Battlestations: Midway / Arvostelut / pelaaja.fi

Battlestations: Midway

28.02.2007 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
2

Palataan ajassa taaksepäin aikaan, jolloin laivastotaisteluita ei käyty tietokoneiden näytöillä kymmenien kilometrien päästä. Rohkeat miehet teräksisissä laivoissaan ampuivat kaikkea liikkuvaa 30-senttisillä tykeillään. Kunnia tai kuolema – siinä toisen maailmansodan meritaisteluiden arkea.

Näihin huikeisiin aikoihin sijoittuu myös Battlestations: Midway, tosiaikastrategian ja toimintapelin hybridi, joka on kulkenut pitkän ja karikkoisen tien päästäkseen pelikauppojen hyllyille. Matka ei ollut turha, sillä pelillä on paljon annettavaa.

Liity laivastoon...

Battlestations: Midway käsittää Tyynenmeren sodan tärkeimmät tapahtumat Pearl Harborin hyökkäyksestä Midwayn taisteluun saakka. Ajan hengelle tyypillisesti peli keskittyy tukialusryhmien väliseen toimintaan. Lentotukialukset eivät liiku merellä yksinään, vaan niitä seuraa lauma taistelulaivoja, hävittäjiä, risteilijöitä ja lentokoneita. Pelissä pääsee luonnollisesti myös kaikkien puikkoihin.

Kaksitoista pitkää tehtävää käsittävä yksinpelikampanja seuraa amerikkalaisen laivastoupseerin uraa. Pearl Harborissa ohjataan vielä partiovenettä, mutta Midwayn taistelussa mies on jo noussut koko operaation toteuttajaksi. Välissä hypitään hänen lentäjäkaverinsa saappaisiin tai komennetaan vaikka maalta käsin toimivaa lentokenttää.

Skenaarioissa pääsee kokeilemaan taitojaan esimerkiksi kaikkien aikojen suurinta taistelulaivaa, japanilaista Yamatoa vastaan. Mikäli tekoälystä ei irtoa tarpeeksi haastetta, tarjolla on myös tehtäväpohjainen moninpeli, jossa maksimissaan neljä pelaajaa komentaa laivastoryhmien osia toisiaan vastaan.

... näe maailmaa

On vaikea sanoa, onko Battlestations: Midway toimintapeli, jossa on strategiaelementtejä vai toisinpäin. Joka tapauksessa pelaaja viettää suunnilleen yhtä paljon aikaa itse taistellen ja tutkien taistelualueen karttaa, josta hän voi komentaa kaikkia käytössään olevia yksiköitä.

Alun tehtävissä touhu on vielä mukavan simppeliä. Komennuksessa on ehkä pari ryhmää lentokoneita tai hävittäjä pienellä saattueella. Vaikeustaso ja monimutkaisuus nousevat kuitenkin nopeasti, ja loppua kohti pelaaja komentaa paria tukialusryhmää, maa-asemia ja paikalle osuvia strategisia pommikoneita. Loppupään tehtävät ovat hirvittävää kohellusta, jotka yleensä epäonnistuvat johonkin huolimattomuusvirheeseen.

Kun näin käy, V-käyrä singahtaa läpi katon. Tehtävät kestävät usein toista tuntia ja ne on jaettu useisiin alitehtäviin. Mitään jatkopaikkoja ei silti tunneta. Jos tehtävä epäonnistuu kaksi sekuntia ennen voittoa, koko roskan joutuu aloittamaan alusta.

Eri yksikkötyyppien käytännön toteutus vaihtelee laidasta laitaan. Lentomalli on äärimmäisen yksinkertaista tasoa ja siitä tulee lähinnä paha mieli, koska lentsikat tuntuvat miltei lentävän itsestään. Laivat ovat kuitenkin aivan toista maata. Niissä on mukana tarpeeksi painoa, jotta todella tuntee ohjaavansa monikymmentonnista tappokonetta, mutta silti laiva pysyy mukavasti hallussa.

Myös aseita löytyy varsinkin raskaammissa laivoissa liiaksikin. Esimerkiksi hävittäjässä on kansitykkien lisäksi torpedoputket, IT-asemat ja syvyyspommit. Tässäkin vaiheessa kannattaa delegoida ja antaa tekoälyn räiskiä niillä aseilla, joihin ei itse ehdi. Tekoäly on taitava, mutta passiivinen, joten hyökkäystehtävät kannattaa hoitaa itse.

Taistelumalli ottaa huomioon eri asetyyppien toimivuuden erilaisiin kohteisiin ja mallintaa jopa kriittisiä osumia. Mikäs sen kivempaa kuin räjäyttää tukialusta uhkaava hävittäjä kertalaakista palasiksi pudottamalla pommi tai kansitykin kranaatti suoraan ammusvarastoon.

Harvojen herkkua

Vielä tiukkaa merisotaa enemmän minua viehätti pelissä sen vapaus. Aava meri, pino aluksia ja määräys tuhota vihollinen – kaikki muu jää pelaajan vastuulle. Yritätkö väsyttää vihollisen kumoon, ohjata itse ylivertaisilla taidoilla taistelulaivasi voittoon vai kenties upottaa lentotukialuksen yhden torpedoveneen itsemurhaiskulla? Kaikki on teoriassa mahdollista.

Mukavasti myös tekoäly pelaa reilua peliä, joten sitä voi yrittää älyttää harhautuksilla, koukkauksilla ja yllätysiskuilla. Varsinkin korkeammilla vaikeustasoilla haastetta irtoaa ihan riittämiin.

Battlestations: Midway ei varmastikaan ole peli kaikkien makuun. Aihepiiri, toteutus ja korkea oppimiskynnys masentavat monet heti alkuunsa. Kannattaa kuitenkin sinnitellä, sillä palkintona on aihepiiriltään uniikki ja kiehtova kokemus, jollaisia toivoisi Xbox 360:lle enemmänkin.

Sotahistoriaa

Pelin 12 juonellisen yksinpelitehtävän joukosta löytyy useampiakin sotahistoriallisesti mielenkiintoisia tapauksia. Esimerkiksi Korallimeren taistelu kirjattiin historiaan ensimmäisenä meritaisteluna, jossa eri osapuolten laivat eivät nähneet toisiaan tai ottaneet suoraa taistelukontaktia. Kyseessä oli nimittäin puhdas lentotukialusten välinen taistelu, joka päättyi japanilaisten niukkaan voittoon.

Midwayn taistelussa japanilaiset yrittivät viimeistellä niskalenkkinsä pohjoisella Tyynellämerellä valloittamalla Midwayn atollin. Toisin kuitenkin kävi, sillä siihen saakka tappiosta toiseen vaeltaneet jenkit onnistuivat ottamaan voiton tuurin, oveluuden ja sitkeyden kautta.

Epäonnistuneiden yritysten ja raskaiden tappioiden jälkeen amerikkalaiset syöksypommittajat onnistuivat tuurilla yllättämään japanilaistukialukset housut kintuissa: sekavien ohjeiden seurauksena niiden kannet olivat täynnä taisteluun valmistautuvia koneita ja niiden pommeja ja bensaletkuja.

Jälki oli hirveää, ja taistelu päättyi amerikkalaisten murskavoittoon. Vaikka sotaa ei tuolloin vielä voitettukaan, se kuuluisa momentum oli vihdoin amerikkalaisten puolella: Midwayn jälkeen jenkit ajoivat samalla höyryllä Tokioon saakka.

Yamato - aikansa ihme

Jos halutaan puhua todellisista merihirviöistä, ei tarvitse liikkua paljon legendaarista Yamato-luokan taistelulaivaa kauemmas. Japanin merivoimien ylpeys oli kaikkien aikojen suurin taistelulaiva.

Painoa hirviöllä oli käsittämättömät 72 800 tonnia, mikä ei ole ihme, sillä laivan kyljet oli vahvistettu 41 sentin panssarilla ja aseistuksena oli 33 tykkiä. Näistä suurimmat olivat 46-senttisiä putkia, jotka jäivät niin ikään historiaan kaikkien aikojen suurimpina laivastotykkeinä.

Hirviö ei ollut haavoittumaton, vaan myös Yamato päätyi vetiseen hautaan. Laiva kesti viimeisessä taistelussaan 12 torpedoa ja 8 pommia, ennen kuin sen perämakasiinit räjähtivät. Alus upposi 200 kilometriä Okinawan rannikolta vieden lähes koko 2 800-henkisen miehistönsä mukanaan.

7/10

Kommentit

Käyttäjän Uuris kuva
Uuris

Yksinpeli on aika lyhyt mut LIVESSÄ Hyvä.

Käyttäjän Gold kuva
Gold

Toteutus jäänyt aikalailla toissijaiseksi

Nostoja