Command & Conquer: Kane’s Wrath

Sotaa höystetään uusilla leluilla ja ominaisuuksilla.

14.9.2011 22:18

Hoidetaanpa ensin pois alta se perusvalitus: on pelityyppejä, jotka eivät ilman pakottamista taivu tietylle pelialustalle. Tietokoneiden tosiaikaiset strategiapelit ja pelikonsolit ovat yksi tällainen tapaus. Yrittäjiä ei silti ole puuttunut, ja esimerkiksi EA:n konsoliversio Command & Conquer 3:sta oli malliesimerkki tästä ongelmasta. Perinteisessä muodossaan tämän lajityypin pelit vaativat käytännössä hiiren ja näppäimistön pelaamiseen. Konsoleille kääntyessään niiden pelaaminen on aina enemmän tai vähemmän kömpelöä. Vertailu pc-versioon on väistämätöntä.

C&C 3:n konsoliversio oli kuitenkin pelattava tapaus, joten ei ihme, että myös sen lisäosa Kane’s Wrath ilmestyy myös Xbox 360:lle. Se on lisäksi täysin itsenäinen peli, eikä vaadi emopeliä toimiakseen.

Kane’s Wrath parantaa ainakin pelattavuutta uudella, Universe at Warin konsoliversiostakin tutulla valikkojärjestelmällä. Painamalla napin pohjaan aukeaa ympyrävalikko, josta voi nopeasti valita haluamansa vaihtoehdon. Tämä parantaa pelattavuutta ainakin rakentelun tapauksessa, mutta sotiminen on edelleen konsoliohjaimen avulla kömpelöä puuhaa. Se kun vaatisi nopeaa eri yksiköiden valintaa, karttaruudun liikuttelua ja käskyjen antoa, joka suorastaan huutaa hiirtä ja näppäimistöä. Siihenkin tosin tottuu, mutta ikävä kyllä huono tekoäly vaikeuttaa asioita entisestään, sillä sen reitinhaku on käytännössä kännissä. Niinpä omia yksiköitään saa olla paimentamassa lähes koko ajan kädestä pitäen.

Maailmanvalloituksen perusalkeet

Uusi yksinpelikampanja keskittyy pelisarjan konnajoukon eli NODin veljeskunnan nousuun, tuhoon ja uuteen nousuun. NODin historiaa seurataan ensimmäisen C&C-pelin tapahtumien lopusta aina uusimman osan jälkeiseen aikaan. Tehtävät ovat pelillisesti lajityypin peruskauraa, mutta ainakin aihepiiri on kiinnostava. Juonellisissa välivideoissa NODin johtajan Kanen roolissa nähdään edelleen aina yhtä riemastuttavan camp-henkinen Joe Kucan.

Sotaa höystetään uusilla leluilla ja ominaisuuksilla, kuten eri osapuolten erillisillä aliryhmittymillä omine erikoisuuksineen ja yksiköineen sekä erilaisilla superaseilla. Mitkään näistä eivät kuitenkaan riko pelin peruskaavaa liikaa.

Konsoliversion harmillisin puute on kuitenkin pc-versiosta löytyvä mainio Global Conquest. Kyseessä on strategisella kartalla pelattava vuoropohjainen pelimuoto, jonka taistelut ratkaistaan tosiaikaisesti. Sen tilalla on nippu erillisiä Kane’s Challenge -haastetehtäviä, jotka ovat ihan hauskoja, mutteivät silti korvaa Global Conquestia.

Konsoliversio on ulkoisesti ihan ok, joskaan ei nouse pc-version tasolle. Kovimmissa kahinoissa esiintyy myös pientä nykimistä. Moninpeli sen sijaan sujuu ongelmitta ja pelien löytäminenkin on varsin mutkatonta. Muutoinkin moninpeli on konsoliversiossa erittäin sujuva.

Kaikista pikkuvioistaan huolimatta Kane’s Wrath on kaikkea muuta kuin huono peli. Jos vain tottuu hieman kömpelöön peliohjaimella käskyttämiseen, on kyseessä perushyvä tosiaikastrategiapeli. Pelikokemus ei tietenkään ohjausmallin vuoksi pääse tietokoneversion tasolle, mutta toimiihan tämä näinkin, varsinkaan jos ei ole pelaillut lajityypin pelejä tietokoneilla. Eniten jäin itse kaipaamaan Global Conquest -pelimuotoa, mutta se ei liene pc:llä pelaamattomille kovin järisyttävä puute.

6/10
Lisää luettavaa