Brothers in Arms: Earned in Blood / Arvostelut / pelaaja.fi

Brothers in Arms: Earned in Blood

20.04.2006 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
12

Ensimmäisestä Brothers in Armsista ei ole kulunut vielä vuottakaan, kun myyntiin on jo ilmestynyt jatko-osa Earned in Blood. Todellinen kakkososa ei kuitenkaan ole kyseessä, vaan enemmänkin laajennus, joka on pelillisesti sama, mutta korjaa ensimmäisen osan suurimmat virheet. Earned in Blood onkin haastavampi ja tarjoaa enemmän pelattavaa, mutta mikä tärkeintä, parantuneen vihollistekoälyn ansiosta sen taistelut maistuvat entistä aidoimmilta.

Vaikka päähenkilö on vaihtunut kersantti Bakerista Joe ”Red” Hartsockiksi, pelaaminen on pitkälti samaa kuin ennenkin. Pelaaja komentaa kahta amerikkalaisten laskuvarjojääkäreiden puoliryhmää Normandian maihinnousun aikoihin. Ryhmiä käyttämällä viholliset pitää löytää, lamauttaa paikoilleen suojatulella, koukata ja tuhota. Joissakin tehtävissä pelaajalla on komennossaan myös panssarivaunuja. Yksin ramboilu ei tuota tulosta, sillä vihollistuli on tappavaa, lääkintäpakkauksia ei ole eikä ampuminen ole koskaan aivan millintarkkaa.

Alussa taistelukentät ovat pitkälti samankaltaisia kuin ykkösosassakin, eli Ranskan maaseutua peltoineen ja pusikoineen. Alun jälkeen taistelut siirtyvät kuitenkin kyliin ja pikkukaupunkeihin rakennusten sekä raunioiden keskelle, mikä onkin kaivattua vaihtelua ainaisten peltojen jälkeen.

Pelikentät ovat entistä suurempia, ja vaihtoehtoisia kulkureittejä löytyy nyt enemmän, joskin suojaiset asemat ovat edelleenkin liian selviä ja niitä on juuri sopivin välimatkoin.

Tehtävät koostuvat lähinnä sotilaallisen realistisista tavoitteista, kuten tietyn alueen valtaaminen tai puolustaminen tai esimerkiksi kaikkien alueella olevien ilmatorjuntatykkien tuhoaminen. Käytännössä pelaaminen on kuitenkin eteen tulevien vihollisryhmien tuhoamista.

”Angriff! Angriff! Schnell!”

Ykkösosassa viholliset olivat liian ihastuneita asemiinsa, eivätkä juuri jättäneet niitä tai muutenkaan liikkuneet paikoiltaan. Ne olivat lähinnä passiivisessa roolissa, ja pelaajan rooli muuttui pian pelkäksi suorittamiseksi.

Toista on tällä kertaa, sillä nyt saksalaiset ovat paljon aktiivisempia. Jos ne huomaavat pelaajan yrittävän koukata, ne perääntyvät nopeasti toisiin asemiin ja osaavat myös hyökätä, jos tilaisuus sallii sen. Pelatessa törmää useita kertoja sattumalta kulman takaa syöksyviin vihollisiin, jotka ovat tulossa parempiin asemiin pelaajaa vastaan samalla, kun itse yrittää koukata niiden sivustaan.

Vihollisryhmiä on myös huomattavasti enemmän kuin ennen, joten pelaaja ei voi rauhassa hoitaa yhtä kerrallaan miten haluaa. Vihollisia on itse asiassa niin paljon, että välillä pelaajaan iskee epäusko. Miten ihmeessä tästäkin nyt selvitään?!

Earned in Blood on siis huomattavasti haastavampi kuin ykkösosa, mikä on tietenkin vain hyvä asia. Keinotekoisesti vaikeusastetta ei ole korotettu, vaan vihollisten aktiivisella toiminnalla ja lukumäärällä.

Teknisesti asiat eivät juuri ole muuttuneet. Ulkoisesti peli on ihan ok ja hahmoanimaatio hyvää, mutta ympäristöt näyttävät liikaa samoilta. Toisaalta niinpä se taisi oikeastikin olla, ainakin Normandian maaseudulta otettujen valokuvien perusteella.

Äänimaailma loistaa edelleen. Taisteluiden tunnelma on kaoottinen niin omien kuin vihollistenkin huudellessa hätääntyneesti räjähdysten ja aseiden paukkeen keskellä. Eri aseiden äänet oppii myös tunnistamaan nopeasti.

Kokonaisuutena Earned in Blood on selkeästi parempi teos kuin alkuperäinen Brothers in Arms. Sen taistelut ovat tiukempia, tarina paremmin kerrottu ja pelattavaa enemmän, niin yksinpelissä kuin moninpelissäkin. Kaiken tämän lisäksi se on vielä tavallista peliä halvempi.

Myös saksalaisten saappaissa

Earned in Bloodin moninpelimuodot ovat monipuolisemmat kuin ykkösosassa. Uutta on Skirmish-pelitila, jossa voi pelata viittä erillistä tehtävää joko saksalaisina tai amerikkalaisina myös yhdessä toisen ihmispelaajan kanssa. Näitä viittä tehtävää voi pelata myös yhtenäisenä haastavana minikampanjana, jossa ryhmänjohtajina toimivat pelaajat eivät saa kuolla kertaakaan. Mukana on myös muita pelitiloja, kuten Defence, jossa pelaajat taistelevat yhdessä loputonta vihollislaumaa vastaan.

7/10

Kommentit

Käyttäjän Survivor kuva
Survivor

Tunnelma kohdallaan.

Käyttäjän Dfens kuva
Dfens

Parempi kuin edellinen osa.

Käyttäjän Kokiri kuva
Kokiri

huono versio codista

Käyttäjän psman kuva
psman

Lyhyesti sanottuna: Paskapeli.

Käyttäjän Templar kuva
Templar

Syvältä ja poikittain

Käyttäjän Snakeleader kuva
Snakeleader

Tunnelma on aina katossa kun tätä pelaa

Käyttäjän Froze kuva
Froze
Käyttäjän bounty hunter kuva
bounty hunter

hyvä peli ei voi muuta sanoa

Käyttäjän Tuninki kuva
Tuninki

Rautaa

Käyttäjän himopelaaja kuva
himopelaaja

Todella positiivinen yllätys. Hyvä ja taktinen.

Nostoja