Ever Oasis

Ever Oasiksen aavikkoseikkailu on kepeän mallikas yhdistelmä Zeldaa, Mana-sarjaa ja Animal Crossingia.

15.8.2017 08:32

Erämaan valtias

Ever Oasis ei ole saanut hirveästi ennakkohehkutusta osakseen, mutta varsinkin vanhempien japanilaisten toimintaroolipelien ystäviä se on saattanut silti jo puhutella. Peli on uusin luomus Square-veteraani Koichi Ishiilta, joka muutamien Final Fantasy -nimikkeiden lisäksi on ollut mukana vetämässä yhtiön Mana-sarjaa. Ever Oasiksesta onkin tunnistettavissa nopeasti elementtejä miehen aiemmista luomuksista, mutta samalla se ole missään nimessä mikään halpa yritys ratsastaa tämän menneisyydellä.

Ever Oasiksessa päästään seikkailemaan mystisen Kaaoksen uhkaamalle aavikolle, jossa erämaan asukkaiden turvapaikkoina toimivat keitaat ovat alkaneet käydä vähiin. Luonnollisesti pelaajan ohjaama sankari tai sankaritar saakin tehtäväkseen kokonaan oman keitaansa rakentamisen, kun tämän veljen hallinnoima turvapaikka ajautuu Kaaoksen voimien uhriksi.

Oman keitaan rakentaminen ajaa pelaajat kahdenlaisiin hommiin. Jotta keidas voisi ensinnäkin kukoistaa, se tarvitsee asukkaita. Niitä houkutellaan mukaan sekä pelimaailmaa tutkimalla että siellä erilaisia tehtäviä tekemällä. Asukkaiden tuella keitaalle voi rakentaa lisävoimaa ja varallisuutta tuovia kauppoja, joita ylläpitävien resurssien hankinnassa asukkaat voivat avustaa pelaajaa.

Oman keitaan kasvaminen on Ever Oasiksen hyvin tyydyttävä tapa kuvastaa pelissä tapahtuvaa edistystä. Keitaan hallinnointi aloitetaan hyvin pienestä ja rupuisesta maapläntistä, joka kasvaa lopulta vihertäväksi ja eloisaksi kyläyhteisöksi. Kasvaminen on sidottu mukavasti pelaajan tekemiin saavutuksiin eikä varsinaiseen tarinan etenemiseen, mikä saa kasvun tuntumaan nimenomaan asialta, jonka pelaaja itse sai aikaan.

Ever Oasis -arvostelu

”Keitaan hallinnointi aloitetaan rupuisesta maapläntistä, joka kasvaa lopulta vihertäväksi ja eloisaksi kyläyhteisöksi.”

Ever Oasis -arvostelu

Mitenkään syvälliseksi oman keitaan hallinnointi ei missään vaiheessa kuitenkaan muutu. Keitaan kasvulla on lopulta varsin vähän vaikutusta Ever Oasiksen seikkailullisempiin puoliin. Sen takia innostus kehittää omaa keidastaan lopahtaa helposti loppua kohden. Kauppojen rakentelun rinnalla peli tarjoaa hyvin vähän vaihtoehtoja vaikuttaa oman keitaan visuaaliseen ilmeeseen, mikä sekin vähentää helposti mielenkiintoa sen kunnostusta kohtaan.

Ever Oasiksen seikkailullisempi puoli nojaa sekin välillä puutumiseen johtavaan yksinkertaisuuteen. Parin hyökkäysnapin ja väistöliikkeen käyttöön pohjautuvissa taisteluissa avain menestykseen löytyy käytännössä aina varovaisuudesta, eikä toiminnan jäykkyys anna juuri tilaa vaihtoehtoisille pelityyleille. Toimintaa onneksi tuetaan muutamilla Zelda-henkisillä luolastoilla, joissa on tarjolla kepeää pulmanratkontaa ja salaisuuksien etsimistä taistelemisen rinnalle.

Pääluolastoissa eteneminen ei ole aina tosin luontevaa. Turhan usein niiden koluaminen keskeytyy tilanteisiin, joissa pelaajien on hetkellisesti teleportattava takaisin keitaalleen vaihtamaan seikkailijakokoonpanoa. Seikkailijaporukalla kun voi olla käytössä kerrallaan vain hyvin rajattu määrä tietynlaisten esteiden vaatimia kykyjä.

Yksinkertaisuudestaan ja muutamista hölmöistä suunnitteluratkaisuista huolimatta Ever Oasis on viihdyttävä 3DS-seikkailu. Sen hyvät ideat saavat helposti haluamaan siltä enemmän, mutta osin juuri simppeliyden johdosta se sopii nyt mainiosti kepeään käsikonsolikäyttöön.

7/10
KehittäjäGrezzo
JulkaisijaNintendo
Pegi-ikärajatK-7
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa