Niin koreaa, niin Koreaa

Black Desert Online on jo muutaman vuoden ajan ollut melkoinen nettilegenda. Korealainen massiivimoninpeli on pyörinyt kotimaassaan jo pitkään, ja myös länsimaiset MMO-addiktit ovat sitä takoneet urakalla netissä kiertävien käännösten ja oppaiden avulla.

Nyt peli on julkaistu virallisesti myös länsimaissa. Rahoitusmalli on muuttunut ilmaispelattavasta ihan ostettavaksi peliksi, mutta yksi asia on ennallaan: tätä peliä ei ilman netissä kiertäviä oppaita kannata edes yrittää pelata.

Black Desert Online tekee hyvän alkuvaikutelman. Se on tosin vähän outoa, että hahmoluokat on sidottu rotuihin ja sukupuoliin. Niinpä jos haluaa olla vaikkapa soturi, on pakko olla mies. Jousiammuskelusta pitävien taas kannattaa myös tykätä kovasti haltiatytöillä pelaamisesta, sillä muitakaan vaihtoehtoja heille ei tarjota. Yhteensä tarjolla on kahdeksan eri hahmoluokkaa eli neljä vähemmän kuin korealaisessa versiossa. Meidän pelimme laahaa jonkin verran alkuperäisen jäljessä, eli lisähahmot ovat tulossa käyttöön sitten joskus.

Nytkin kyllä riittää valittavaa joka lähtöön, ja testien perusteella vaikuttaa siltä, että pelasi millä hahmolla tahansa, taistelu on pahuksen hauskaa ja näyttävää. Tässä auttaa jo lähtökohtaisesti se, että Black Desert Online on MMO:ksi todella kivan näköinen. Hahmomallit ovat yksityiskohtaisia, animaatiot näyttäviä ja efektit runsaita.

Taisteleminen on myös mekaanisesti hauskaa. Sen sijaan, että pelaaja lukittaisi huomionsa yhteen viholliseen ja sitten painelisi pikavalintanäppäimillä loitsuja matkaan, Black Desertissä kaikki tapahtuu yhdistelemällä näppäinpainalluksia. Yhdistelmät menevät nopeasti selkärankaan, ja sen jälkeen niiden varaan rakennetaan komboja. Tulipallo on ihan kiva, mutta mitä jos sen ensimmäisen räjähdyksen perään voisi ladata parin megatonnin jälkipamauksen?

Pidin siis kovasti Black Desert Onlinen taisteluista. Se on toki hyvä, sillä niitä riittää. Viholliset eivät tarjoa hirvittävästi kokemuspisteitä, joten niitä pitää lanata kumoon kuin rottia ruttovuosina. Vaikka pelistä löytyy myös runsaasti tehtäviä, ne ovat enimmäkseen todella pliisuja ja toimivat vain opasteina sinne seuraavalle vihollispaikalle. Niistäkään ei jaeta juuri kokemuspisteitä, joten matka 50. tasolle hoidetaan grindaamalla – eli tappamalla vihollisia uudelleen, uudelleen ja vielä kerran uudelleen.

”Black Desert Online tuntuu usein peliltä, joka olisi kuin kotonaan huonossa nettisarjakuvassa, jossa väännetään vitsiä vanhentuneesta, huonosta ja koomisen yliampuvasta MMO-suunnittelusta.”

Black Desert Online on niin sanottu hiekkalaatikko-MMO. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelissä ei ole lainkaan esimerkiksi luolastoja, tapettavia pomoja tai muuta sellaista sisältöä, jota esimerkiksi World of Warcraftissa pidetään itsestäänselvyytenä. Moni moderni MMO-pelaaja on oppinut odottamaan peleiltään tällaista sisältöä, mielekästä progression tuntua ja tiettyä kädestäpitelemistä. Black Desert Onlinesta niitä ei löydy, vaan pelaaja donkataan keskelle jäistä vettä.

Periaatteessa tarjolla on kamalasti erilaisia vaihtoehtoja, joihin kaikkiin voisi panostaa aivan jäätävästi aikaa ja vaivaa. Pelaajat voivat valmistaa jos jonkinlaisia esineitä huonekaluista laivoihin ja tykkeihin ja sitten myydä niitä toisille pelaajille ja pelimaailman kaupungeille. Tätä varten taas pitäisi hankkia vankkureita, palkata työläisiä, vuokrata toimitiloja ja tietenkin hankkia hirveästi raaka-aineita. Jos kauppaimperiumin pyörittäminen ei kiinnosta, voi myös ryhtyä vaikka farmariksi tai kalastajaksi.

Black Desertissä on vain pari mutkaa matkassa. Ensinnäkin peli on korealainen, eli sen on tarkoituskin olla etanamainen: mitä kauemmin jonkin asian tekeminen kestää, sen parempi. Toisekseen mitään ei ole selitetty edes välttävästi. Peli ei selitä edes sitä, miten ne moninaiset mekanismit ja järjestelmät toimivat teoriassa tai käytännössä. Vielä huolestuttavammin se ei usein edes jaksa mainita, että ne ovat mahdollisia. Niinpä tieto pitääkin hankkia lukemalla pelaajien kirjoittamia, oikeasti kirjan mittaisia oppaita, joissa selitetään esimerkiksi se, miten pelin craftausmekanismit toimivat. Mutta ensin tietenkin pitäisi tajuta, että on edes mitään opeteltavaksi – eikä sekään ole aina helppoa.

Koko pelikokemukseni Black Desert Onlinessa voi tiivistää näin: taistellessani minulla oli hauskaa, mutta muulloin ei. Saman tien kun huomio siirtyi hirviöiden tappamisesta oikeastaan mihinkään muualle, Black Desert Online löi kasvoille. Kun ihan perustason pelimekaniikkojen ymmärtäminenkin vaatii loputonta nettisivujen pläräystä, pelisuunnitteluprosessissa on mennyt jotain pahasti pieleen.

Ja niin toki onkin. Moni asia on nimittäin vähän huonosti, puhuttiinpa sitten karmeasta ja kömpelöstä käyttöliittymästä tai hämmentävästä varustejärjestelmästä. Lisäksi korealaisesta ilmaispelattavasta versiosta on jäänyt selvästi mukaan hidasteita, joita ei ole jaksettu poistaa maksullisesta länsimaisesta versiosta. Niitä ja monia muita ongelmia ei voi selittää sillä, että olen vain liian kasuaali.

Kaiken kaikkiaan Black Desert Online tuntuu usein peliltä, joka olisi kuin kotonaan huonossa nettisarjakuvassa, jossa väännetään vitsiä vanhentuneesta, huonosta ja koomisen yliampuvasta MMO-suunnittelusta.

4/10

Black Desert Online vaatii enemmän opettelua kuin monet yliopistotason kurssit. Palkinnoksi ei saa sen enempää opintopisteitä kuin juuri hupiakaan.

Miikka Lehtonen

4/10
KehittäjäPearl Abyss
PeligenretMMO, MMORPG
JulkaisualustatMicrosoft Windows
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätOnline, Väkivalta
Lisää luettavaa