Dark Messiah of Might and Magic: Elements / Arvostelut / pelaaja.fi

Dark Messiah of Might and Magic: Elements

7.03.2008 // Kirjoittanut: Juha Wakonen
6

Might and Magic on varsin pitkäikäinen pelisarja. Ensimmäinen peli ilmestyi vuonna 1986 useille aikakauden pelikoneille ja nousi klassikoksi. Sarjaa on siitä asti päivitetty lähes parin vuoden välein aina nykyiselle vuosituhannelle saakka. Sarjan vetovoima on nykyään laantunut, mutta sen parhaina suosion vuosina julkaistiin myös monia sarjan varsinaisiin peleihin perustuvia oheispelejä.

Ubisoft osti oikeudet kaikkiin Might and Magic -sarjan nimikkeisiin konkurssipesästä vuonna 2003. Kolme vuotta myöhemmin se julkaisi kotitietokoneille pelin nimeltä Dark Messiah of Might and Magic, joka oli ensimmäisestä persoonasta kuvattu toimintaseikkailu. Pelissä Sareth-niminen velhon oppipoika seikkaili synkässä fantasiamaailmassa maailmanlopun tunnelmissa. Peli julkaistiin hätäisesti, joten siinä oli lukuisia bugeja eikä se ollut kriitikoiden tai pelaajien mieleen. Peli jätti pahan maun sarjan ystävien suuhun.

Tietokoneversion räikeimmistä virheistä on yritetty ottaa oppia, kun peli on siirretty saman kehittäjän toimesta Xbox 360:lle. Microsoftin konsolin Dark Messiah of Might and Magic: Elements on edeltäjäänsä parempi mutta ei valitettavasti vieläkään riittävän hyvä.

Karsittua todellisuutta

Ensimmäisestä persoonasta kuvattu, usein varsin nihilistinen ja verinen fantasiamaailma vaikuttaa alusta alkaen päälle liimatulta ja kömpelöltä. Tarina koostuu hieman yli kymmenestä suoraviivaisesti etenevästä luvusta. Pääteemoja ovat kujanjuoksu pahaa vastaan ja maagisten voimien kyllästämän pääkallon Skull of Shadowsin etsiminen.

Dark Messiah of Might and Magic ei ole Elder Scrolls IV: Oblivionin veroinen mukaansatempaava ja elämää jäljittelevä pelikokemus. Taikuutta, esineiden käyttöä ja perushahmonkehitystä lukuun ottamatta siitä on riisuttu kaikki roolipeliainekset. Jäljelle jäänyt tyhjiö on täytetty hurmeisella, jokaisen nurkan takana odottavalla toiminnalla.

Alussa pelaaja valitsee pelihahmokseen soturin, velhon, jousiampujan tai salamurhaajan. Erittäin perinteisten hahmoluokkien välinen tasapaino on varsin hyvä, vaikka esimerkiksi velhot voivatkin käyttää tulipallojen ja salamoiden ohella myös miekkaa tehokkaasti. Kun kokemuspisteet karttuvat, pelihahmo saa uusia kykyjä, jotka useimmiten tekevät hahmosta tehokkaamman taistelijan.

Dark Messiah of Might and Magic: Elementsin selkein ansio on hyvä pelattavuus. Ensimmäisestä persoonasta kuvattu nujakointi ja sapelien kilistely on toteutettu erityisen hyvin. Molempia ohjaimen liipaisimia yhtä aikaa vetämällä tehtävä potku on jopa naurettavan tehokas. Peli myös yllyttää tämän tästä monottamaan niin eläviä kuin kuolleitakin rotkoihin ja piikkeihin.

Perinteisen keskinkertainen

Pelkällä verisellä ja itseään paikoitellen pahasti toistavalla toiminnalla ei kuitenkaan pötkitä pitkälle. Juonikaari on parsittu kokoon fantasiaseikkailujen alennusmyynnistä. Sen tökeryyttä alleviivaa tahattoman koominen, todella huono ääninäyttely.

Arkane Studiosin konsolipäivitys myös näyttää ja tuntuu auttamattoman vanhentuneelta. Source-pelimoottorin vanhempaa versiota käyttävä Dark Messiah of Might and Magic: Elements nykii paikoitellen ikävästi. Maisemien ja pelihahmojen tekstuurit ovat suttuisia, ja useat bugit kiusaavat pelaajaa.

Viime aikoina on usein sanottu, että Halo 3:n, Bioshockin ja Call of Duty 4:n kaltaiset menestyspelit pilaavat keskinkertaiset ensimmäisen persoonan seikkailut. Tämä pitää täydellisesti kutinsa tuoreimman Might and Magicin tapauksessa, sillä se olisi saattanut kiinnostaa paljon enemmän, ellei se kilpailisi pelaajien ajasta edellä mainittujen huippupelien kanssa.

Dark Messiah of Might and Magic: Elements on epäkiitollisessa asemassa myös moninpelirintamalla. Viime vuoden lopulla julkaistiin uskomattoman hyviä ja verkkopelaamista aidosti kehittäneitä pelejä, joiden joukossa Dark Messiahin tavanomainen ja perinteinen moninpeli ei pärjää. Yksin tai joukkueina pelattavan melko kömpelön miekkahipan lisäksi peli sisältää Blitz- ja Crusade-pelitilat. Blitzissä puolustetaan tai valloitetaan tukipisteitä ilman uudelleensyntymisen mahdollisuutta. Crusade on tarinavetoisempi hyökkäys- ja puolustuspeli, jossa kaksi linnaketta sotii keskenään. Todellinen raa’an fantasiamäiskeen ystävä nauttii ehkä pelistä paljon, mutta muiden kannattaa odotella seuraavia alennusmyyntejä.

6/10

Kommentit

Käyttäjän alaur kuva
alaur
Käyttäjän JB Gigas kuva
JB Gigas

Koht hyvä mättöpeli

Käyttäjän Valagante kuva
Valagante

Tehkää itsellenne palvelus, hankkikaa PC-versio.

Käyttäjän finngamer kuva
finngamer
Käyttäjän GH Player kuva
GH Player
Käyttäjän Tewzr kuva
Tewzr

Nostoja