XCOM: Chimera Squad / Arvostelut / pelaaja.fi

XCOM: Chimera Squad

21.07.2020 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
0

Arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden kesäkuun 2020 numerossa #212.

Kevyttä taktikointia ja raskaita bugeja

XCOM: Chimera Squad on melkoinen yllätys. Peli ilmestyi huhtikuun lopulla ja paljastettiin vain noin viikkoa aikaisemmin, joten sitä ei osannut kukaan odottaa. Mutta onko kyseessä hyvän- vai huononlaatuinen yllätys?

Heti aluksi on syytä painottaa, että vaikka tekijät ovat samat kuin aiemmissa XCOM-peleissä, kyseessä ei ole niiden jatko-osa tai laajennus. Chimera Squadin tekijät ovat itsekin sanoneet, että kyseessä on sarjan itsenäinen sivupeli, jossa kokeillaan uusia asioita. Odotukset on siksi syytä asettaa oikealle tasolle, vaikka pohjimmiltaan kyseessä on edelleen XCOM-henkinen ryhmätason taktiikkapeli.

Peli sijoittuu viisi vuotta XCOM 2: War of the Chosenin jälkeiseen aikaan. Muukalaisvalloittajat on päihitetty ja sota päättynyt. Maapallolla koittaa uusi rauhan aika, ja ihmiskunta yrittää yhteiseloa planeetalle jääneiden avaruusmuukalaisten kanssa. Yhteiselon mallikaupunki on City 31, jonka jännitteistä rauhaa uhkaa kaupungin pormestarin salamurhaa yrittävä salaliitto. Tulenarkaa tilannetta selvittelemään lähetetään XCOMin erikoisagenttiryhmä Chimera Squad, joka koostuu sekä ihmis- että muukalaisjäsenistä. Vastassa on kolme eri ryhmittymää, joilla on omat syynsä estää rauha ihmisten ja muukalaisten välillä. Ryhmittymillä on omat yksikkönsä, erikoisuutensa ja tehtävänsä. Pelaaja voi päättää itse järjestyksen, jossa niiden toimia lähtee tutkimaan. Juoni itsessään on aika perustasoa, mutta se toimii riittävän hyvin näyttämönä pelin taktisille taisteluille.

XCOM: Chimera Squad -arvostelu

Yksi iso ero varsinaiseen XCOM-sarjaan on se, ettei Chimera Squadissa luoda omia sotilaita. Kaikki ryhmän 11 jäsentä ovat ennalta luotuja ja käsikirjoitettuja hahmoja, joilla on omat erikoisuutensa ja persoonallisuutensa. Pelissä ei myöskään ole perinteisiä hahmoluokkia. Niiden sijaan jokaisella ryhmän jäsenistä on omat erikoistaitonsa ja kykynsä, joita kehitetään pelin aikana. Mukana on muun muassa XCOM-veteraaneja, entisiä vastarintasotilaita, Advent-hybridiklooneja, muton-sotilas, sectoid-agentti ja viper-käärmemuukalainen. Valmiit hahmot tuovat tarinallista syvyyttä, ja niiden keskinäinen huulenheitto keventää tunnelmaa, minkä lisäksi pelin ulkoasu on värikäs ja taisteluiden ulkopuolella hyvin sarjakuvamainen. Tämä aiheuttaa taatusti näppylöitä kovimmille XCOM-faneille, jotka ovat tottuneet synkeämpään menoon.

Pelin taktisten taisteluiden runkona toimivat XCOMin vastaavat mutta useilla muutoksilla. Ne alkavat aina Chimera Squadin valmistellulla rynnäköllä, jossa pelaaja asettaa hahmot kohdealueen eri sisäänkäynneille. Sisäänkäynneillä on omat hyötynsä sekä haittansa, ja hahmojen erikoiskyvyillä ja varusteilla on myös merkitystä. Esimerkiksi käärmemäinen viper-agentti Torque voi käyttää hyväkseen ilmastointikanavia, ja räjähteillä voi mennä oven sijaan seinän läpi ja yllättää viholliset. Apuna on myös muun muassa sokaisu- ja tainnutuspommeja.

Rynnäkössä pelaaja saa aluksi yhden bonuskierroksen, jonka aikana pitää päättää, kohdistaako tuli vaarallisimpaan viholliseen, poistaako heikkoja vihollisia taistelusta vai käyttääkö jonkin hahmon rynnäkkökykyä. Sellainen on esimerkiksi mellakkakilvellä varustetun Cherubin kyky vetää vihollisten tuli puoleensa ja samalla suojata itsensä kaikelta vahingolta.

XCOM: Chimera Squad -arvostelu

Toinen iso ero muihin XCOM-peleihin on limittynyt vuoropohjaisuus, jossa omien agenttien ja vihollisten vuorot sekoittuvat toisiinsa. Nyt toinen osapuoli ei ensin tee omaa vuoroaan ja odota sitten vihollisen vastaavaa, vaan kaikki yksiköt toimivat vuoronperään aloitejärjestyksessä. Tämä tekee taisteluista sekä vaikeampia että taktisempia, sillä vastustaja on aina runsaslukuisempi. Pelaajan pitää hyödyntää hahmojen erikoiskykyjä ja varusteita vaikuttaakseen hahmojen vuorojärjestykseen niin, että vaaralliset viholliset saa pidettyä hallinnassa. Ryhmäkoostumuksella on myös väliä, sillä mukaan voi ottaa vain neljä agenttia kerrallaan. Chimera Squadin taisteluissa onkin siksi enemmän pulmapelimäisyyttä kuin varsinaisessa XCOM-sarjassa.

Monet taistelut tuntuvat aluksi mahdottomilta ylivoiman edessä, kunnes pelaaja tajuaa kikat ja hahmojen toisiaan tukevat erikoiskyvyt, joilla saa taistelussa etulyöntiaseman. Aloittelijalle peli on siksi vaikea etenkin aluksi, mutta hahmojen erikoiskykyjen sekä parempien varusteiden ja aseiden kehittyessä homma helpottuu huomattavasti. XCOM-veteraaneille peli muuttuu nopeasti liian helpoksi varsinkin perusvaikeustasolla.

Rynnäköinnin ja kaupunkiasetelman vuoksi valtaosa pelin taisteluista tapahtuu sisätiloissa ja rakennuksissa, vaikka mukana on myös rajattuja avotiloja. Pääosa taisteluista kestää yhden rynnäkön ajan, mutta vaarallisimmat tehtävät koostuvat yleensä kolmen huoneen tai tilan sarjoista. Sarjat pakottavat miettimään varusteiden ja erikoiskykyjen käyttöä, sillä monet niistä toimivat vain kerran tehtävän aikana. Taistelut ovat joka tapauksessa pienempiä ja nopeatempoisempia kokonaisuuksia kuin muissa XCOM-peleissä.

XCOM: Chimera Squad -arvostelu

Mukana on myös tukikohta, jossa koulutetaan agentteja sekä kehitellään ja ostetaan parempia varusteita ja aseita. Strategisen kartan avulla valitaan tehtävät sekä hallitaan eri kaupunginosien tilannetta ja koko kaupungin anarkiatilannetta. Jos anarkian aste nousee liian korkeaksi, peli loppuu siihen. Strateginen taso ei ole ehkä ihan niin syvällinen kuin toivoisi, mutta se riittää pelin kepeämpään otteeseen.

Chimera Squadin suurin ongelma ei ole kuitenkaan kepeys vaan rikkinäisyys. Kyseessä ei ole suuren tiimin tekemä peli, mikä näkyy ikävästi siinä, että bugeja riittää joka lähtöön. Suorituskyky takkuilee, ja kaatuilu ja jumittelu on yleistä. Pahimpia vikoja ovat lukuisat pelattavuutta rikkovat bugit, kuten katoilevat varusteet ja kyvyt tai toimimattomat erikoisominaisuudet. Monet näistä olisivat vaatineet välitöntä korjausta jo julkaisun yhteydessä, mutta kirjoitushetkellä kolme viikkoa sen jälkeen peliin ei ole tullut vielä yhtään päivitystä. On totta, että peli maksaa vain pari kymppiä, mutta se ei anna anteeksi tällaista bugisuutta. Se on sääli, sillä ehjänä Chimera Squad olisi kelpo taktikointia mielenkiintoisilla ideoilla varustettuna ja vieläpä edulliseen hintaan. Bugien korjausta odotellessa tai kovempaa haastetta etsiville hyvä vaihtoehto on Gears Tactics.

7/10

Kehittäjä: 
Firaxis Games
Julkaisija: 
2K Games
Peligenre: 
Strategia, Taktiikka
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja