Devil Kings

Tällaisenaan ei voi kuin ihmetellä, mitä Kobayashin mielessä on liikkunut projektin aikana.

14.9.2011 21:26

Capcomin tuottajanero Hiroyuki Kobayashi on mies, jolta on totuttu odottamaan laadukkaita pelejä. Pelit, kuten Resident Evil ja Devil May Cry, ovat varmasti jokaiselle pelaajalle tuttuja nimikkeitä, vaikka miehen itsensä nimi olisi täysin tuntematon. Kobayashin uusin aluevaltaus on aivottomien massateurastuspelien lajityyppi, jota tähän mennessä on pitänyt hallussaan Koein Dynasty Warriors -sarja.

Tulos on Devil Kings, fantasiaa ja futuristista teknologiaa japanilaistyyliseen supersankarimeininkiin yhdistävä peli. Löyhä taustatarina johdattelee pelaajat konfliktiin, jossa vastakkain ovat mahtavan Paholaiskuninkaan ja pienempien valtioiden armeijat. Suurempaa draamaa pelin selkärankana oleva Conquest-tila ei tarjoa, vaan ideana on valita sankarikseen joko Paholaiskuningas tai joku muista sankareista ja valloittaa kaikki kartalla olevat valtiot.

Valloittaminen tapahtuu tehtävästä toiseen samalla tavalla: pelaaja johdattaa armeijansa alueelle, jossa tapetaan satamäärin parista iskusta lakoavia perussotilaita, ja lopussa odottava vihollisjoukkojen pääpomo. Onnistuneen taiston jälkeen samaa toistetaan niin kauan, kunnes peukalo puutuu tai aivot sulavat.

Neliöllä maailma haltuun!

Jos yllä oleva kuvaus ei kuulostanut kovin mielenkiintoiselta, niin sitä Devil Kings ei myös todellakaan ole. Kontrollit ovat kyllä Capcomille tuttuun tyyliin sulavat, peli kestää suuretkin vihollislaumat hyytymättä ja grafiikka on tästäkin huolimatta siedettävää.

Itse pelaaminen ei vaan ole hauskaa. Joka kentässä vastaan vyöryy satoja perussotilaita, joita pelaajan kontrolloima sankari listii hetkessä jopa parikymmentä. Kahden eri hyökkäysnapin ja yhden torjuntanapin taistelusysteemi ei tarjoa kovin paljon vaihtelua, ja homma onkin pääasiassa yhden napin rämpyttämistä.

Sankareita vaihtelevin aseistuksin ja ominaisuuksin on kyllä riittävästi, mutta tämä ei riitä, kun itse pelaaminen on tylsää. Kobayashin mukaan Dynasty Warriorseista on pyritty erottautumaan nimenomaan Devil May Cry -tyylisillä hyökkäyksillä ja hahmonsuunnittelulla. Tämän parin napin rämpytyksen vertaaminen esimerkiksi Devil May Cryn lähes taidetta hipoviin taistelukontrolleihin on kuitenkin vähän sama kuin vertaisi Mersua kolmipyörään.

Devil Kings on jälleen hyvä esimerkki siitä, että kohtuullinen tekninen toteutus tai taustalla olevat nimekkäät tekijät eivät vielä riitä tekemään hyvää peliä. Pelistä tuleekin helposti mieleen Castlevania-mies Koji Igarashin viimetalvinen floppi Nanobreaker, joka jo pelkältä peli-idealtaan oli hyvin lähellä Devil Kingsiä. Yhteistä peleillä on myös taustalla olleet maineikkaat nimet. Toivottavasti trendi jatkuu kuitenkin siltä osin, että ainakin IGAn myöhemmät hengentuotokset ovat olleet laadukkaita, ja samaa toivoisi Kobayashiltakin.

Tällaisenaan ei voi kuin ihmetellä, mitä Kobayashin mielessä on liikkunut projektin aikana. Persoonattomuus, tylsyys ja täysin abstrakti aikakausi tyhmine suunnitteluratkaisuineen tekevät Devil Kingsistä– pelin, jota ei suin surminkaan uskalla suositella kenellekään. Paatuneimmat Dynasty Warriors -veteraanit voivat saada siitä jotakin irti, mutta heidänkin olisi ehkä viisaampaa odottaa keväällä saapuvaa Drakengard II: ta.

Hiroyuki Kobayashi

Kymmenkunta vuotta pelialalla vaikuttanut Hiroyuki Kobayashi on hienoisesta tuntemattomuudestaan huolimatta työskennellyt hyvin monen Capcomin huipputuotteen taustalla. Tuottajana, suunnittelijana, graafikkona ja ohjelmoijana toimineen Kobayashin nimi löytyy esimerkiksi jokaisen Devil May Cry-, Dino Crisis– ja Resident Evil -pelin tekijälistasta.

3/10
Lisää luettavaa