Itsemurhapommittaja odottaa oikeaa hetkeä. Sormet hikoavat laukaisimen ympärillä, mutta koska ympärillä on tarpeeksi kohteita? Liikunko vielä keskemmälle? Vai olisiko nyt oikea aika räjäyttää?

Every Extend Extrassa liikutaan täysin abstraktien symbolien tasolla, mutta silti tunnelma on omituinen. Pelien perusasetelma eli hengissä pysyminen onkin korvattu itsensä tuhoamisella. Mukanaan pitää viedä mahdollisimman monta vihollista. Jos ketjuun saa riittävän monta räjähdystä, pelaaja palkitaan lisäelämillä. Sitten synnytään uudestaan – ja lähdetään räjähtämään taas kerran.

Kun aivot saa nyrjäytettyä tähän vinoon pelitapaan, voi alkaa pureutua syvemmälle pelin mekaniikkaan. Pelaajan täytyy ohjailla alustaan luotien keskellä puhtaan 2d-räiskinnän hengessä. Nopeutussymboleja keräämällä pelin tahti kiristyy, ruudulle tulee entistä enemmän vihollisia ja pujottelu vaikeutuu, mutta samalla kasvaa mahdollisuus entistä suurempiin räjähdysketjuihin. Kaikki on kiinni ajoituksesta.

Saman pelistudion Lumines-pelien tapaan ulkoasussa painotetaan musiikin ja pelitapahtumien yhdistelmää, mutta sulautuminen ei koskaan ole yhtä totaalista kuin pulmapeleissä. Nopeutussymbolien aiheuttama musiikin tempon nosto toimii efekteistä parhaiten.

Tasan yhdellä tempulla varustettu Every Extend Extra kiehtoo vain vinon asetelmansa ansiosta. Itsemurhapommittaminen ei riitä rakennusaineeksi ensi-innostusta pidemmälle.

Testaa ilmaiseksi

Every Extend Extran juuret ovat ilmaisessa Every Extend -pc-pelissä. ”Itsemurharäjäytyspeli uusilla tuntemuksilla”, japanilaisen tekijän OMEGAn kotisivu hehkuttaa. Alkuperäiseen teokseen voi tutustua joko Every Extend Extran levyltä löytyvänä bonuksena tai osoitteessa nagoya.cool.ne.jp/o_mega/product/e2.html.

6/10
Lisää luettavaa