Japanissa lähes naurettavan suuren suosion saanut Dragon Quest -pelisarja on Euroopan rannikoilla vielä suhteellisen tuntematon kuuluisuus. Meille Yuji Horiin elämäntyö on päässyt esittäytymään vasta erinomaisen Dragon Quest VIII:n, sarjan nelososan DS-uudelleenjulkaisun sekä umpisurkean Dragon Quest Swordsin muodossa. Nyt vuorossa on sarjan viidennen osan uudelleenversiointi, Dragon Quest: Hand of the Heavenly Bride.

Myyntilukujen valossa pelin pitäisi olla ns. kova luu. Japanissa reilusti yli miljoona kappaletta viime vuonna myynyt peli sijoittui maan DS-myyntitilastoissa kolmanneksi ja kaikkien laitteiden yhteistilastoissakin irtosi seitsemäs sija. Historia on tosin osoittanut, etteivät japanilaisten pelimieltymykset suoranaisesti korreloi sitä, että ne maistuisivat myös nuiville länsimaalaisille.

Dragon Quest: Hand of the Heavenly Briden tarinankerronta noudattelee sarjalle ominaista, jalat maassa pitävää ja satukirjamaista linjaa, johon myös me olemme pikkuhiljaa tottuneet. Peli kertoo nuoren, mystisissä olosuhteissa muistinsa menettäneen pojan elämäntarinan, jonka ainoa varhaislapsuuden muisto on syntyminen kuningasperheeseen. Pelin tarina kuljettaa nuoren sankarimme menneisyytensä perässä lapsuudesta nuoruuteen ja aina aikuisikään asti. Kuten pelin nimikin vihjaa, jossain välissä mennään myös naimisiin ja perustetaan perhe.

Dragon Quest V:ttä ylistettiin aikoinaan erityisesti eri ikäjaksoihin jaetusta tarinankerronnasta ja pelaajan valintojen aiheuttamista muutoksista pelikokemukseen. Ikäjaksot ovat kyllä hyvä idea siinä mielessä, että pelaaja pääsee niiden kautta ikään kuin tutustumaan myöhempiin pelin henkilöihin aivan lapsuudesta asti, eikä lajityypin yleisesti suosimia takaumia juuri tarvita, koska pelaaja kokee nämä tapahtumat itse pelissä. Tarina itsessään ei ole mitenkään maata järisyttävä, mutta siihen sisällytetty tunnelataus ja kerrontatapa pitävät sen kuitenkin mielenkiintoisena.

Vihollinen on ystäväsi

Itse peli toimii pääosin kuin mikä tahansa 1990-luvun alun JRPG. Tarina kuljettaa sankariporukkaa pitkin lineaarista polkua, jossa vuorottelevat kaupungeissa tapahtuvat suvantovaiheet ja luolastojen tutkiminen. Näistä erityisesti viimeksi mainittua hidastavat ruudulla varsin mielivaltaisesti alkavat, vuoropohjaiset satunnaistaistelut.

Satunnaistaisteluiden määrä ei ole mikään vitsi. Matka kylästä toiseen tai muuhun vastaavaan paikkaan voi pitää sisällään toista kymmentä satunnaistaistelua. Säätämällä Battle Messaget nopealle, rähinät ovat varsin nopeaa hyökkäyskäskyn naputtamista eikä varsinaista taktikointia tarvitse muutamaa pomotappelua lukuun ottamatta juuri harrastaa. Dragon Questeissa yleensä tarpeellista hahmojen kouluttamistakaan ei juuri tarvita, joskin se vähentää tiheiden satunnaistaisteluiden aiheuttamaa turhautumista. Yksinkertaista hahmonkehitystä ja taistelua kompensoidaan sillä, että pelaaja voi rekrytoida lähes jokaisen taistelussa kohtaamansa hirviön ryhmäänsä ja koulia tästä tehokkaan taistelijan.

Teknisesti liikutaan samalla tasolla kuin Dragon Quest IV -remaken kanssa. Tutun henkinen ja pääosin viehättävä musiikki johdattaa tutkimaan ympäristöjä, joissa kolmiulotteinen grafiikka yhdistyy siellä vipeltäviin sprite-ukkeleihin.

Suhtautuminen Dragon Quest V:een riippuu hyvin pitkälle siitä, kuinka vanhan koulukunnan JRPG:ihin suhtautuu ylipäänsä. Kaikki pelin aikanaan merkittävät innovaatiot on käytetty ja jalostettu eteenpäin myöhemmin, eikä sen suuri tarina itsessään ole kovin vakuuttava. Persoonallisen kerrontansa, tunnelmansa ja kevyen otteensa puolesta se on kuitenkin viime aikojen nautittavimpia DS-roolipelejä. Sen suurin uhka on oikeastaan Chrono Triggerin DS-versio. Toisin kuin Dragon Questit, se peli on oikeasti ajaton. Näin ne omat koirat purevat.

Yuji Horii

Vuonna 1954 syntynyttä Yuji Horiita voidaan pitää Dragon Quest/Warrior sarjan suvereenina luojana. Hän on ollut mukana joka ikisen sarjan pelin teossa aina sen alusta asti, eli vuodesta 1986 lähtien. Välissä mies on kerinnyt toimimaan myös Chrono Trigger -projektissa, joten voidaan puhua varsinaisesta kansallissankarista.

Tällä hetkellä Yuji työstää ryhmineen Dragon Quest IX:ää, sarjan ensimmäistä ensisijaisesti käsikonsolille tehtävää osaa. Myös Dragon Quest VI:n uudelleenversiointi Realms of Reverie on työn alla.

7/10
Lisää luettavaa