Cyberpunk 2077 (PS5, XSX/S) / Arvostelut / pelaaja.fi

Cyberpunk 2077 (PS5, XSX/S)

9.05.2022 // Kirjoittanut: Markus Heino
0

Cyberpunk 2077 (PS5, XSX/S) -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun numerossa 232. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Ei enää Cyberpunk 2007

Reilut vuoden päivät julkaisunsa jälkeen CD Projekt REDin suurpeli Cyberpunk 2077 on saapunut paranneltuna uudelle konsolisukupolvelle 1.5-päivityksen myötä. Pc:llä peli on lukuisista bugeistaan huolimatta ollut varsin edustuskelpoinen tähänkin saakka, mutta PS5- ja Xbox Series X -pelaajat ovat aiemmin joutuneet pyörittämään tehokkailla uutuuskonsoleillaan edellissukupolven versioita. Sukupolvenvaihdos tekee hyvää ruudunpäivitykselle ja markkinointisanastolle, kuten säteenseurannalle, mutta kiillotetun pinnan alla Cyberpunk 2077 on yhä ilahduttavien ja vihastuttavien teknisten kömmähdysten runsaudensarvi.

Oma seikkailuni Night Cityssä alkoi julkaisupäivänä Xbox Series X:llä, jonka pyörittämä Xbox One -versio tuntui ajoittain sekä mestarilliselta että täysin keskeneräiseltä kokonaisuudelta. Onnekseni en törmännyt vakaviin teknisiin ongelmiin, mutta julkaistun paketin tila esti minua ottamasta peliä täysin vakavasti. Siispä seikkailin aikani ja päätin säästellä varsinaisen läpipeluun pc-version hankintaan. Eniten konsoliversiossa häiritsi suorituskyvyn epätasaisuus ja pettymys siihen, ettei peliä ollutkaan optimoitu hyödyntämään uutta konsolihankintaani. Tästäkin huolimatta nautin ajastani pelin parissa ja V:n saappaissa.

Xbox Series X:lle päivitetty Cyberpunk 2077 tarjoaa teknistä loistoa ja kaksi 4K-resoluutiolla rullaavaa suorituskykytilaa, joista Performance pyrkii tasaiseen 60 ruudun päivitysnopeuteen ja Ray Tracing tarjoaa parannuksia varjoihin ja heijastuksiin. Hetken testailun jälkeen päädyin jatkamaan julkaisun aikaan aloitettua seikkailua 60 ruudun sekuntivauhdilla, enkä katunut hetkeäkään.

 

Visuaalisesti peliä on viritelty huomattavasti lähemmäksi suhteellisen tehokkaan pc:n suorituskykyä. On myös huomautettava, että vaikka RTX 3080:llä varustettu pelikoneeni pystyy niputtamaan 4K-resoluution, ruudunpäivityksen, säteenseurannan ja efektien laadun konsolia korkeammalle tasolle, pelaan XSX-versiota mielelläni ilman tunnetta siitä, että jään paitsi jostain merkittävästä.

Vähintään yhtä suuri syy palata pelin pariin juuri nyt ovat CD Projekt REDin tasaisesti lisäämä sisältö ja lukuisat bugeja litistäneet päivitykset, jotka kulminoituvat pelin parhaaseen mahdolliseen versioon tähän saakka. Yhä useampi hetki Night Cityssä täyttyy maisemien ihailulla ja tekemisen hauskuudella, kun teknisiä esteitä on purettu pelinautinnon tieltä. Kokemukselle asetettava mittari liikkuu yhä vain lähemmäksi mestariteosta, vaikka rosoisuuksiakin on edelleen seassa paljon.

Pelistä ei tosiaan ole onnistuttu vieläkään kitkemään kaikkia immersiota rikkovia lapsuksia, kuten oudoissa asennoissa pönöttäviä hahmoja välianimaatioiden aikana. Musiikkimaailmaa riivaa edelleen katkeileva soitto dramaattisten tapahtumien taustalla, ja jotkut vuorosanatkin jäävät kuulematta, koska ääniraidat temppuilevat. Cyberpunk 2077 on uskottavana maailmana yhä hatarimmillaan, kun ohjaus riistetään pelaajalta ja tunnelmaa pyritään luomaan välianimaatioilla tai muilla siirtymillä. Eittämättä näitäkin ongelmia ratkotaan tulevilla päivityksillä, mutta kun julkaisusta on jo vuosi ja pari kuukautta, luulisi jyvän jo osuvan näihin tarinankerrontaa pahasti kampittaviin töksähtelyihin.

Päivitys 1.5 ei ehkä korjannut kaikkia peliä riivaavia säröjä, mutta tässä tilanteessa on ehkä jo hyväksyttävä, että tiettyä määrää bugeja on siedettävä melkein kaiken muun toimiessa vihdoin niin kuin pitääkin.

9/10

Kehittäjä: 
CD Projekt Red
Julkaisija: 
CD Projekt RED
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Sony PlayStation 5, Xbox Series X/S
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Seksi, Väkivalta

Nostoja