Grand Theft Autojen massiivinen suosio on tähän asti näkynyt muissa peleissä lähinnä vapaiden pelimaailmojen suurena esiinmarssina. Sen sijaan itse rötöstelypelisarjaa ei muutamaa surkeaa tapausta lukuun ottamatta ole vielä uskallettu haastaa. Nyt kuitenkin Beatdown: Fists of Vengeance tarjoaa japanilaisen näkemyksen siitä, minkälaista peliä Grand Theft Autojen ystävät oikeasti haluaisivat pelata. Tai sitten eivät.

Pelissä lähdetään luotsaamaan yhtä viidestä valittavana olevasta päähenkilöstä Los Sombras -kaupungin johtavaksi rikollispomoksi. Kuten jo pelin nimestä saattaa arvata, matkan varrella nyrkki puhuu – ja paljon. Muutamasta isosta keskusalueesta, ja pienemmistä tehtäväalueista koostuva Los Sombras on kuitenkin jo pelkästään kaupunkina niin pieni, että on vaikea kuvitella jonkun tosissaan haluavan taistella sen herruudesta.

Pelaaminen koostuu pääasiassa kadulla vastaan tulevien poliisien, ja kilpailevien gangsterien mätkimisestä joko yksin, tai apurijoukon turvin. Nyrkkien lisäksi kaupungin kunniallista herruutta joutuu toisinaan tavoittelemaan puukkojen ja pesäpallomailojen kaltaisten työkalujen avulla. Välillä päästään myös kaksintaistelemaan, jolloin peli muuttuu sekavan kameran piinaamasta 3D-toiminnasta köyhäksi Tekken-klooniksi, liikelistoja myöten.

Beatdown: Fists of Vengeancessa on monia potentiaalisia ideoita, mutta keskeneräinen toteutus pilaa kaiken. Graafisesti se on mitäänsanomaton, musiikki koostuu lyhyistä itseään toistavista kappaleista, ja pelkkä mätkintä ei pidemmän päälle jaksa kiinnostaa. Los Sombrasin kulttuurista sekamelskaa vaivaa tietynlainen juurettomuus, eikä elävän ja hengittävän kaupungin vaikutelmaa synny ollenkaan. Rötöstely- ja mätkintäpelin yhdistelmä ei tällaisenaan toimi ollenkaan, kun lajityypeissä on tarjolla niin paljon parempiakin vaihtoehtoja.

3/10
Lisää luettavaa