VR-agentin konttorihiippailu

Neat Corporationin Budget Cuts teki HTC Viven omistajiin vaikutuksen jo pari vuotta sitten. Pelin varhainen demoversio oli yksi ensimmäisistä suuren suosion saavuttaneista virtuaalitodellisuusjulkaisuista. Odotus on ollut pitkä, mutta lupaava virtuaalitodellisuushiiviskely on viimeinkin täällä.

Budget Cutsin lopullinen versio on monella tavalla tuttu parin vuoden takaisesta demosta. Pelaaja on toimistotyöläinen, joka hiippailee aseistettujen robottien joukossa toimistorakennuksen uumenissa. Kehitystyö on kuitenkin tuonut mukanaan roppakaupalla lisää sisältöä niin ympäristöjen kuin tarinankin muodossa.

Vaikka pelin ytimessä onkin pöhkö ajatus tappajarobottien täyttämästä toimistorakennuksesta, onnistuu Budget Cuts kerronnallisesti yllättävän hyvin. Pelin tarinaa kerrotaan ympäristön välityksellä sekä puhelimella ja faksilla viestivän Wintan toimesta. Käsikirjoituksessa on tietynlaista Portal-henkeä etenkin yhtiön persoonallisen pomon ja ihmisiä matkivan robottidialogin osalta. Kerronta on virtuaalitodellisuuspelien mittapuulla huippuluokkaa.

Samaa voi todeta myös pelin mekanismeista. Pelimaailmassa voi liikkua ihan omin jaloin silloin, kun tilaa riittää. Robottien väistely ja kulmien takaa kurkistelu käy luontevasti, ja hätätilanteissa on toisinaan väisteltävä katseita ihan lattiaa myöten. Pidempien matkojen liikkuminen hoituu teleporttaustyökalun avulla. Pistoolin lailla käytettävä työkalu ampuu portaalin, jota voi kimmotella seinien kautta ja pienistä aukoista. Silmien eteen avautuvaa portaalia voi myös hyödyntää kohteen tutkimiseen ennen lopullista siirtymää.

”Käsikirjoituksessa on tietynlaista Portal-henkeä etenkin yhtiön persoonallisen pomon ja ihmisiä matkivan robottidialogin osalta.”

Toiminta on väistelyn tapaan kouriintuntuva kokemus. Pelaajan pääasiallisena aseena toimivat heittoveitset, mutta myös muut teräaseet kelpaavat hätätilanteen tullen. Tarkkuus on kuitenkin käyttäjästä riippuen ailahtelevaa, joten usein vihollisten välttely on paras ratkaisu. Kun toimintaan vääjäämättä joutuu, ovat kohtaamiset hektisiä ja jännittäviä. Myös luovuus palkitaan Budget Cutsissa. Eräässä mieleenpainuvimmista tilanteista nappasin spontaanisti ilmassa pörräävästä vihollisrobotista kiinni ja paiskasin sen alas. Dronen matka päättyi yllätyksekseni kohtaamiseen virtuaalisen pöydän kanssa, ja omani jatkui syvemmälle konttorin uumeniin.

Budget Cutsin visuaalinen ilme on toteutettu hienosti. Vaikka ulkoasu ei herkuttelekaan yksityiskohdilla tai huipputeknologialla, ympäristöt on suunniteltu selvästi virtuaalitodellisuusvisiirien varalle. Pelin ulkoasu on värikäs ja selkeä, mikä tekee pelaamisesta katselunautinnon moniin heikommin suunniteltuihin VR-peleihin verrattuna.

Budget Cuts onnistuu vastaamaan parin vuoden odotukseen menestyksekkäästi. Kehittäjät ovat onnistuneet laajentamaan kymmenminuuttisen demon reilun kuuden tunnin mittaiseksi peliksi, joka kestää monella tavalla vertailun perinteisiin peleihin. Suoritus ei ole virheetön, mutta siitä huolimatta Budget Cuts on selvästi yksi parhaista virtuaalitodellisuuspeleistä.

Budget Cutsin julkaisua varjostivat viivästykset ja tekniset ongelmat. Pelin oli alun perin määrä ilmestyä jo toukokuun puolella, mutta julkaisu siirtyi käytännössä tunteja ennen aiottua ajankohtaa määrittelemättömän ajan päähän. Julkaisu ei loppujen lopuksi viivästynyt paria viikkoa enempää, mutta tekniset ongelmat jäivät vielä vaivaamaan. Kohtasin Budget Cutsissa muutamia enemmän tai vähemmän häiritseviä bugeja ja suorituskykyongelmia, mutta osa pelaajista on raportoinut myös pelikokemuksen rikkovista vioista. Kehittäjät ovat luvanneet korjata ongelmia päivityksissä, mutta kannattaa varautua joka tapauksessa vähintäänkin pikkuvikoihin.

8/10
KehittäjäNeat Corporation
Peligenrethiiviskely
JulkaisualustatMicrosoft Windows
Lisää luettavaa