowlands -arvostelu

Tähän on syynsä, sillä levelöintikokemus on kuin kymmenen kokemustason mittainen opetusosio. Se esittelee pelaajille neljä keskeistä liittoumaa sekä niiden tarinat ja hahmoluokkakohtaiset erikoiskyvyt. 60. tasolla on sitten aika valita neljästä liittoumasta yksi ja jatkaa tarinaa sen riveissä.

Kullakin liittoumalla on omat kosmeettiset esineensä, tarinansa ja aktiviteettinsa, joiden parissa on selvästi käytetty paljon aikaa. Vampyyrikreivien kaverit pääsevät esimerkiksi järjestelemään säännöllisiä juhlia kaikkeen kyllästyneelle seurapiiriväelle, kun taas kelttien kansantaruista inspiraatiota hakeneet Night Fae -seuraajat hoitavat puutarhojaan, joissa traumaattisesti kuolleet sielut lepäävät ennen uutta syntymäänsä.

Tämä mielessä onkin vähän harmi, että liittoumien tarjoamat erikoiskyvyt ovat niin voimakkaita ja niin kehnosti tasapainossa. Useimmille hahmoluokille yksi neljästä vaihtoehdosta on matemaattisesti selvästi muita edellä, ja koska WoW-pelaajat ovat tunnetusti aika vaativaa väkeä, jo nyt on tullut vastaan tilanteita, joissa ”väärän” valinnan tehnyt pelaaja torpataan ryhmästä pihalle. Se on harmi, jos sattuu tykkäämään jonkin toisen liittouman visuaalisesta tyylistä tai tarinasta enemmän kuin oman hahmoluokan optimaalisesta kyvystä.

World of Warcraft: Shadowlands -arvostelu

Tästä pääsemmekin Shadowlandsin suurimpaan ongelmaan: se ei tunnu viimeistellyltä paketilta. Toki kaikki modernit palveluksi suunnitellut pelit ovat jatkuvasti muutenkin kehityksen alla, mutta Shadowlandsia olisi selvästi pitänyt hioa vielä useita kuukausia julkaisukunnon saavuttamiseksi.

Monet lisälevyn aivan keskeisistä mekaniikoista ja ideoista tuntuvat vielä hakevan muotoaan. Mukana on paljon hauskoja ja hyviä ideoita, kuten roguelite-henkinen Torghastin torni, jossa pelaajat voivat yrityskertojen myötä rakentaa itselleen erilaisia buildeja löytämistään kyvyistä. Niiden taso tosin heittelee aivan mitättömästä supertehokkaaseen.

Ensimmäisten kerrosten jälkeen yritykset kestävät helposti toista tuntia, ja jos sattuu kuolemaan ennen loppupomon kellistämistä, koko hommasta ei jää käteen mitään. Se on jopa täysin mahdollista, jos arpaonni jakelee huonoja kykyjä tai pomon, joka on oman hahmon ominaisuuksille hankala vastus. Torghastista ei myöskään voi saada esimerkiksi kosmeettisia esineitä, lootista tai muista resursseista puhumattakaan, joten se alkaa nopeasti tuntua työltä. Sinnekin on silti pakko vääntäytyä, koska Torghast on ainoa lähde legendaaristen esineiden valmistamiseen tarvittavalle sielupölylle.

Samanlaista valitettavaa löytyisi paljon enemmänkin, sillä kehitystiimi on vetänyt kukkaron nyörejä kireämmälle miltei joka osa-alueella. Tästä hyvä esimerkki ovat päivittäin toistettavat tehtävät eli World of Warcraftin tärkein puhdetyö. Ne on sijoiteltu pelialueiden reunoille, niiden suorittaminen kestää aivan liian pitkään, ja niistä saatavat palkinnot ovat miltei loukkaavan pieniä. Mutta pakko on silti tehdä, koska ne ovat yksi harvoista keinoista hankkia liittoumien polttoaineena toimivaa anima-energiaa, jolla maksetaan kaikki kosmeettiset esineet, päivitykset ja muut liittouman puuhat.

World of Warcraft: Shadowlands -arvostelu

Kaiken tämän tuloksena on peli, joka jo vain muutamia viikkoja julkaisun jälkeen tuntuu pahasti listalta asioita, joita on pakko tehdä, vaikka ne eivät ole kovin viihdyttäviä. Se ei ole hirveän hyvä juttu.

Osittain kyse on varmasti siitä, että Shadowlands tuli niin sanotusti kuumana ulos uunista. Monet keskeisistä mekanismeista joko puuttuivat kokonaan tai olivat vielä aivan alkutekijöissään vain muutamia viikkoja ennen julkaisua. Kehitystiimi tulee varmasti päivittämään peliä, nostamaan palkintojen arvoja, säätelemään lukuja ja toivottavasti myös tasapainottamaan hahmoluokkia. On nimittäin vähän arveluttavaa, kun jotkut specit tekevät kirjaimellisesti tuplasti enemmän vahinkoa kuin toiset.Osittain tuntuu, että kyseessä on myös tietoinen valinta. World of Warcraft: Classic on ollut jättimenestys, ja se tuntuu innostaneen Blizzardia tavoittelemaan samaa kaiken hankaluuden tunnelmaa myös pelin modernissa versiossa. Ei ole selvästikään kyse bugista, jos Shadowlands esimerkiksi poistaa pelaajilta pillin, jonka avulla on jo parin lisälevyn ajan pystynyt teleporttaamaan lähimmän lentopisteen luokse.

Niinpä onkin hyvin kiinnostava nähdä, miten Shadowlands lopulta kehittyy. Tuleeko se lunastamaan odotukset, vai kuopataanko Torghast ja muut toistaiseksi puolivalmiit ideat vähin äänin, kuten Battle for Azerothissakin kävi? Juuri nyt uusittu levelöintikokemus, mielikuvitukselliset luolastot ja muut aktiviteetit viihdyttävät kyllä pari viikkoa, mutta sen jälkeen ainakin minulla kyllästyminen hiipi jo puseroon.

Jos kantti kestää, kannattaa ehkä odotella kuukausi tai pari ensimmäistä suurempaa päivitystä, joka toivottavasti järkeistää grindejä, parantelee tasapainoa ja tuo pelin lähemmäs sitä pistettä, missä sen olisi jo julkaisukunnossa pitänyt olla.

6/10

Kehittäjä: 
Blizzard Entertainment
Julkaisija: 
Blizzard Entertainment
Peligenre: 
Verkkoroolipeli
Julkaisualustat: 
Apple OSX, Microsoft Windows
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Pelin sisäiset ostokset, Väkivalta

Nostoja