Kuin Bottaksen kausi

Pitkällinen pakertaminen vuodesta toiseen voi päättyä kahdella tavalla. Tasainen puurtaminen voi jäädä palkitsematta, jolloin tilanne on kuin McLaren-Hondalla: jokainen vuosi tuntuu edellistä tuskaisemmalta. Onneksi Codemastersin päämäärätietoinen uurastaminen on kääntynyt enemmän Valtteri Bottaksen uran suuntaan. Tasaisen parantamisen jälkeen vuorossa on vihdoin se ansaittu hyvä kausi. Mikä parasta, nuoren suomalaiskuljettajan tavoin F1 2017 ei tuhlaa tilaisuuttaan suoriutua.

F1 2017 on periaatteessa ”vain vuosipäivitys” pelimallien 2016 ja 2015 rungolle, mutta studion kohdennettu kehitystyö on jälleen hionut pahimpia kulmia pois. Täysin tuulitunnelisulavaksi peliä ei voi vieläkään kehua, mutta vihdoinkin peruspaketti tuntuu toimivalta. Samalla Codemasters on pyrkinyt kasvattamaan sisältötarjontaa kauden 2017 lisäksi.

Graafisesti rimaa on nostettu erityisesti kauden 2017 osalta. Ihmismallit näyttävät toki edelleen siltä kuin niillä olisi pahoja aikeita ja raudanpuute, mutta autot ja radat näyttävät nyt tasalaatuisemmilta ja elävämmiltä. Kuluvan kauden ikoniset T-siivet ovat tosin tulossa vasta päivitysten myötä. Klassiset F1-autot vuosien takaa on nekin mallinnettu hyvin, mutta ne eivät aivan pärjää nykyautojen viimeistelylle. Hauskana yksityiskohtana myös ruudulla näkyvät mittaristot heijastelevat auton aikakautta.

Tuttuun tapaan F1 2017 on naamioitu Sky Sportsin F1-lähetyksen näköiseksi ja kuuloiseksi Anthony Davidsonin ja David Croftin kommentoidessa tapahtumia ja kertoessa taustoista. Myös televisioesityksen tasoa on nostettu tälle vuodelle, vaikka kommentaattorit käyttävätkin tökeröitä kiertoilmauksia pelaajan omasta hahmosta puhuttaessa.

Äänien osalta tilanne on melko pitkälle sama kuin viime vuonna. Klassikkoautot kuulostavat toki hauskoilta, mutta äänisuunnittelun pääpaino on kohdistunut viime vuosien pöriseviin V6-hybrideihin. Halutessaan tiimiradiossa voi myös huudella takaisin kisainsinöörille joko äänikomennoilla tai valikoista naksuttelemalla. Itse radiokeskustelut tuntuvat hiukan hiotummilta kuin aiemmin.

Suurin loikka on tapahtunut onneksi pelattavuudessa, sillä F1 2016 ei täysin onnistunut poistamaan edeltäjänsä virheitä. F1 2017 jatkaa kehityskulkua siten, että oletusarvoisesti peli on helppo ja vaivaton lähestyttävä vaikkapa muutamaa rentoa ajosessiota varten. Erityisesti huomiota on saanut peliohjaimen kanssa tärkeä luistonesto, joka oli aiemmin päällä joko liikaa tai liian vähän. Nyt peli säilyy hauskana luistonestoa käytettäessäkin, mutta tarkempaa kontrollia tai lisähaastetta kaipaavat voivat kokeilla myös keskiasetusta.

Vaikeustasoon voi vaikuttaa voimakkaasti myös jarrutusavustimella sekä laajasti säädettävällä tekoälyn pätevyydellä. Lopputuloksena onkin hyvä paketti, joka viihdyttää sekä vasta-alkajia että simulaattoriharrastajia. Satunnaisten sunnuntaikuskien vuoksi tosin toivoisi peliin vielä hiukan parempaa selvennystä vaikeustasosta ja sen osa-alueista.

F1 2017 -arvostelu

”Fanien kannalta vain kuljettajat jäävät edelleen etäisiksi, mutta muuten uudistukset takaavat vihdoin aitoa Formula-fiilistä.”

F1 2017 -arvostelu

Kehitystä on tapahtunut myös ohjaustuntumassa. Nyt jopa peliohjaimen värinöistä voi päätellä, milloin tehokkaan kilpurin renkaat ovat pidon rajalla. Viesti ei ole erityisen hienovarainen, mutta ehdottomasti tyhjää parempi. Kehitystä viime vuoteen on tapahtunut myös ratilla ajettaessa. Erityisesti tilannetta arvostaa sadesäällä, sillä tämän vuoden päivityspakettiin kuuluu uusia dynaamisia säätiloja.

Jos aiemmin Formula 1:n ainutlaatuisuus tuntui jäävän hiukan etäiseksi sarjan virallisessa videopelissä, on Codemasters panostanut tilanteeseen hienosti. Autojen kehittäminen kauden kuluessa on merkittävä osa kilpailumenestyksen takaamista. Kehitystyössä tarvittavat pisteet kerätään puolestaan pitkin kisaviikonloppua ajamalla vaikkapa harjoituksissa tiettyjä testiohjelmia renkaiden kulumasta polttoaineen säästämiseen. Valaistujen porttien läpi ajaminen voi vaikuttaa hiukan keinotekoiselta, mutta testiohjelmat yhdistävät ajamiseen pikkupelien haasteita immersiota rikkomatta.

Auton kehittäminen on puolestaan nyt yllättävän hienovaraista. Resurssipisteillä voi ostaa muutaman kilpailun päästä toimitettavan päivityksen auton heikkoon kohtaan, mutta panostaa voi myös päivitysten laatuun. Varmoja ja toimivia päivityksiä vai tuurikortilla tavoiteltuja isoja hyppäyksiä? Valinta on kuljettajan. Samalla kehitys- ja haastejärjestelmä pitää huolen siitä, että myös sarjataulukon häntäpään talleissa voi olla hauskaa.

Ylipäätään uratila on tänä vuonna onnistunut paremmin välittämään tunteen siitä, että kuljettaja on yksi osa kymmenien ihmisten tiimiä. Kukaan ei voita kilpailua yksin. Toisaalta välinäytös, jossa tiimin edustaja vastaa ensin puhelimeen, on pelaajan aikaa haaskaavaa arkirealismia.

Kisaviikonlopun aikana ei kannata nukahtaa. Kehityspisteiden lisäksi Rivalry-järjestelmä pitää huolen, että omia suorituksia verrataan kilpakumppanin vastaaviin. Ylisuoriutumisella saa puolestaan mainetta muiden tallien keskuudessa, mikä voi avata vaikkapa Mercedeksen ja Ferrarin haluttuja ovia.

Uralla yleisesti pärjääminen avaa kilpailuiden väissä erilaisia välipalahaasteita, jotka tuovat sopivasti viihdettä vaikkapa vanhojen Formuloiden merkeissä. Mukana on 12 klassista F1-autoa Häkkisen ja Räikkösen mestaruusautot mukaan lukien. Välipalahaasteisiin suunnitellut lyhyet ratavariaatiot ja pelitilat tuovat pirteää leikkisyyttä aiemmin itsensä supervakavasti ottaneeseen F1-sarjaan. Niinpä edessä voi olla granturismomainen ohitushaaste Williamsin tai McLarenin legendaarisilla malleilla.

Välipalahaasteisiin voidaan laskea myös netistä ladattaviin skenaarioihin perustuva Events, jossa aikarajoitetut haasteet panevat pelaajat keskinäiseen järjestykseen. Esimerkkihaasteena on Span osakilpailun pelastaminen tilanteesta, jossa Max Verstappen on rikkonut autonsa nokan ja kilpakumppanit hengittävät niskaan.

Ja jotta tekeminen ei pelissä loppuisi yhden kauden suorittamiseen, uusi Championships-tila antaa mahdollisuuden räätälöidä omia kausipaketteja ja moninpeli tukee nykyautojen lisäksi myös klassikoita.

Fanien kannalta vain kuljettajat jäävät edelleen etäisiksi, mutta muuten uudistukset takaavat vihdoin aitoa Formula-fiilistä. Kun Codemasters käyttäisi vielä tovin valikoiden ja asetusten siistimiseen ja selventämiseen, alettaisiin olla jo sangen lähellä jokaisen F1-fanin toivepakettia.

Onneksi suunta on tasaisesti ylöspäin, ja vihdoin peliä voi suositella kilpasarjan ystäville. Nähtäväksi jää, tuoko ensi kausi muutakin kuin halo-turvakehikot.

8/10
KehittäjäCodemasters
JulkaisijaCodemasters
PeligenretKilpa-ajo
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa