Conflict: Denied Ops on Eidoksen yritys luoda nykymuodin mukainen monimutkainen ja yhteistyöpelaamista painottava toimintapeli. On parasta kertoa heti, ettei homma toimi lainkaan.

Peli jättää surullisen vaikutelman. Pullat eivät ole hyvin uunissa, jos testaaja roplaa ensimmäisen tehtävän jälkeen kaapeleita, jotta selviäisi, onko kuvasignaalissa häiriöitä vai onko pelin grafiikka oikeasti näin surkeaa. Valitettavasti tekniikassa ei ollut vikaa.

Denied Opsin taustatarina on kliseinen ja liiankin tuttu. Sen voisi liimata sellaisenaan vaikkapa Army of Twon päälle. Harva huomaisi mitään eroa, sillä molemmissa peleissä kaksi kovaa palkkasoturia myy palveluksiaan tahoille, jotka tarvitsevat ongelmiensa ratkomiseen anonyymiä iskujoukkoa. Tällä kertaa laskut tosin maksaa USA:n hallitus, joka ei virallisesti tietenkään tiedä, mistä on kyse tai kuka iskuja tekee.

Kahden tanhut

Peli on varsin suoraviivainen. Pelaaja valitsee jonkin eri puolille maailmaa sijoittuvista tehtävistä, tarkistaa varusteet ja pudottautuu taistelukentälle. Toinen pelaajan soltuista on todellinen äijä, jolla on muskelia enemmän kuin parilla vapaapainijalla yhteensä ja vakioaseistuksenaan konekivääri, kranaatteja ja sinko. Hän on myös yhtä huomaamaton kuin norsulauma. Toinen veitikoista on sissimpi, puolihuomaamaton hiipijä, joka napsii kiikarikiväärillään viholliset uskomattomilta etäisyyksiltä.

Hahmoja on tarkoitus vaihdella sopivissa kohdissa kenttää, jolloin niiden kykyjä voi hyödyntää optimaalisesti. Pelaaja voi myös komentaa kaveriaan antamalla tälle yksinkertaisia ryhmittymiskäskyjä.

Asiat ovat periaatteessa kohdallaan Denied Opsissa. Siinä on toimintaa, oikeutettua sodankäyntiä, karikatyyrimäisiä pahiksia, terroristeja ja englantia rumasti murtavia ilkiöitä.

Peli kuitenkin kaatuu hyvin yksinkertaisiin virheisiin. Pahimmat niistä ovat munattomuus ja kyvyttömyys motivoida pelaajaa. Lisäksi peli on kuin kokoelma tylsiä räiskintäkliseitä. Kentät ovat kaavamaisia ja värittömiä, ja viholliset toikkaroivat sokeasti. Tehtävät etenevät välillä kuin juna raiteilla opastinkylttien kera, mutta välillä peli pudottaa pelaajan peräkylän asemalle yksikseen ilman tietoakaan jatkoyhteyksistä.

Ikävintä on se, että pelaaminen ärsyttää. Joka paikkaan on ängetty pahvilaatikoita ja räjähtäviä kaasusäiliöitä. Kaverisoturin tekoäly pudottaa tämän välillä väärälle pysäkille ja jättää pelaajan ihmettelemään, missä tulituki oikein luuraa. Pahinta ovat kuitenkin sankareiden mukahauskat heitot, joita satunnaisgeneraattori laukoo pelitilanteesta riippumatta.

Luulisi myös, että PS3:sta ja Xbox 360:stä saataisiin irti muutakin kuin PS2-tasoista grafiikkaa.

Conflict: Denied Opsissa ei ole mielenkiintoista sisältöä, tarinaa, hahmoja tai toimintaa. Siinä on vain ärsyttäviä kliseitä, turhauttavaa pelisuunnittelua ja epäonnistunutta kopiointia. Jos kopioi Gears of Waria, SOCOMeita ja Army of Twota, sen voisi sentään tehdä tyylillä. Ainoa asia, missä tämä peli onnistuu, on Conflict-sarjan vesittäminen.

3/10
Lisää luettavaa