Destiny 2 – The Witch Queen -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun numerossa 232. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Destinya parhaimmillaan

Savathûn, Hive-noitakuningatar ja jumalatar, on jotenkin saanut itselleen ja seuraajilleen samat valon supervoimat kuin pelaajien hahmotkin. Miten näin on päässyt käymään, ja mitä se tarkoittaa ihmiskunnan viimeiselle kaupungille? Ja kuka on salaperäinen olento mustien pyramidialusten takana?

Näiden mysteerien ympärille rakentuu Destiny 2:n uusimman laajennuksen The Witch Queenin tarina, johon on tällä kertaa panostettu toden teolla. Yksin tai kahden kaverin kanssa pelattava kampanja on laatua alusta loppuun, ilman turhaa täytettä tai pituutta keinotekoisesti kasvattavia kohtia. Kampanjan tehtävät, kenttäsuunnittelu ja taistelut ovat vaihtelevia ja erinomaisesti tehtyjä. Valon voimia käyttävät viholliset tuovat hauskaa vaihtelua tuttuun kaavaan, ja on kieltämättä kiusallisen huvittavaa saada maistaa omaa lääkettään supervoimaisten vihollisten toimesta.

Tarinakokonaisuus tuo hyvällä tavalla mieleen Bungien varhaiset Halo-kampanjat. Se on parasta Destiny-tarinaa sitten ykkösosan The Taken King -laajennuksen – ja panee jopa siitä paremmaksi.

Tarinan ohella mukana on monenlaisia uudistuksia eri osa-alueilla. Void-supervoimat modernisoidaan onnistuneesti edellisen laajennuksen stasis-voimien tapaan, ja hahmoluokasta riippumatta niiden käyttö on todella hauskaa sekä tehokasta. Void on nyt niin hyvä ja hauska, että se jättää auttamatta varjoonsa vanhemmat solar- ja arc-voimat. Niiden uudistumista saadaan valitettavasti odottaa vielä hyvä tovi.

 

Uusi asetyyppi, glaive, on myös kiinnostava lisä. Se on lähitaistelussa käytettävä keihäs, jolla voi myös ampua, ja siitä löytyy lisäksi hetkellinen suojakilpi. Ase on kuitenkin tasapainotettu sen verran hyvin, että vaikka se löytää helposti paikkansa pelaajien arsenaalissa, se ei sovellu ihan kaikkeen. Se antaa hyvän lisän lähitaisteluun, jota on aiemmin joutunut harrastamaan joko raskailla miekoilla tai nyrkeillä.

Ennakkoon eniten kiinnostusta herätti mahdollisuus rakentaa aseita. Nyt pelaaja voi rakentaa omat lempiaseensa ja valita niihin haluamansa kyvyt, joita voi vielä päivittää paremmiksi keräämällä aseille kokemusta niitä käyttämällä. Rakentelu toimii, mutta se on lopulta hieman liian monimutkaista ja vaatii aivan liikaa erilaisia materiaaleja. Onneksi Bungie on kuitenkin jo todennut, että se yksinkertaistaa järjestelmää reilusti seuraavan kauden alussa. Se on hyvä, sillä omien aseiden rakentelulle on pelissä ollut pitkään kysyntää ja sen perusteet ovat kunnossa. Aseita on myös näin aluksi vain kourallinen, mutta rakennettavien aseiden määrää tullaan lisäämään jatkossa.

The Witch Queen on kokonaisuutena Destinyä parhaimmillaan. Bungie on löytänyt viimeisten parin vuoden aikana selkeän linjan, jolla se peliä ohjaa. Eniten harppauksia on otettu tarinankerronnassa, joka on vahvempaa kuin koskaan. Laajennuksen tapahtumia pohjustettiin koko viime vuosi, ja se itse avaa puolestaan uusia ovia tulevaan. Lisäksi se vetää mukanaan myös tarinallisia lankoja, jotka aloitettiin jo alkuperäisessä Destinyssä lähes kymmenen vuotta sitten. Maailma ja tarina kehittyvät nyt koko ajan, eivätkä ne ole enää niin pysähtyneitä kuin aiemmin. Se koskee myös pelin keskeisiä hahmoja.

Tämä palkitsee eniten pitkäaikaisia pelaajia, ja vaikka pelimekaanisesti pelin pariin ei ole niin vaikea hypätä uutena pelaajana, tapahtumien osalta The Witch Queen ei ole luultavasti selkein tapaus. Faneille se on kuitenkin niin kova kokonaisuus, että he voivat ilolla odottaa, mitä on luvassa seuraavaksi.

9/10
KehittäjäBungie
JulkaisijaBungie
PeligenretRäiskintä
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa