Battlefield 2142 / Arvostelut / pelaaja.fi

Battlefield 2142

1.12.2006 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
4

Tulevaisuuden taistelukentät eivät kovinkaan paljoa eroa nykyajasta, ainakin jos Battlefield 2142:een on uskomista.

Maailma on hätää kärsimässä. Uusi jääkausi uhkaa eteläisen- ja pohjoisen pallonpuolison lämpötilojen laskiessa ja ihmiselämälle kelpaavan alueen kaventuessa päiväntasaajan tietämille. Valtava muuttoliike etelän lämpöön aiheuttaa tietenkin aikamoisen kaaoksen ja sotahan siitä seuraa. Elintilasta taistelevat länsimaailman muodostama Euroopan Unioni ja venäjän johtama Pan-Aasialainen koalitio. Syystä tai toisesta Afrikan asukeilta ei kysytä mitään, kun muu maailma muuttaa heidän alueilleen. Monet edellisten Battlefield-pelien aktiivifanit ovat ehtineet nurista, että BF2142 ei ole muuta kuin hyvin tehty Battlefield 2:n pelimuokkaus. Tavallaan tämä pitää paikkansa, sillä peli on pitkälti rakennettu >BF2:n rungon päälle. Se ei silti tarkoita sitä, ettei peli olisi edelleen toimiva ja hauska, tai ettei se sisältäisi jotakin uutta myös sarjan veteraaneille.

Ei mitään Tähtien sotaa

Battlefield 2142:n idea noudattaa Battlefield-sarjan perusfilosofiaa suuresta sotasirkuksesta, jossa tapahtuu koko ajan jotain. Kaksi joukkuetta taistelee kartoilla olevien valtauspisteiden hallinnasta, kunnes toisen puolen pistelipukkeet loppuvat. Taistelu raivoaa luontevasti valtauspisteeltä toiselle painopisteen muuttuessa pelaajien toimien mukaisesti. Pelin taistelukartat ovat hyvin suunniteltu ja toimivia. Useimmat tarjoavat keskimäärin enemmän suojaa jalkaväellä kuin esimerkiksi Battlefield 2:ssa, ja muutenkin ajoneuvojen merkitys suoranaisessa taistelussa ei ole ihan yhtä korostunutta. Niillä enemmänkin liikutaan paikasta toiseen, etenkin ilma-aluksilla. Teknologisesti pelissä nähtävä kalusto ei ole kovin kaukana nykyaikaisesta sodankäynnistä. Laser- ja plasma-aseet loistavat poissaolollaan, eikä mitään lentäviä taistelurobotteja esiinny. Aseet ja ajoneuvot tuntuvat enemmänkin astetta tiukemmilta ja vihaisemmilta moderneilta versioilta. Niinpä toiminta ei vaikuta liian kaukaa haetulta tai fantastiselta, ja sodan maku on vahvasti läsnä. Yksi leijutankki on silti mahtunut mukaan, samoin kuin robottikävelijäkin.

Taivaiden titaanit

Battlefield 2142:n ehdoton vetonaula on kuitenkin kokonaan uusi pelimuoto, Titan. Siinä pelikarttojen valtauspisteet on vaihdettu ohjussiiloihin, jotka valtaamalla saa laukaistua ohjuksen kohti vihollisen titaania, eli valtavaa taivaalla leijuvaa lentotukialusta. Kun titaanin suojakenttä on ammuttu alas, voi aluksen tuhoa nopeuttaa hyökkäämällä sen sisälle tuhoamaan sen reaktoria. Sitä ennen pitää kuitenkin tuhota neljä komentopaneelia. Erän voittaa se puoli, joka ensiksi tuhoaa vastustajan titaaniin. Titaani-pelitila vaatii selkeästi enemmän yhteispeliä kuin peruspeli ja on todella hauskaa. Pelaajien on tasapainoiltava ohjussiilojen valtaamisen sekä oman titaanin sisätilojen puolustamisen kanssa ja vielä jossain välissä yritettävä hyökätä vihollistitaaniin. Tappiolle jäänyt puoli voi nousta voittoon taitavan titaanipuolustuksen ja hyökkäyksen ansiosta. Titaanit eivät myöskään ole pelkästään passiivisia tukikohtia, sillä komentajat voivat liikutella niitä ympäri kenttiä ja pelaajat käyttää niiden tehokkaita tykkitorneja jakamaan kuolemaan maanpinnalle. Teknisesti BF-pelit eivät koskaan ole olleet mitään hiottuja kokonaisuuksia. BF2:ta vaivaavat edelleen monet viat, joita jo sen julkaisussa esiintyi. Tällä asteikoilla BF2142 on selkeästi toimivampi kokonaisuus. Pelikartat latautuvat nopeasti, peliaula kaverilistoineen on toimiva eikä peli tunnu muutenkaan tökkivän niin kovasti kenttien alussa. Jonkin verran pelistä putoamista kuitenkin esiintyy, samoin kuin pahaa tökkimistä titaanien sisätiloissa.

Aktiivipelaaminen kannattaa

Toinen suurempi uudistus on pelitehosteiden, eli uusien aseiden ja varusteiden avaaminen ja kerääminen. Pelaaja aloittaa käytössään neljä sotilastyyppiä perusvarusteineen: jalkaväkisotilas, tukisotilas, tiedustelija ja pioneeri. Jokaisella hahmoluokalla on kaksi eri varustepuuta, joka avaa lopulta uuden aseen. Näin esimerkiksi tiedustelijasta voi kehittää tarkka-ampujan tai kommandon, jalkaväkisotilaasta taas rynnäkkösotilaan tai lääkintämiehen. Myös ryhmänjohtajille löytyy omat tehosteet. Parannuksia avataan pelipisteitä ja ylennyksiä keräämällä, joita tulee huomattavasti nopeampaa tahtia kuin BF2:ssa. Idealla on toimiva, mutta sillä on myös kääntöpuolensa. Se palkitsee aktiivisesta pelaamisesta, mutta satunnaisemmat pelaajat eivät saa nopeasti kaikkia leluja käyttöönsä. Tämä ei silti aiheuta mitään tavatonta epätasapainoa, mutta erityisen hölmöä on ollut jättää kranaatit avattavaksi tehosteeksi. Ryhmäpelaamista on tehosteiden avulla myös yritetty rohkaista. Ryhmänjohtajien käskyjä noudattamalla pelaajat saavat lisäpisteitä ja ryhmätehosteita, jotka ovat väliaikaisia parannuksia. Ne ovat käytössä niin kauan, kuin pelaaja pelaa samalla palvelimella. Battlefield 2142 oikeuttaa paikkansa pitkälti uuden Titan-pelimuotonsa kautta. Niille, jotka edelleen ovat aktiivisia Battlefield 2:n pelaajia, se ei kuitenkaan ole pakkohankinta. Jos kuitenkin kaipaa jo vaihtelua sotimiseensa, on Battlefield 2142 hyvä hankinta.

Hei, me vakoillaan!

Heti ilmestymisensä aikoihin BF2142 aiheutti melkoista hälyä pelinsisäisellä mainonnallaan ja väitetystä pelikoneen vakoilustaan. Pelien sisäinen mainontahan ei ole mitenkään uusi asia, vaikkei se vielä olekaan kovin yleistä. Monien pelaajien mielestä heidän pitäisi kuitenkin saada peli halvemmalla, jos sen sisällä esiintyy kaupallista mainontaa. BF2142:ssa mainokset esiintyvät kaupunkikentissä olevilla suurilla mainostauluilla, jotka sisältävät oikean maailman vaihtuvia mainoksia. Toistaiseksi mainontaa ei ainakaan europalvelimilla juuri näkynyt, tai sitten ne ovat jääneet taisteluiden seassa huomaamatta. Suurempaa meteliä aiheutti kuitenkin pelin mukana tuleva tyly lappu, joka ilmoittaa että peli saattaa vakoilla pelikonetta ja ilmoittaa tietonsa EA:lle. Jos tätä ei hyväksy, peliä ei pidä asentaa. Peli ei kuitenkaan tarkkaile pelaajan verkkoliikennettä tai muuta koneen käyttöä, vaan pelkästään mainosten näkyvyyttä pelin aikana. Vastaavaa systeemiä käytti myös SWAT 4:n kohuttu mainospäivitys.

Alkuperäinen pistemäärä: 86/100

9/10

Kehittäjä: 
DICE StockholmEA Digital Illusions
Julkaisija: 
Electronic Arts
Peligenre: 
Räiskintä
Julkaisualustat: 
Tietokoneet, Apple OSX, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta, Online

Kommentit

Käyttäjän Anaconda kuva
Anaconda

Ei yhtä mullistava kuin BF2, mutta silti hyvä.

Käyttäjän jones kuva
jones
Käyttäjän gameplay kuva
gameplay

pelaan enemmän bf2 mutta on tääkin iha hyvä.

Käyttäjän Pelaaja Gamer kuva
Pelaaja Gamer

erittäin hyvä peli : D

Nostoja