Merellinen piristysruiske

Civilization-sarjan tulevaisuuteen ja vieraille planeetoille heittänyt Beyond Earth ei kaikkien mielestä ollut muinaisen Alpha Centaurin veroinen, mutta tarpeeksi lähellä kuitenkin. Sen suurimmaksi ongelmaksi nousi päivitysten vähäisyys, sillä uutta sisältöä peliin ei ole julkaisun jälkeen tullut kuin pelaajien omasta toimesta. Tarvittavan piristysruiskeen tarjoaa nyt pelin ensimmäinen virallinen laajennus Rising Tide, joka vie pelaajat nimensä mukaisesti merelle.

Kokonaisuutena Rising Tide lisää emopeliin monipuolisuutta ja uusia mahdollisuuksia. Näistä suurimpia ovat veden päälle rakennettavat kaupungit, jotka avaavat muutoinkin uusitun meren pelaajien leikkikentäksi. Meren antimet resurssien suhteen ovat nyt yhtä runsaat kuin maallakin, ehkä jopa runsaammat. Merikaupungeilla on myös omia erikoisrakennuksiaan ja ihmeitään, joten ne ovat täysin tasaveroisia maalle rakennettavien väestökeskusten kanssa.

Haittana on kuitenkin se, että kehittyäkseen ne vaativat jatkuvaa apua työläisyksiköiltä, sillä ulapalla ei viljellä mitään ilman kelluvia peltoja. Lisäksi merikaupunkien rajat eivät kasva kulttuurilla, vaan joko ostamalla elintilaa energialla tai sitten kaupunkeja liikuttamalla. Merikaupungit eivät nimittäin ole sidottuja paikalleen, vaan voivat liikkua tarpeen mukaan. Näin ne voivat kasvattaa vaikutusaluettaan, ja kehitettyjä kaupunkeja voi myös hivuttaa lähemmäksi mahdollisia vihollisia – tai sitten poispäin niistä. Voipa kelluvia kaupunkeja jopa käyttää aseena jyräämään vihollisten yksiköitä.

Merikaupungit ja uusittu meri rikkovat mukavasti emopelin kaavaa ja mahdollistavat uudenlaisia kuvioita pelaamiseen. Esimerkiksi ensimmäisissä voittamissani peleissä siirtokuntani oli kokonaan merellä, enkä koskaan astunutkaan kuivalle maalle. Meren hallinnassa auttavat uudet yksiköt, kuten sukellusvene.

”Merikaupungit ja uusittu meri rikkovat mukavasti emopelin kaavoja ja mahdollistavat uudenlaisia kuvioita pelaamiseen.“

Toinen suuri muutos on täydelliseen remonttiin joutunut diplomatiajärjestelmä. Se on muutettu toimimaan uuden perusresurssin eli poliittisen pääoman avulla. Sillä kykenee ostamaan yksiköitä ja niiden parannuksia, mutta mikä tärkeämpää, tekemään puolin ja toisin erilaisia sopimuksia, joilla voi vahvistaa siirtokuntia monenlaisilla bonuksille laidasta laitaan. Tämän lisäksi joka johtajalla on myös oma passiivinen johtajuusominaisuus, ja päälle voi ostaa poliittisella pääomalla vielä kolme muuta. Nämä ominaisuudet myös määrittävät, miten muiden siirtokuntien johtajat suhtautuvat pelaajaan, ja kun ominaisuudet ovat liian erilaisia, voivat välit kiristyä. Johtajien välejä mitataan kunnioituksessa ja pelossa. Niistä on syytä pitää ainakin toinen korkealla, mikäli ei halua ajautua sotaan. Pelko tietenkin perustuu sotavoimiin siinä missä kunnioitus samansuuntaisiin tekoihin, teknologiaan ja johtajaominaisuuksiin.

Huonona puolena uudessa diplomatiajärjestelmässä voi pitää sitä, että se tekee tekoälyjohtajista arvaamattomia, sillä peli arpoo niille aina uudet kolme johtajaominaisuutta, jotka tietenkin määrittelevät niiden suhteen pelaajaan. Edellisen pelin liittolainen voi siis hyvinkin olla seuraavassa verivihollinen, vaikka itse pelaisi täsmälleen samoilla valinnoilla kuin viimeksi.

Myös affinity-suuntauksia on monipuolistettu. Siinä missä ennen mentiin yksi edellä, on nyt mahdollista kehittää vaikka kaikkia samaan aikaan niin, että siitä on hyötyä pelaajalle. Suuntaukset tukevat toisiaan antamalla erilaisia lisäbonuksia ja omia erikoisyksiköitä, joten pelaaja ei menetä mitään, jos ei keskity vain yhteen suuntaan.

Rising Tide on erittäin tarpeellinen ja tervetullut laajennus, joka lisää tarvittavaa monipuolisuutta etenkin alkupeliin ja piristää yleensäkin jo hieman yksipuoliseksi käynyttä emopeliä. Uudistuksistaan huolimatta se ei muuta pelin syvempiä rakenteita, kuten esimerkiksi teknologisen kehityksen verkkoa, joten jos emopeli ei innostanut, Rising Tide tuskin korjaa tilannetta. Peliin muuten hurahtaneille se sen sijaan tarjoaa jälleen lukuisia unettomia öitä sen yhden ainaisen lisäkierroksen myötä.

9/10

Rising Tigen myötä Beyond Earthia jaksaa jälleen pelata uudelleen kyllästymiseen asti.

Miika Huttunen

9/10
KehittäjäAspyr, Firaxis Games
Julkaisija2K Games
PeligenretStrategia
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätOnline, Väkivalta
Lisää luettavaa