Fatal Inertia

Pelaaja kiitää leijualuksellaan pitkin futuristisia ympäristöjä, kerää radalle sijoitettuja aseita ja yrittää teilata mahdollisimman monta vastustajaa ja ehtiä ensimmäisenä maaliin.

14.9.2011 21:56

Fatal Inertia on Koein kanadalaisen studion ensimmäinen peli, jolla Koein oli tarkoitus murtautua länsimaiden markkinoille. Ei taida onnistua.

Fatal Inertia lainaa paljon Wipeoutilta. Pelaaja kiitää leijualuksellaan pitkin futuristisia ympäristöjä, kerää radalle sijoitettuja aseita ja yrittää teilata mahdollisimman monta vastustajaa ja ehtiä ensimmäisenä maaliin. Kuulostaako tutulta?

Missä meininki?

Fiilis loistaa poissaolollaan. Peli on alkuvalikoista alkaen amatöörimäisen oloinen, ja kokonaisuutta vaivaa lattea tunnelma. Ajaminen kyllä maistuu, kunhan herkkään ohjaukseen tottuu. Sitten alle saa uusia ja vauhdikkaampia kiesejä, jolloin alkavat ongelmat. Kun törmää suuressa vauhdissa, aluksella on usein liian vaikea päästä nopeasti takaisin radalle. Radat ovat usein täynnä kapeita portteja, joiden välistä reitti kulkee. Välillä aluksellaan törmää myös täysin epämääräisesti ympäristön ulokkeisiin.

Ratasuunnittelu on todella epätasaista. Aurinkoiset saariradat ovat tunnelmallisia ja kivoja ajaa, mutta muut radat ovat synkkiä ja tylsiä. Loppujen lopuksi latteat radat ovat yksi pelin suurimmista heikkouksista. Vielä pari vuotta sitten, kun Fatal Inertia esiteltiin, tekijät kertoivat, että kuinka radan kappaleita, kuten kalliomuodostelmia, voi tuhota muita kilpailijoita haittamaan. Tämä on kuitenkin jäänyt lopullisessa pelissä todella pieneen osaan.

Olen futuristisen ajopelien suuri ystävä, mutta Fatal Inertian pelaaminen on pidemmän päälle masentavaa. Pohjalla on ihan hyviä ideoita ja kekseliäitä aseita, kuten benjiköysi, jolla vihollisen matkaa voi hidastaa, mutta hiomattomuus ja tylsät radat tekevät pelistä mälsän.

4/10
Lisää luettavaa