Törmäsin taannoin teini-ikäiseen mopoautokuskiin. Kaveri esitteli menopeliään innolla. Oli spoileri, valokaapeli syylärin ritilässä, erikoismaali, tarroja ja viileät vanteet. Ja sisällä kolmisen subbaria. Merkkisterkkojen hinta oli 2 000 euroa.

PSP:n musasofta Beaterator ei ole kallis, mutta se on muuten samanlainen kummajainen. Käsikonsoliin on ahdettu kompromissien kiusaama ohjelma, jota olisi yksinkertaisesti kätevämpi käyttää tietokoneella.

Puoliveristä sekvensseriä on hypetetty valtavirran mediassa, koska tekijänä on carte blanchen puuhiinsa saanut Rockstar. Toinen syy on projektin kummisedäksi houkuteltu tähtituottaja Tim ”Timbaland” Moseley.

Staran rooli on kyseenalainen. Timba on liian lyhyiden opastusvideoiden ääni ja keskinkertaisten luuppien isä. Live Playksi nimetyssä jamitteluosuudessa staraa pannaan oikeasti halvalla. Moseleyn ruma piirros-avatar heiluu noin kahden animaatioframen voimin.

Pikkukivasta Live Playsta huolimatta Beaterator ei ole tavisten tavaraa. Se vaatii ummikolta tuntikaupalla opettelua ja melkoista motivaatiota. Mainospuheista viis, Beaterator on oppineiden ohjelma.

Modernia säveltämistä

Softa rakentuu kerroksittain. On askelsekvensseri, jolla sampleja asetellaan neljän tahdin luuppiin enintään 1/16-nuottien tarkkuudella. Samplen sävelkorkeutta ei voi muuttaa, mutta sitä voi muokata omassa editorissaan aaltokuvaa apuna käyttäen. Melodioita varten on oma osio, jossa nuotteja valitaan viiden oktaavin skaalalta. Liu’ut ja voimakkuuden säätö onnistuvat, mutta tarkkuus on edelleen 1/16-nuottia. Gruuvit on näin kikkailtava sampleihin. Sitten on kappale-editori, jossa luupit asetellaan laajempaan kokonaisuuteen.
Karkeasti ottaen näillä välineillä mennään. Pienien yksityiskohtien erittelyyn ei tässä kannata lähteä. Mahdollisuuksia äänien, luuppien ja teoksen muokkaamiseen on kuitenkin huikeasti.
Sample-kirjasto on suuri, mutta lajitelmaltaan elektroniseen soundiin painottunut. Mahdollisuus omien äänien lisäämiseen muistikortin tai mikrofonin kautta onkin ehdottoman tervetullut, ja avaa luovimmille oven improvisaatioon.

Mielikuvitusta vaaditaan myös rajoitusten ohittamisessa. Ja niitä Beateratorissa piisaa. Kanavia on kahdeksan, tahtilaji on aina 4/4, tempoa ei voi muuttaa kesken kappaleen ja efektejä on vähän, jos lainkaan.

Säveltäjän kannalta kiinnostavimmat ominaisuudet liittyvät tiedon tuomiseen ja viemiseen. Midi-tiedon liikuttaminen mahdollistaa saman biisin teon niin tien päällä kuin kotonakin. Kappaleen voi myös tallentaa wav-tiedostona tai siirtää Rockstarin omaan nettipalveluun.

Mielenkiintoinen idea

Beaterator on vaivalloinen musiikkiohjelma. Hiirtä tai kosketusnäyttöä kaipaa. Intuitiivisempi siirtyminen eri editorien välillä helpottaisi. Toisaalta se on täysin käyttökelpoinen sävellysväline, jolla on hauska tehdä musiikkia, kunhan korkean oppimiskynnyksen ylittää.

On silti mahdotonta välttää tunnetta, että Beaterator on jonkinlainen teknologiademo, todistus siitä, että PSP:llekin voi tehdä monipuolisen sekvensserin. Mutta käyttääkö sitä lopulta kukaan muuhun kuin tämän mahdollisuuden esittelyyn?

Tapaamani teinin leikkikaaran tapaan Beaterator on vempain, jonka olemassaolo ei tunnu tarpeelliselta, vaikka se pirun hieno onkin. Mopoautokuskeilla ikä on este oikealla autolla suhaamiselle, mutta musanteon voi aloittaa tietokoneella kuka tahansa, täydellisillä softilla, jotka ovat vieläpä ilmaisia. Eikä kannettavuuskaan ole ongelma, jos valitsee alustakseen miniläppärin.

Mitä mitä ?!!

Annoimme Beateratorin kokeiltavaksi Fintelligensistä tutulle rap-artisti ja –tuottaja Elastiselle. Kyselimme, miltä softa tuntui.

Mitä mieltä olet Beateratorista musiikinteko-ohjelmana?

Helppokäyttöinen, ja ennen kaikkea hauska ohjelma. PSP kontrollerina on todella erikoinen, mutta toteutuksessa on onnistuttu hyvin. Ideoiden alulle laittamisessa on varmasti hyvä, että on kannettavana mukana. On vaikea sanoa, kuinka joku, joka ei ole aiemmin käyttänyt sekvensseriä, saa hommasta kiinni, mutta minulle ohjelma aukesi nopeasti.

Voisiko sillä tehdä julkaisukelpoista musiikkia?

Varmasti. Siihen saa omat soundit ladattua, niin miksipä ei, sitä ei vaan ole välttämättä suunniteltu siihen. Maailmalla on tehty PlayStationilla jo vuosia rap-biittejä.

Kenelle suosittelisit ohjelmaa?

Aloitteleville, nuorille biitintekijöille, jotka pitävät Timbalandin soundista. Varmasti myös kaikki kokeneemmatkin muusikot saavat revittyä iloa irti laitteesta.

Elastinen työstää parhaillaan Fintelligensin uutta levyä, jonka on tarkoitus ilmestyä ensi vuoden helmikuussa.

7/10
Lisää luettavaa