Tekijä: Plastic
Julkaisija: Sony
Myynnissä: Nyt
Pelikoneet: PlayStation 3
Moninpeli: Ei

Pieni puolalainen Plastic-pelistudio ja sen persoonallinen pääsuunnittelija Michal Staniszewski muistetaan PS3:n nettikaupan poikkeuksellisen vapaasti tulkittavasta projektista Linger in Shadows. Sama totaalisen eriskummallinen ja kokeellinen pelisuunnittelu jatkuu tiimin uutuustyössä Datura, joka on myös ladattavissa PS3:n nettikaupasta. Kokonaisuutta voi parhaiten kuvailla interaktiiviseksi kokemukseksi ja audiovisuaaliseksi matkaksi, joka ei täytä perinteiseen tapaan pelin määritelmiä.

Datura kertoo ambulanssissa makaavan henkilön tarinan, joka tapahtuu hänen tajuntansa syövereissä. Pelaajan tehtävä on havainnoida erikoisia tapahtumia ja tehdä niistä omia johtopäätöksiä. Rooli ei kuitenkaan rajoitu pelkästään tarkkailuun, sillä pelimaailmaan tarvitaan myös vuorovaikutusta.

Kasassa on erityisen mielenkiintoista ja peleissä vain harvoin nähtyä antia. Pelin voima kumpuaa sitä alati hallitsevasta surrealismista, joka antaa kokonaisuuden muodostua pelaajan mielessä. Onkin ollut oikea ratkaisu kuvata pelitapahtumat ensimmäisen persoonan kuvakulmasta ja antaa pelaajan tutkia epäloogisia johtolankoja omassa tahdissaan. Juuri tällaista omalaatuista ja vapaasti tulkittavaa pelikokemusta toivoisi muidenkin pelisuunnittelijoiden tutkivan ja kehittävän laajemmin.

Yllätyksellisyys leimaa Daturan ilmaisua. Nyt mikä tahansa on mahdollista, kun tutkitaan rikkonaisia muistoja ja sisimpiä haluja ilman tietoa tulevasta. Ilmaisuvoimainen toteutus on harvinaisen kiehtovaa ja kannustaa imemään pelistä kaiken sisäänsä. Peli käyttää myös audiovisuaalisia vihjeitä hienosti ohjaamaan pelaajaa eteenpäin. Valitettavasti kokonaisuus on kuitenkin kaikkea muuta kuin täydellinen.

Staniszewski kertoi tekevänsä Daturasta pelin, joka tulisi nauttia yhdeltä istumalta. Lyhyt se toki on, mutta muuten Datura on aivan yhtä turhauttava kuin se on innostavakin. Yhtämittainen läpipeluu tuntuu kovin kaukaiselta ajatukselta, kun teoriassa yksinkertainen pelaaminen saa alusta alkaen verenpaineen roihuamaan.

Syy on selkeä: pelaaminen vaatii PS Move -ohjaimen, mutta liikeohjaus on tällä kertaa tyritty täydellisesti. Kun jo alkeellisimmatkin toimet, kuten pelimaailmassa käveleminen, saavat raivon partaalle, on monimutkaisempia tekoja turha kuvailla. Pelattavuus epäonnistuu simppeleissä tarkoitusperissään yllättävän kokonaisvaltaisesti. Tällaisenaan liiketunnistusohjaus on luotaantyöntävää, kun sen pitäisi päinvastoin vahvistaa samastumista.

Pettymys on kova, sillä Daturalla olisi ollut kaikki mahdollisuudet erottua huomattavasti vahvemmin edukseen pitkälti jatko-osien ja ennalta arvattavien teosten värittämästä nykypelien tarjonnasta.

4/10
Lisää luettavaa