Tämä arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden marraskuun numerossa 239. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Hommat hanskassa, hanska hukassa

Mikäli pelien määrää on uskominen, rakastetaan Saksan markkinoilla kuivakasti nimettyjä simulaattoripelejä. Simulaattorijulkaisijaksi erikoistunut Astragon on nimittäin tuonut vuosien varrella markkinoille Police Simulatorin, Bus Simulatorin ja Firefighting Simulatorin sekä pitkän liudan pelkästään saksankielisellä nimellä tunnettuja julkaisuja. Construction Simulator taas on jo sarjansa kuudes osa, vaikka nimi toista väittääkin.

Monien muiden saksalaissimulaattorien tapaan myös Construction Simulator on ensisijaisesti ajoneuvosimulaattori. Pelissä ei siis naulata tai nakuteta, vaan raksahommat hoidetaan dieselinkatkuisella meiningillä.

Työkoneita Construction Simulatorissa riittääkin. Aitojen valmistajien, kuten CASE:n, Liebherrin ja Kenworthin, lisenssiä kantavia laitteita on tarjolla yli 70 kappaletta kuorma-autoista nostureihin ja kaivureista asfalttikoneisiin.

Työmaissakin on valinnanvaraa. Pelin kahdella kartalla rakennetaan taloja, korjataan asfalttivaurioita ja pystytetään tuulivoimaloita. Sisältääpä peli myös kampanjatilan, jossa pelaaja rakentaa yritystään mentorinsa opastamana ja suorittaa kaupunginjohdolta saamiaan tehtäviä.

Näennäisestä monimuotoisuudesta huolimatta Construction Simulator on suoraviivainen pelikokemus. Urakat jakautuvat poikkeuksetta samankaltaisiin työvaiheisiin, joissa kaivetaan maata, nostellaan materiaaleja pelin osoittamaan paikkaan, levitetään sementtiä tai asfalttia ja toistetaan.

Luovuudelle ei jätetä piiruakaan varaa, vaan asiat on tehtävä saksalaisen täsmällisesti tasan pelin määrittämissä puitteissa. Eikä muulla juuri ole väliä. Jos tietylle alueelle pitää kaivaa kuoppa, voi vaikka koko tontin vetää perunapelloksi, kunhan myös oikea alue saa osansa montuista. Kun yksi vaihe on suoritettu, siirtyy rakennusalue automaattisesti seuraavaan rakennusvaiheeseen, joka näyttää aina samalta pelaajan tekemistä tuhoista riippumatta.

Ja vaikka tavaroille osoitetaan täsmälliset paikkansa, ei ole hirveästi väliä, miten ne sinne päätyvät. Taloelementtejä voi huiskia nosturin varassa sinne tänne, kunhan loppusijoituspaikka on riittävän lähellä oikeaa kohtaa.

Kaksi karttaa ovat avoimia pelialueita, joilta löytyvät rakennuskohteiden ohella kaikki rakennusliikkeen tarvitsemat palvelut. Pelaaja voi kävellä koneliikkeeseen, ajaa ostamansa kuorma-auton rakennustarvikeliikkeeseen ja huristella sitten työmaalle.

Se olisi toki tylsää, joten Construction Simulatorin siirtymät sujuvat opetustehtävien jälkeen lähes poikkeuksetta pikamatkustustoiminnon avulla. Järjestelmä on kuitenkin usein vaivalloinen, sillä pelaajan pitää ensin pikamatkustaa koneen kyytiin, ennen kuin koneen voi pikamatkustaa työmaalle. Jos ajaminen on joka tapauksessa lähinnä vapaaehtoinen muodollisuus, miksei konetta voi tilata suoraan oikeaan paikkaan valikko- ja latausrumban sijaan?

Construction Simulator on periaatteessa monipuolinen työkonesimulaattori. Monipuolisuus on kuitenkin lähinnä pintaa, sillä varsinaiset rakennusurakat ovat poikkeuksetta muutaman samanlaisen rutiinin toistoa. Kyseessä on siis varsin todentuntuinen simulaatio!

6/10
KehittäjäWeltenbauer
PeligenretSimulaattori
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa