Dolmen / Arvostelut / pelaaja.fi

Dolmen

8.08.2022 // Kirjoittanut: Markus Heino
0

Dolmen-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden heinäkuun numerossa 235. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Dolmannen asteen yhteys

FromSoftwaren kehittämät Souls-pelit ovat osoittautuneet vaikeasti jäljiteltäviksi. Dolmen on tuore soulslike-peli, joka yrittää houkutella esikuviensa faneja tutuilla mekaniikoilla ja synkällä scifitunnelmalla. Dolmenin universumissa kysytyintä tavaraa on dolmen-kristalli, joka saattaa kuulostaa ruokakaupan valmiilta pastakastikkeelta, mutta jota hyödyntämällä saadaan aikaan kaikenlaista ihmeellistä. Kristallit muokkaavat todellisuutta, manipuloivat aikaa ja mahdollistavat nähtävästi myös tähtienvälisen matkailun. Pelin nimetön ja persoonaton päähenkilö lähetetään tutkimaan Revion Prime -nimistä planeettaa, jonka kallisarvoisen dolmen-louhoksen pelastajaksi ehtii jostain syystä vain yksittäinen soturi.

Ensin käydään kääntymässä hahmoeditorissa eli valitaan hahmon sukupuoli ja varusteiden väri. Lisäksi voi arpoa hahmoluokan muutamasta valmiista vaihtoehdosta tai aloittaa puhtaalta pöydältä ja tasolta yksi, kuten itsekin tein. Jälkikäteen ajatellen valmiin tarkka-ampujan tai kahden käden miekkaa heiluttelevan soturin valinta olisi ollut viisasta, sillä kunnon aseisiin ei pääse aivan heti käsiksi.

Laskeutumisen jälkeen silmille hyppää pelin armottoman rujo ulkonäkö, johon ei auta laatuasetusten säätö. Suurin syy sulavamman ruudunpäivityksen Performance- tilan valintaan on taistelujärjestelmä, joka on niin jäykkä ja osuminen molempiin suuntiin niin epäloogista, että kaikki apu on tarpeen. Quality tarkoittaa tässä tapauksessa laadukkaampaa samalla tavalla kuin hieman rosoisempi konsolipeli 2010-luvun alussa.

Nopeita lähitaisteluaseita, kuten kirvestä ja lyhytmiekkoja, käytettäessä toiminnan pitäisi olla melko suoraviivaista. Temppuilevasta kamerasta johtuen viholliseen kannattaa ensin lukittua ja päättää sitten lähestymistapa. Hyppyhyökkäykset ja vihollisten taakse luikahtamiset ovat perustemppuja, joilla rivikamaluudet kaatuvat.

Pienenä erikoisuutena nimetön pelaaja voi käynnistää energiapalkkia kuluttavan ylilataustilan, jossa käytössä oleva elementti – tuli, jää tai happo – voimistaa kaikkia hyökkäyksiä pienen hetken ajan. Tuli-iskut sytyttävät viholliset palamaan, happo nakertaa ajan kanssa, ja jää muuttaa viholliset lisävauriolle alttiin kohmeisiksi. Idea on hyvä, mutta hitaasti palautuvan energiapalkin vuoksi on järkevämpää käyttää kallisarvoiset voltit hahmon parantamiseen.

Hahmonkehitys on pahasti katollaan, sillä tuntuu, että kokemustasoja kannattaa hakea vain korkeampien osumapisteiden vuoksi. Muut ominaisuudet vaikuttavat käytännössä niin vähän, että satsaus näkyy vasta kymmenien tasojen päästä edes auttavasti.

Dolmen-kristallit eivät ole vain juonityökalu, sillä niillä on tärkeä rooli pomotaisteluissa. Kertaalleen voitettuja pomo-otuksia voi herättää henkiin muutamalla dolmenin murusella. Jos tapat saman hirvityksen kolmasti, saat joka kerta palkinnoksi raaka-aineita ainutlaatuisen aseen rakentamiseen.

Kamppailut tylsästi mallinnettuja päähirvityksiä vastaan ovat sarja teknisiä kömmähdyksiä ja auttamattoman vanhentuneita mekaniikkoja. Huomasin irvisteleväni erityisesti lattian laavaksi tai muuksi haitalliseksi muuttavia vaiheita, jotka olivat kuin suoraan World of Warcraftin pomotaisteluista. Kaikista isoimmat kamaluudet on mallinnettu fysiikaltaan jopa niin laiskasti, että pystyin seisomaan pomon sisällä ja huitomaan sitä aseillani vailla huolta puraisusta.

Hämmentävintä Dolmenissa on tasainen alisuorittaminen joka osa-alueella. Se johtuu joko liian kunnianhimoisesta tavoitteesta tai kunnianhimon puutteesta. Kokonaisuus jää ohueksi ja unohdettavaksi

4/10

Kehittäjä: 
Massive Work Studio
Julkaisija: 
Prime MatterKoch Media
Peligenre: 
Toimintaseikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Sony PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Kauhu, Väkivalta

Nostoja