Tämä arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden syyskuun numerossa 237.

Pysy tuoreimpien arvostelujen tasalla tilaamalla lehti tästä!

Kaasu pohjaan, kuka ohjaa?

Lähes kaikki tuntemani pelaajat aloittavat uuteen peliin tutustumisen asetusvalikosta. Grafiikka- asetusten säätämisen jälkeen F1 22 haluaa kertoa, että säläkaupassa on uusia tarjouksia.

Pieni anekdootti kertoo paljon Codemastersin F1-pelin uudesta suunnasta EA Sports -urheilupelien osana. Vilkkuvia ilmoituksia, mikromaksuja ja turhaa roinaa ei ole vielä häiritsevästi, mutta ero F1 2021:een on selkeä.

Urheilupelisisartensa tapaan F1 on nyt vuosiluvultaan vain 22. Eräs suurimmista ja hölmöimmistä uudistuksista kuluvalle vuodelle on F1 Life -tila, jossa pelaajat voivat sisustaa erilaisia aulatiloja, joissa avatarit hengailevat ja ällistelevät huonekaluja. Haluatko pukea avatarisi merkkipaitoihin tai Beatsin kuulokkeisiin? Pitcoin-valuutalla onnistuu – ja sitähän saa lisää oikealla rahalla.

Osana älymageeta miljonäärielämää ovat myös superautot, joita löytyy useimmilta F1-talleilta. McLarenin ja Ferrarin keltaisia katuohjuksia voi nyt ihastella F1 Life -aulassa, mutta lisäksi niillä pääsee ajamaan F1-radoilla Pirelli Hot Laps -haasteissa. Hitailla ja löllyvillä autoilla on hyvä tutustua vieraaseen rataan maltillisella tahdilla, ja ajelusta saa myös hyvin lisäresursseja. Myös turva-autot ovat nyt ajettavina, mutta totta puhuen ei-Formulat ovat huomattavan paljon paremmin edustettuina muissa autopeleissä.

Turhakkeiden alta paljastuu tuttu F1, johon on tehty kasa pieniä päivityksiä. Varikkoinsinöörinä on nyt Jeffin sijaan Marc Priestley, joka teki samaa työtä oikeasti McLarenin Mercedes-vuosina. Uusi ääni ja uudet repliikit istuvat paremmin, mutta peli valitsee edelleen hölmöjä asioita kerrottavaksi. Kommentaattorivalikoimaa on kasvatettu, ja David Croftin tilalle voi vaihtaa nyt Alex Jacquesin, mutta kyse on lähinnä siitä, että uusi laajempi jengi on lukenut samat repliikit.

Itse autourheilussa on kuitenkin tapahtunut suuresti. Ratavalikoima on päivitetty vastaamaan nykykautta, ja osa vanhoista radoista (Melbourne, Abu Dhabi, Barcelona) on päivitetty laserskannatuilla versioilla. Sprinttikisat tuovat vaihtelua kauteen, vaikka harjoituksista saatavat kehityspisteet ovat arvokkaampia.

Uudet autot vaativat uuden fysiikkamallinnuksen, ja autoilla on – oikean elämän tavoin – helpompi ajaa toisten autojen perässä. Aerodynamiikan ja alustan lisäksi rengasmallia on päivitetty, mutta kauden trendi-ilmiö eli pompotus on jätetty pois. Muutosten yhteydessä autojen käytös on rauhoittunut jonkin verran, ja avustimista voi koota itselleen sopivan kokonaisuuden. Autojen vaihtumisesta johtuen myös varikkopysähdykset on mallinnettu uusiksi. Lisäksi on tullut mahdollisuus turoiva- autoepisodeihin ja lämmittelykierroksiin. Varikkokäyntiinkin voi halutessaan osallistua muutaman painalluksen verran, lähinnä ettei tekisi ratkaisevaa virhettä.

Televisiointimallia on haettu palkintojenjaossa, ja myös varikkoepisodit, lämmittelykierrokset ja turva- autoepisodit voi katsella lähetyksenä ajamisen sijaan. On makuasia, sopiiko roolin vaihtuminen tekijästä katsojaksi kesken kisan omaan pirtaan.

Auton kehittämistä on yksinkertaistettu, ja tiettyjä My Team -toimintoja voi jättää automatiikalle. Jos osastojen konflikteja ei ratkaise tyydyttävästi, niistä voi paisua myöhemmin suurempia ongelmia. Tätä kirjoittaessa luvattu alustojen välinen ristiinpelaaminen on vasta testivaiheessa, mutta varsinainen julkistus on lähellä. Ihastuttavasti yhteispeluu tulee toimimaan myös päivitetyn kaksinpelikampanjan kanssa.

F1 22 on kyllä jälleen sarjansa paras peli, mutta sen parannukset olisivat pieniä tai mitättömiä ilman autojen merkittävää uudistumista. Ehkä Codemastersilla on luotettu sääntömuutosten viehätykseen tänä vuonna ja todelliset innovaatiot iskevät jälleen ensi vuonna? Tai sitten luvassa on lisää virtuaalivaatteita pitkästyneille aulaliskoille.

8/10
KehittäjäCodemasters
JulkaisijaEA Sports
PeligenretRalli
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa