Call of Duty: Black Ops III / Arvostelut / pelaaja.fi

Call of Duty: Black Ops III

4.12.2015 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
0
Call of Duty: Black Ops III

Aave koneessa

Call of Dutylla on vihaajansa, joiden mukaan sarja on vuodesta toiseen sama peli hieman eri kuorrutuksella, mutta he ovat väärässä. Toki sarjalla on tietyt ominaisuudet, joista se tunnetaan ja jotka luonnollisesti toistuvat siksi joka vuosi, mutta muuten olisi yhtä järkevää väittää FIFAn ja NHL:n olevan joka vuosi sama peli pelaajapäivityksiä lukuun ottamatta.

Fanit tietävät kuitenkin paremmin. Pelit muuttuvat ja uudistuvat joka osan myötä pienillä ja välillä hieman suuremmillakin tavoilla, joita niitä pelaamattomat tuskin huomaavat tai tajuavat.

Call of Duty -sarjan tapauksessa asiaan vaikuttaa myös se, että sillä on tätä nykyä kolme kehittäjää, jotka vuorottelevat pelien kehittämisessä ja julkaisemisessa. Jokaisella niistä on oma tyylinsä pelien tekemisessä, mikä myös näkyy ja tuntuu pelattavuudessa ja pelin sisällössä. Eri tekijöillä on siksi omat faninsa, jotka eivät välttämättä niin välitä toisten tiimien tekemistä uusimmista peleistä. Monien mielestä World at Warin ja Black Opsit tehnyt Treyarch onkin noussut Call of Dutyn ykköskehittäjäksi, ja olen tästä samaa mieltä. Nyt ilmestynyt Black Ops III vahvistaa tätä mielipidettä entisestään.

Olen arvostellut Call of Duty -sarjan viisi edellistä peliä Pelaajaan, ja etenkin kahden edellisen myötä aloin jo puutua sarjaan, mutta Treyarchin Black Ops III:n myötä innostus palasi jälleen. En erityisen paljon pelannut kummankaan edellisen verkkopeliä alkuinnostuksen jälkeen, joten ehkäpä pieni tauko teki hyvää – tai sitten Black Ops III vain tekee paljon oikein. Luultavasti syynä on vähän kumpikin.

Black Ops III tapahtuu lähitulevaisuudessa 40 vuotta Black Ops II:n jälkeen, ja aluksi liikutaan melko samoissa kuvioissa kuin Advanced Warfaressa. Taistelukenttien kuninkaita ovat kyberneettiset supersotilaat, joiden pienet erikoisryhmät ratkaisevat konfliktitilanteita ympäri maailmaa. Alun jälkeen Black Ops III kuitenkin yllättäen vähentää sarjalle perinteistä räjähdysten vuoristorataa ja lähtee syvemmille vesille pelaajan kyborgisotilaan jahdatessa karkuteille lähteneitä taistelutovereitaan. Juoni voi tuntua välillä oudon sekavalta, ja sellaiseksi saattaa jäädäkin, ellei huomaa yhtä tai toista pikkujuttua pelin edetessä. Maailmassa, jossa sotilaat voivat linkittää mielensä toistensa ja myös tietokoneiden kanssa, mikään ei välttämättä ole sitä, miltä aluksi vaikuttaa.

Black Ops III:n juoni voi lopulta olla hieman liiankin näppärä omaksi parhaakseen, mutta ainakaan se ei aliarvioi pelaajaa. Tylsälle dialogille se ei tosin voi mitään. Perinteisemmän sotameiningin fanit se voi myös jättää kylmäksi.

"Päällimmäisin tunne Call of Duty III:sta on ihmetys sen sisällön määrän ja laadun suhteen."

Pelillisesti kampanjatilaa on laajennettu monipuolisuudessa verkkopelin tasalle. Tehtäviin lähdetään turvataloista, joissa oman sotilaan aseita, varusteita ja ulkoasua voi muokkailla vapaasti. Eri aseita ja niiden lisukkeita löytyy runsaasti, ja niitä avataan pelaamalla verkkopelin tyyliin. Aseet ja varusteet voi valita itse joka tehtävään lähtiessä, ja niitä pystyy myös vaihtamaan tehtävien aikana asevarastoissa. Tällainen valinnanvapaus on varsin tervetullutta myös kampanjatilaan, ja se on viety jopa niin pitkälle, että kaikki tehtävät ovat heti aluksi avoinna pelattavaksi halutussa järjestyksessä.

Kampanjan erikoisuuksiin kuuluvat pelihahmon kyberneettiset erikoiskyvyt, joita voi valita ja kehittää pelin edetessä. Erikoiskyvyillä voi muun muassa häiritä, tuhota ja hallita vihollisten robotteja, lähettää nanorobottien pilven vihollisten kimppuun tai lukittaa vihollisten aseet hetkellisesti. Kyberkyvyt tuovat hauskaa vaihtelua pelaamiseen, mutta ne eivät tule räiskinnän tielle vaan enemmänkin täydentävät sitä. Suurena apuna on taktinen näkö, jonka avulla pelaaja näkee kaikki viholliset, jotka joku muu taistelutoveri näkee. Kyky täyttää muutenkin ruudun kaikenlaisella tarpeellisella tiedolla ja varoituksilla.

Kampanjaa voi pelata yhdessä neljän muun pelaajan kanssa verkon välityksellä tai kaverin kanssa jaetulla ruudulla samalla koneella. Neljällä pelaajalla meno on melko kaoottista, eikä yhteispeli nouse laadullisesti esimerkiksi Halon tasolle, mutta räiskintä on silti hauskempaa kavereiden kanssa, etenkin kun silloin on käytössä enemmän erilaisia kyberneettisiä erikoiskykyjä.

Uuden sukupolven teho näkyy kampanjan laajoissa pelialueissa, ja ympäristöjen vaihtelu pitkääkin räiskinnän kiinnostavana. Vastaan ei juuri tule näkymättömiä seiniä, mutta silti liian usein ylitetään pelialueen näkymätön raja ja ruutuun ilmestyy käsky kääntyä takaisin. Räiskinnässä on siksi edelleen rutiininomaisen etenemisen makua, vaikka liikkumatilaa onkin nyt enemmän. Onneksi aseiden käsittely ja räiskinnän tuntuma ovat kohdallaan.

Kampanjatila on juonen näennäisestä sekavuudesta ja tietystä kaavamaisuudesta huolimatta sen verran laaja kokonaisuus, ettei se jää verkkopelin varjoon. Niinpä ensimmäistä kertaa vuosiin voi sanoa, että Black Ops III on hankkimisen arvoinen myös niille, jotka eivät ole kiinnostuneita verkkopelistä.

Verkkopelin osalta luvassa on taattua Treyarch-laatua eli äärimmäisen hyvin tasapainotettu kokonaisuus. Pelaaminen on edelleen nopeatempoista, mutta vähemmän hektistä kuin Advanced Warfaressa. Black Ops III:n kyberneettiset supersotilaat pystyvät myös juoksemaan seinillä ja tekemään tuplahyppyjä pystysuunnassa liikkumiseen, mutta nopeat sivuväistöt eivät onnistu. Tehostettu liike ei kuitenkaan tule räiskinnän tielle, vaan ainoastaan avaa uusia reittimahdollisuuksia hyvin suunnitelluilla kartoilla, jotka on tehty erityisliikkuminen mielessä pitäen – mutta ei pelkästään sen ehdoilla.

Mielenkiintoisin lisä verkkopeliin ovat pelattavat hahmot. Kasvottomien sotilaiden sijaan pelaajat valitsevat pelihahmonsa nimetyistä hahmoista, joista jokaisella on omat erikoiskykynsä. Erikoiskykyihin kuuluvat muun muassa sähkökivääri, räjähdenuolia ampuva jousi ja kineettinen haarniska. Hahmojen erikoiskyvyt eivät kuitenkaan varasta show’ta, sillä niitä pystyy käyttämään harvoin, ja useimmat Score Streak -kyvyt ovat niitä tehokkaampia. Hahmot kykyineen antavat kuitenkin mukavasti lisäväriä verkkosotaan. Hahmojen ulkoasuja voi myös muokata monipuolisesti, joten kloonisisaruksia ei tule vastaan liikaa.

Verkkopeli on sulavaa sekä hiottua, ja jopa karttoihin on saatu mukavasti lisää väriä. Aseetkin tuntuvat hyviltä, ja joka pelaaja löytää niistä taatusti suosikkinsa. Vanha kunnon Pick 10 -järjestelmä mahdollistaa edelleen omanlaisten ase-, kyky- ja varusteyhdistelmien rakentamisen. On helppo uskoa, että tätä verkkopeliä jaksaa pelata vaikka Treyarchin seuraavaan omaan Call of Duty -peliin saakka.

Päällimmäinen tunne Call of Duty: Black Ops III:sta on ihmetys sen sisällön määrän ja laadun suhteen. Tietenkin peliä tehdään melkoisilla resursseilla, mutta silti näin massiivisen ja silti tasapainoisen paketin kasaaminen kolmessa vuodessa on vaikuttava saavutus. Call of Dutyn pyörää ei yritetä keksiä uudelleen – ja miksi edes pitäisi –, joten sarjan inhoajia se tuskin silti käännyttää. Sen sijaan sarjasta taukoa pitäneille se saattaa hyvinkin olla paluun arvoinen kokonaisuus, oli kyse sitten verkkopelistä, kampanjasta tai zombeista.

9/10

Joka osa-alueellaan tasapainoinen ja hillittömästi pelattavaa sisältävä sotilasräiskintä, joka venyttää rajojaan, muttei silti riko niitä.

Miika Huttunen

 

9/10

Kehittäjä: 
Treyarch
Julkaisija: 
Activision
Peligenre: 
Räiskintä
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta, Online