Katamari Damacy -peleissä pikkuruinen kosmoksen prinssi korjaa isänsä tuhoamaa galaksia pyörittelemällä alati kasvavaa romupalloa pitkin japanilaisia maisemia. Taustalla soi kaikkien aikojen oudoin soundtrack, ja grafiikka on hurmaavan minimalistista ja palikkamaista. Katamari Damacyt ovat vuosikymmenen riemukkaimpia pelejä, mutta ne ovat jääneet rikollisen vähälle huomiolle. Nyt on aika korjata aukkoja pelisivistyksessä.

Beautiful Katamari on yhtä outo kuin edeltäjänsä. Kosmoksen kuningas on pelannut tennistä ja onnistunut rikkomaan koko maailmankaikkeuden tavallista tiukemmalla kämmenlyönnillä. Planeetat pitää palauttaa takaisin taivaalle, ja se tehdään keräämällä romupallolla kaikenlaista rihkamaa ja muodostamalla suuria katamari-palloja. Länsimaalaisesta tämä voi kuulostaa omituiselta, mutta Japanissa tällainen on arkipäiväistä.

Kerää koko sarja

Beautiful Katamari on pelisarjan kolmas kotikonsoleille julkaistu peli. Se on myös sarjan ensimmäinen uuden sukupolven konsolille julkaistu peli, mutta sitä ei huomaa ensisilmäyksellä. Satunnainen pelaaja tuskin edes erottaa sarjan pelejä toisistaan. Tämä johtuu siitä, että todellisia uudistuksia on jälleen kerran hyvin vähän. Se on tavallaan hyvä asia, sillä prinssin seikkailut ovat yhtä hurmaavia kuin aina ennenkin.

Pelin askeettinen ulkoasu johtuu siitä, että mittakaava muuttuu järkyttävän paljon pelin aikana. Suuret planeetat saavat alkunsa pienistä jyvistä, sillä katamari pystyy tarttumaan vain itseään pienempiin esineisiin. Pallon kokoa on kasvatettava kärsivällisesti rullailemalla esimerkiksi karkkikaupassa tai hiiren pesäkolossa. Pian mukaan tarttuu jo kotieläimiä, ihmisiä, autoja, taloja ja vieläkin isompia asioita. Lopulta katamarin kyytiin lähtee kokonaisia kaupunkeja. Jotain vieläkin suurempaa voi rullata, mutta se jääköön yllätykseksi.

Rullattavat esineet ovat mainio osoitus pelin japanilaisesta huumorista. On vaikea pitää naamaa peruslukemilla, kun vastaan tulee leivänpaahtimella surffaava kissa tai cancania tanssiva kanankoipirivistö.

Tavoitteena on useimmiten rullata tietyn kokoinen katamari aikarajan sisällä, mutta joskus kosmoksen kuningas antaa prinssille erityishaasteen. Yksi niistä on Mars-planeetan kokoaminen, joka tehdään kasvattamalla katamarin lämpötilaa rullaamalla kuumia asioita, kunnes sen lämpötila ylittää kriittisen pisteen. Hauska yksityiskohta on se, että kuumiksi asioiksi lasketaan myös bikiniasuiset tytöt ja Xbox 360 -pelikonsolit, kun taas lämpötilaa laskevat esimerkiksi aurinkolasit.

Uuden sukupolven rautaa on hyödynnetty jonkin verran, sillä pelissä on aiempaa suuremman mittakaavan lisäksi uudenlaisia suodatustehosteita. Ne sumentavat näkökentän laitojen ja horisontin lähellä. Tehosteet pistävät silmään pahasti, ja lisäksi ne saattavat olla osasyyllinen ruudunpäivityksen takelteluun tiukimmissa tilanteissa. Ruudunpäivitysongelmat eivät ole vakavia, mutta parissa paikassa takeltelu johti pelin ennenaikaiseen päättymiseen.

Hieno ongelmista huolimatta

Beautiful Katamari on kaikin puolin tuttu peli. Pelisarja on polkenut paikallaan ensimmäisestä osasta asti. Alkuperäisen pelin hurmaavuus on tallella, mutta niin ovat myös sen ongelmat ja puutteet. Selkein ongelma on ohjaus. Palloa liikutetaan kahdella analogitikulla, mikä aiheuttaa joskus ongelmia hankalissa kohdissa. Ohjausta olisi pitänyt pystyä parantamaan neljässä vuodessa.

Myös moninpeli jatkaa tutulla linjalla. Sitä voi pelata Xbox Livessä tai jaetulla ruudulla. Pelaajien on suoritettava kuninkaan antamia tehtäviä, joiden tavoite voi olla esimerkiksi tyttömäisten esineiden tai karhujen kerääminen katamariin. Samalla voi yrittää häiritä kaverin touhuja.

Monin- ja yksinpeliin saa lisää väriä keräämällä kentiltä lahjoja ja vaihtoehtoisia hahmoja. Lahjat ja hahmot eivät tietenkään vaikuta pelaamiseen, mutta kukka päälaellaan ja panda-reppu selässään koikkelehtiva prinssi on veikeä näky.

Tuttuuden ohella pelin suurin ongelma on sen kesto, joka on yhtä lyhyt kuin pelin päähenkilö. Itse pelasin pelin läpi yhdellä kertaa neljässä tunnissa. Olen tosin pelannut sarjan aiempia osia, jotka ovat hyvin samanlaisia, mutta aloittelijakin varmaan pelaa pelin läpi parissa illassa. Pelin hinta on edullinen, mutta kesto on silti hieman liian lyhyt.

Beautiful Katamarissa on ongelmia, jotka olisivat anteeksiantamattomia kehnommissa peleissä. Katamarin tapauksessa olen kuitenkin valmis tekemään poikkeuksen, sillä peli on ongelmista huolimatta ratkiriemukas ja yhtä hellyttävä kuin kissanpentu. Se on annos auringonpaistetta rompulla.

Jos peliä tarkastelee vakavamielisesti, sen ongelmat harmittavat ja sarjan toivoisi kehittyvän. Mutta kun pallo pyörii pitkin Japanin katuja ja kerää mukaansa Elvis-imitaattoreita ja kung-fu-hylkeitä, pelin puutteet tuntuvat kaukaisilta kuin talven synkeys kesän upeimpina hellepäivinä.

 

Rahat pois

Häikäilemätön ladattavan sisällön kauppaaminen on aiheuttanut pahaa mieltä monien pelien omistajille. Huijauskoodeja peleihinsä myyvää EA:ta on tähän asti pidetty röyhkeimpänä rahastajana, mutta Beautiful Katamari saattaa olla uusi pohjanoteeraus. Peliin ladattava lisäsisältö on jo valmiiksi levyllä, ja lisäsisällön ostaminen vain aktivoi sen. Törkeää on myös se, että peliin täytyy ostaa lisäkarttoja, jotta kaikki saavutukset voi saada.

 

Maailman hilpein soundtrack

Yksi syy Katamari Damacyn suosioon oli pelin nerokas soundtrack. Jazzia, a cappella -musiikkia ja klassista videopelimusiikkia sisältävä soundtrack saa pelaajan hymyilemään kerta toisensa jälkeen. Beautiful Katamarin soundtrack on vieläkin parempi, sillä se sisältää muun muassa pelin tunnusbiisin version, joka esitetään eläinäänillä. Tällaista tehdään vain Japanissa.

7/10
Lisää luettavaa