USA:n armeija kehitti pelimarkkinoille ilmaisen pc-pelin America’s Armyn saadakseen videopelejä pelaavat amerikkalaisnuoret kiinnostumaan sotilasurasta. Nyt kyseinen peli on kääntynyt myös konsoleille, joskaan ei ilmaisena. Taustalla on silti sama idea: esitellä sotilasuraa sekä jenkkiarmeijan toimintatapoja positiivisessa ja pelaajia kiinnostavassa valossa.

USA:n armeijan virallisen pelin nimikkeellä kulkeva Rise of the Soldier eroaa muista sotilaallisista, pelihahmon silmin kuvatuista toimintapeleistä vahvalla roolipelimäisellä otteellaan. Pelaajan itselleen luoma alokas käy läpi Yhdysvaltojen armeijan eri jalkaväkisotilasrooleja ja kerää niiden tehtävistä kokemusta. Kokemus avaa uusia tehtäviä ja sotilasrooleja. Sillä myös nostetaan oman sotilaan taitoja.

Eri roolit esittelevät USA:n armeijan jalkaväkisotilaan eri tehtäviä. Pelaaminen alkaa kiväärimiehenä esteradalta ja jatkuu koulutustehtävien kautta aina tositoimiin. Ura etenee kokemuksen myötä muun muassa tarkka-ampujaksi, konekiväärimieheksi, erikoisjoukkojen sotilaaksi ja ryhmänjohtajaksi.

Kaikkiaan rooleja on seitsemän erilaista, ja jokaisella on viisi omaa tehtävää. Tehtäväsarjoissa on roolien erilaisuuden vuoksi mukavasti vaihtelua, eikä kyllästymistä näin pääse tapahtumaan. Tosin kaikki alkavat roolin peruskoulutustehtävällä, jossa lähinnä opetellaan käyttämään sen aseita.

Pelaa peliä jolla on tarkoitus

Rise of the Soldier on enemmän sotilassimulaattori kuin pelkkä 3d-toimintapeli. Parhaiten tämä näkyy siinä, että ampuminen on sidottu pikemminkin oman sotilaan taitoihin kuin pelaajan sorminäppäryyteen ohjaimen kanssa.

Sotilaalla on erilaisia taitoja, joita kehitetään kokemuksella. Niihin kuuluvat muun muassa johtamiskyky, kestävyys, huomaamatta kulkeminen sekä ampumatarkkuus.

Aseella tähtäämisen apuna ei ole pikselitähtäintä, ja aseen rautatähtäimien läpi sihtaaminenkaan ei ole tavallisen helppo nakki. Jos sotilaan tähtäystaito on alhainen, heiluu piippu melkoisesti. Lisäksi osumiseen vaikuttaa myös tilanne: jos pelaajan sotilas on tulituksen kohteena, hengästynyt juoksemisen jälkeen tai haavoittunut, käsi tärisee tavallista enemmän. Hahmon taitoja parantamalla ampuminenkin helpottuu. Lisäksi ryhmänjohtajan johtamiskyky auttaa koko muuta ryhmää ampumisessa.

Peli siis yrittää simuloida mahdollisimman todenmukaisesti sotilaan asetaitoja ja mielialaa sekä niiden vaikutusta tulitaisteluissa. Tässä onkin onnistuttu hyvin, eikä peli missään tapauksessa ole sitä tavallista räiskintää.

Robottisotilaat

Vastustajien ja omien tekoäly taisteluissa ei vakuuta. Viholliset eivät ymmärrä etsiä suojaa, ja ne tuntuvat olevan sitä huonompia ampujia, mitä lähempänä kohdettaan ne ovat. Tapahtumat tehtävissä etenevät muutenkin hyvin paljon ennakko-ohjelmoidusti, mikä latistaa taisteluiden arvaamattomuutta ikävästi.

Pelin heikoin lenkki on ehdottomasti sen ulkoasu. Sotilaat on jäykästi animoitu, rakennukset autioita ja pintagrafiikat yksinkertaisia sekä tylsiä. Muutoin yleisilme on trendikkään tyylikäs jenkkiarmeijasta kertovine videopätkineen ja propagandakuvineen. Taustalla pauhaa nuorisoon oletettavasti vetoava rap ja rock.

Rise of the Soldier on kelpo peli, mutta ei sovellu kiihkeää räiskintää etsiville. Roolipelimäinen hahmonkehitys ja taitosysteemi yhdistettynä eri sotilasrooleihin tekevät pelistä mielenkiintoisen kokemuksen, mutta kehno tekoäly ja tylsä ulkoasu nakertavat kokonaisuutta ikävästi. Verkon puolella peli saakin reilusti lisää potkua, kun taistelutoverit ja vastustajat ajattelevat ihmisaivoilla, kaikista aseista vaarallisimmalla.

Virtuaalisotaa verkossa

Rise of the Soldierin moninpeli on kokonaan erillään yksinpelistä, mikä on sääli siinä mielessä, että yksinpelissä kerätty kokemus ei siirry verkkopelihahmolle. Verkkopelisotilaan taitoja parannellaan vain verkkopelistä ansaitulla kokemuksella.
Verkkopelissä pelaajat valitsevat roolinsa joukkueessa, kuten ryhmänjohtaja, tarkka-ampuja ja raskaiden aseiden spesialisti. Roolit antavat pelaajien käyttöön eri aseet ja varusteet. Kaikki roolit eivät ole heti auki aloitteleville pelaajille, sillä ne on myös ansaittava kokemuksen kautta. Alokkaat joutuvat tyytymään kiväärimiehen rooliin.
Muutenkin verkkopeli yrittää kuvata sotilasryhmän toimintaa aidonoloisesti. Pelaajilla on vain yksi elämä per pelikierros, joten noutajan tullessa joutuu odottamaan kierroksen loppumista, jos oman puolen toveri ei ehdi ajoissa elvyttämään.

6/10
Lisää luettavaa