Babylon’s Fall

Pelaaja-lehden sivuilla nähty Babylon's Fall -arvostelu on nyt kaikkien luettavissa Pelaaja.fissä.

11.5.2022 09:10

Babylon’s Fall -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun numerossa 232. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Torni kaatuu korkealta ja kovaa

Turha sitä on kierrellä: Babylon’s Fall on vuoden karvaimpia pettymyksiä. Alkuperäisten trailerien perusteella sen piti olla tarinavetoinen ja nopeatempoinen yksinpeli. Lopullinen julkaisu on yhteistyöpeliksi suunniteltu nettipeli, jossa tarinasta ei ole juuri tietoakaan.

Laivat eivät tunnetusti käännä kurssiaan hetkessä, eivätkä myöskään pelinkehitysprojektit. Kun joku bisnestyyppi on pakottanut PlatinumGamesin muuttamaan dramaattisesti pelin perusrakenteita projektin aikana, tuloksena on todellinen Frankensteinin hirviö.

Niin ikävää kuin se onkin, Babylon’s Fallissa juuri mikään ei toimi niin kuin pitäisi, vaan ongelmia löytyy joka taholta. Aloitetaan siitä tärkeimmästä ja PlatinumGamesin perinteiden vastaisimmasta ongelmasta: pelaaminen tuntuu aivan karmealta.

Voin uskoa, että pelin taistelusysteemi on alkujaan toiminut hyvin. Pelaajien käytössä on neljä erillistä hyökkäystä, ja järjestelmä palkitsee oikea-aikaiset väistöt ja muut tekniset suoritukset Bayonettan hengessä. Mutta kun peli yllättäen muutetaan verkkopeliksi, jonka täytyy joka välissä kommunikoida palvelimen kanssa, kenties alkujaan tyydyttävä taistelu on muuttunut viiveiseksi ja ilmavaksi huitomiseksi, jossa iskuilla ei ole yhtään painoa.

Tämä on selvästi tajuttu myös kehitystiimissä, mutta kun pelimoottoria ei voi panna täysin uusiksi, sitten karsitaan kaikkea ylimääräistä, jotta tuloksena on edes jollain tavoin pelikelpoinen teos. Tämän seurauksena taistelut ja tehtävät ovat todella yksinkertaisia ja tylsiä. Ongelmaa pahentaa se, että tehtävät on suunniteltu pelattavaksi uudelleen ja uudelleen. Pelaajien tarkoituksena olisi kivuta ylöspäin Baabelin tornissa, mutta jokainen uusi tehtävä vaatii entistä kovempia varusteita.

 

Todella outona ratkaisuna pelaajan neljä erilaista hyökkäystä on kukin lukittu neljään erilliseen varustepaikkaan, joten jos haluaa tehdä sekä heikkoja että voimakkaita hyökkäyksiä miekoilla, pitäisi haalia itselleen kaksi käyttökelpoista miekkaa. Ehkä tällainen idea on jossain vaiheessa kehitysprosessia tuntunut järkevältä, mutta lopputuloksessa se vain turhauttaa ja hämmentää. Ongelma vieläpä korostuu siitä, että saalista jaellaan sangen kitsaasti, jolloin pelaajat joutuvat joko käyttämään ei-mieluisia asetyyppejä tai tuntemaan itsensä alitehoiseksi parempia odotellessa.

Ongelmat eivät suinkaan lopu tähän. Babylon’s Fall on suunniteltu nelinpeliksi, mikä olisi ihan kiva juttu, jos pelin palvelimet eivät olisi täysin tyhjiä jo muutaman päivän päästä julkaisusta. Kun peliseuraa ei löydy, täytyy pelata ypöyksin, mutta tehtävät eivät skaalaudu mitenkään helpommiksi. Pelaaminen ei silti ole vaikeaa, mutta nyt jopa perusvihollisten kellistäminen kestää luvattoman pitkään ja pomomatseissa saa hakata päätään lihamuuriin lähemmäs kymmenen minuuttia.

Babylon’s Fall on surkea peli. Se on selvästi suunniteltu ilmaispelattavaksi, sillä 60 euron hintainen teos on ladattu täyteen kalliita kosmeettisia esineitä ja erilaisia boostereita. Suosion huomioiden hintalappu katoaa varmasti jo lähitulevaisuudessa, joten pelin ostaminen juuri nyt olisi aivan älytöntä. Mutta ei ilmaisuuskaan kelkkaa käännä.

Ymmärrän täysin, että kehitystiimi on ollut mahdottomassa tilanteessa, ja tunnen suurta sympatiaa heitä kohtaan, mutta pelaajan perspektiivistä vain lopputulos ratkaisee. Babylon’s Fall tuntuu surkealta pelata, ja oikeastaan kaikki osa-alueet tökkivät ainakin hieman, joten tämä pökäle kannattaa kiertää kaukaa.

2/10
KehittäjäPlatinum Games
JulkaisijaSquare Enix
PeligenretToiminta
Pegi-ikärajatK-18
Lisää luettavaa