Dragon Ball Fusions

Dragon Ball -ummikoille Fusions voi jäädä mitäänsanomattomaksi, mutta faneille kyseessä on oikein oivallinen pikkuroolipeli.

17.3.2017 22:02

Fuusiovoima on tulevaisuutta

Dragon Ball Fusions on peli, josta olisin mennyt sekaisin 15 vuotta sitten. Kymmenvuotiaana fanina jo pelkkä ajatus Dragon Ball -roolipelistä sai sukat pyörimään jaloissani, joten Dragon Ball Fusionsin kaltainen peli olisi ollut melkeinpä unelmieni täyttymys. Fusions sysää suosiolla sivuun perinteisen Dragon Ball -tarinankaaren oman höttöisen juonensa tieltä ja käyttää sitä tilaisuutena tarjota tuoreen seikkailun, jossa pelaajat rakentavat omaa supervoimakasta sankarijoukkoaan.

Tätä nykyä innostukseni Dragon Ballia kohtaan perustuu enää lähinnä heikkoon nostalgiaan, mutta tästä huolimatta nautin lopulta Fusionsista yllättävänkin paljon. Peli nimittäin tukee hyvää perusideaansa toimivilla pelillisillä ratkaisuilla. Sen vuoropohjaisissa taisteluissa on oikeasti taktinen puolensa, ja niiden mekaniikat on nivottu myös hauskasti yhteen monien Dragon Ballille ominaisten temppujen kanssa. Ympäriinsä lentely pelimaailmassa tuntuu sekin luontevalta ja välittää hyvää Dragon Ball -fiilistä.

Oman sankarijoukon rakennus on myös kohtalaisen monipuolista. Muutamien tarinaan sidottujen hahmojen lisäksi joukkoihinsa pääsee värväämään taistelemisen ja sivutehtävien kautta sekä tuttuja sankareita että satunnaisesti generoituja hahmoja, jotka jakautuvat viiteen rotuun ja kolmeen hahmoluokkaan. Hahmoja on mahdollista myös yhdistellä keskenään tiettyjen rajojen sisällä aina vain voimakkaammiksi taistelijoiksi, mikä jo pelkästään fanipalvelun nimissä on äärimmäisen hauska idea.

Dragon Ball Fusions -arvostelu

”Ympäriinsä lentely pelimaailmassa tuntuu luontevalta ja välittää hyvää Dragon Ball -fiilistä.”

Dragon Ball Fusions -arvostelu

Pyllylleen Dragon Ball Fusions horjahtaa muutamien ideoidensa viimeistelyssä. Oman tiimin hallinta ei esimerkiksi ole paperilla varsinaisesti monimutkaista, mutta pelin paikoin köykäisesti suunniteltu käyttöliittymä tekee siitä tympeämpää kuin sen tarvitsisi olla. Taistelutkin alkavat toistuvilla animaatioillaan tuntua nopeasti pitkäveteisiltä varsinkin satunnaisempia vihollisia vastaan.

Fusions syyllistyy myös oman elinikänsä keinotekoiseen pidentämiseen. Vähän väliä peli asettaa pelaajan ja tämän päämäärien väliin esteitä, jotka on mahdollista ohittaa taistelemalla kerättävällä erikoisenergialla. Esteet eivät muodostu varsinaisesti ongelmaksi, mikäli satunnaisempia taisteluja tykkää kahlata vapaaehtoisesti läpi. Pelin sivu- ja päätehtäviin keskittyvillä eteneminen tyssää kuitenkin turhan usein nyt tilanteeseen, jossa pelaajaa pakotetaan käymään läpi ylimääräisiä taisteluja ilman mitään järkevää perustetta.

Dragon Ball Fusions on monilta eri luonteenpiirteiltään tunnistettavissa ehdottomasti Dragon Ball –tuotteeksi. Peli ei kuitenkaan anna suursuositun lähdemateriaalin kahlita sitä aloilleen, vaan se uskaltaa irrotella tutuilla asioilla ja luoda näin kokemuksen, joka tuntuu luontevalla tavalla omanlaiseltaan. Muutamista kömpelyyksistään huolimatta se onkin fanipeli sieltä selvästi positiivisemmasta päästä.

7/10
KehittäjäGanbarion
PeligenretRoolipeli
JulkaisualustatNintendo 3DS
Pegi-ikärajatK-12
Lisää luettavaa