Vapaaottelupelien takaisku

Vapaaottelu on urheilua kauneimmillaan. Vaparimiehet ovat kamppailu-urheilun kymmenottelijoita, joiden täytyy osata lyödä, potkia, painia ja lukottaa. Lajia kuvaavat videopelit ovatkin olleet tiukan paikan edessä, sillä monipuolisen lajin sovittaminen peliohjaimella hallittavaksi ei ole helpoin homma.

THQ piti vuosia UFC-lisenssiä hallussaan. Niinpä EA:n edellinen vaparipeli, EA Sports MMA, ei sisältänyt maailman suurimmassa vapaaotteluorganisaatiossa otelleita taistelijoita. Nyt tilanne on muuttunut, kun THQ haukkasi multaa ja EA otti UFC-lisenssin haltuunsa.

Tältä peliltä oli lupa odottaa suuria loistavan EA Sports MMA:n jälkeen. Ikävä kyllä EA Sports UFC ottaa useampia askeleita takapakkia, eikä laadussa pärjää aiemmalle osalle tai edes THQ:n sarjalle.
 

Mattopaini on pelin suurin kompastuskivi. Ilmeisesti pelin on haluttu keskittyvän pystymatsaamiseen, koska kehätuomari nostaa miehet ylös silmänräpäyksessä, jos positiot eivät vaihdu. Toisin sanoen ottelija ei siis voi keskittyä vastustajansa murjomiseen matossa, sillä tuomari käskee matsin pystyyn muutamassa sekunnissa, vaikka oma positio olisi se kaikkein paras mahdollinen. Jos siis haluat matossa otella, saat vaihdella positiota muutaman sekunnin välein. Siinä ei ole kamalasti aikaa pehmittää vastustajaa tai hakea lukkoja.

Lukotussysteemikään ei ole paras mahdollinen. Lukkoa hakevan pelaajan täytyy estää vastustajan pakenemisyritykset painelemalla oikeaa analogisauvaa samaan suuntaan, johon vastustaja yrittää paeta. Samaan aikaan tavoitteena on siirrellä vasenta sauvaa ruudulla näkyviin suuntiin, jotta lukotus etenisi.

En voi ymmärtää, miten kukaan voi koskaan saada ketään lukotetuksi tällä systeemillä. Pakeneminen on todella helppoa, mutta lukkoon ei kyllä saa ketään kiinni. Toki verkkopelissä saa aina kiikkiin jonkun, joka ei systeemiä tajua, mutta kohtalainenkin pelaaja pakenee pomminvarmasti.

Mattonujuamista on aina kritisoitu kaikissa MMA-peleissä, mutta UFC Undisputed -sarjassa sekä EA:n MMA:ssa se sentään ajoi asiansa. EA Sports UFC:ssä mattopaini on täysin pilattu.
 

Pystyottelu on reilusti matto-ottelua parempaa. Se ei kuitenkaan yllä lähellekään samalla tasolle kuin mainituissa MMA-peleissä. Vaikka EA Sports UFC:ssä saakin usein aikaan viihdyttäviä iskujen vaihtoja, on systeemi kuitenkin heikko, kun siihen tarkemmin tutustuu.

On hyvin vaikeaa päästä kärryille siitä, millaisia hyökkäyksiä pitäisi tehdä, että vastustajaa saa vahingoitettua. Välillä perille saa vaikka millaisia kottikärrypotkuja tai pyöriviä nyrkkejä, jotka eivät saa vastustajaa edes räpäyttämään silmiään. Joskus taas pienetkin osumat saavat tajun kankaalle.

Tätä ongelmaa ei ollut Fight Night -peleissä eikä aikaisemmissa MMA-peleissä. Aina on löytynyt tietynlainen järki siinä, millaisella strategialla pystyotteluun tulisi lähteä. EA Sports UFC:ssä en oikein keksi muuta kuin sen yhden ison iskun hakemisen, minkä jälkeen kaveria aletaankin lyödä maihin. Hyvin ajoitetuilla jabeilla ei pysty pysäyttämään kaverin iskusarjoja, eikä alapotkuilla pysty sekoittamaan vastustajan peliä. Edes alasviennin uhalla kiusaaminen ei onnistu, kun matossa harvemmin mitään uhkaa kohtaa.

Myös pelitiloissa ja ominaisuuksissa EA Sports UFC ottaa takapakkia. Missä ovat mestaruusvyön metsästykseen tai puolustamiseen keskittyvät moodit? Missä Pride FC -säännöillä tapahtuva pelitila? EA Sports UFC tarjoaa vain Fight Now’n, harjoitushaasteita, urapelitilan ja verkkopelin.

Ilmeisesti EA:n aika on mennyt täysin ulkonäön viilaamiseen, sillä EA Sports UFC on aivan järjettömän nätti peli. Kun siirtyy katsomaan peliä noin metrin päähän isosta televisiosta, yksityiskohtien määrä on aivan tajuton. Ottelijoiden ilmeet, ihokarvat ja lihakset ovat kaikki todella realistisen näköisiä. Rumien mantra osoittautuu kuitenkin oikeaksi: sisäinen kauneus on tärkeintä.

6/10
KehittäjäEA Canada
JulkaisijaEA Sports
PeligenretTaistelu, Urheilu
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätOnline, Väkivalta
Lisää luettavaa