Siviililentämisen uusi päivä.

Tätä ehdittiinkin jo odottaa — ja pelätä. Flight Simulator –sarja on vakiinnuttanut asemansa simulaattorikentällä jo yli 25 vuoden ajan. Flight Simulator 2004 oli maailman massiivisin virtuaalinen keinotodellisuus, jossa pystyi yhtä lailla lentämään Cessnalla Tampereen päällä, kuin olla mukana virtuaalilentoyhtiössä jotka lentävät säännöllisiä reittilentoja ympäri maailman. Helsingissä Malmin Ilmailukerho on rakentanut pienkoneen runkoon Flight Simulatoriin pohjautuvan simulaattorin, jota käytetään lentokoulutukseen. Ja nyt kaikki tämä uhkaa vanhentua kerralla? Aloittaako Flight Simulator X virtuaali-ilmailuhistorian uuden kappaleen?

Paljon, kaikkea, hirviästi

Flight Simulator X on giganttinen teos kaikilla mittareilla lukien. Kenttiä on enemmän. Maisemat ovat kauniimpia. Lentokoneet ovat komeampia. Levytilaa kuluu 13 gigatavua. Silti Flight Simulator X on vain välivaihe. Microsoft tähtää jo Windows Vistaan, myös FSX:llä. Peli toimii vielä XP:ssä, mutta vauhtiin se pääsee vasta Vistalla. Mitähän se mahtaakaan silloin vaatia, kun FSX on nytkin näin hirvittävä koneteho syöppö? Flight Simulator X saa uudenkin tehopelikoneen kyykylleen. Simulaattorissa on niin paljon graafisia detaljeja ja ominaisuuksia, että kone jossa 2004 toimi hyvin, voi hyvinkin hyytyä sen alla..

Monen sortin lentelyä

Flight Simulator X on olemukseltaan tuttu ja tarjoaa saman toiminnallisuuden kuin FS2002/2004, eli vapaamuotoista lentämistä kaikkialla maapallolla. Pian kuitenkin huomaa, että uutta on tullut ja paljon. Lentelyä höystetään esimerkiksi yksinpelimäisillä tehtävillä. Erillinen lentokoulu on korvattu tehtäväpohjaisilla oppitunneilla, joissa pelaajille neuvotaan simulaattorin toiminnot ja edistyneempääkin lentämistä. Perusasiat neuvotaan ultrakevyen koneen ohjaimissa, lopulta lennetään jo liikennesuihkareilla ja helikoptereilla. Oppitunnit voi myös ohittaa tykkänään ja siirtyä varsinaisiin tehtäviin, jotka on jaoteltu tyylin ja vaikeustason mukaan. Tekemistä tarjoavat muun muassa Bermudan kolmioon kadonneen jahdin etsintälento, matkalennot ja lähestymiset, näytöslento Pariisin lentonäytöksessä ja tarinavetoiset tehtävät. Tehtävät sisältävät erittäin hyvät tehtäväkuvaukset ja kartat. Pelaajaa ei vain heitetä sekaan, vaan tämä ohjeistetaan hyvin ennen lentoonlähtöä. Lennon aikana perämies neuvoo ja selostaa. Jos tehtävät eivät lämmitä, on virtuaalinen maapallo avoinna entiseen tapaan. Lähde mistä haluat, milloin haluat, tee mitä lystäät. Kalpene kateudesta, GTA.

Lentämisen riemua

FSX tarjoaa myös uudenlaista lentämisen riemua. Esimerkiksi ilmakuopat ja alla muuttuva sää kuoppaisuuksineen tuovat aitoa tuntumaa. Lentomalleissa on tapahtunut kehitystä, erityisesti purjekoneiden käsittelyssä. Graafista ulosantiakin voi kehua, jos pelikoneessa vain riittää potkua. Valojen ja varjojen toteutus on kaunista. Maastot tekstuureineen ovat aiempaa miellyttävämmät. Suomessa on aitoja kuusia ja eri vuodenajat eroavat jonkin verran. Vaikka Suomi onkin suurimmaksi osaksi perusmaisemaa, rantaviivat ja kaupungit kuitenkin tunnistaa. Ylipäätänsä lentämiseen on saatu lisää syvyyttä ja tunnelmaa. Lentokoneiden järjestelmät on toteutettu aiempaa monipuolisemmin, Deluxe-version Garmin G1000-järjestelmällä varustetuista koneista puhumattakaan.

Myös verkkolentäminen sujuu

Verkkolentäminen on radikaalein uutuus. Simulaattoriin on viimein saatu sisäänrakennettu moninpelijärjestelmä, jonka ansiosta lentäminen sujuu niin internetissä kuin lähiverkossa. Samaan lähiverkkoon kytketyt koneet haistavat toisensa vaivatta ja pelaajat voivat lentää samoissa maisemissa, jopa samalla koneella. Toinen voi olla ohjaaja, toinen perämies. Myös nettilentäminen sujuu, vaikka peli käyttääkin Gamespy-yhtiön verkkopelitekniikkaa, mikä ei ole sieltä parhaasta päästä. Hyvällä onnella satunnainenkin verkkolentäjä kuitenkin löytää palvelimen, jolle yhteys on riittävän hyvä ja muita lentäjiä riittää. Useimmat palvelimet ovat vapaamuotoista lentämistä, mutta toisilla on myös lennonjohtopalvelut ja tarkat käyttäytymissäännöt.

Harppaus eteenpäin

Flight Simulator X on mittava loikka eteenpäin, mutta tehoja se vaatii. Sinnikkäimmillä faneilla onkin edessään konepäivitys. Kannattanee panostaa Vista-yhteensopivaan laitteistoon tai pistää kone remonttiin vasta Vistan kuluttajaversion ilmestyttyä. FSX on pitkän linjan projekti, niin koneen kuin, pelaajan kannalta. Se pääsee omilleen pitkällä tähtäimellä, kun pelaajien pelikoneet tavoittavat FSX:n laitevaatimukset. Älkää muuten uskoko virallisiin minimitehovaatimuksiin, sillä ne ovat silkkaa kettuilua. Tuplaprosessorillakin varustettu pelikone tahmaa välillä aivan totaalisesti, yksi gigahertsisestä suorittimesta puhumattakaan.

Yhteensopivako?

Toimivatko FS 2004:lle laitetut lisäkoneet ja laajennukset FSX:ssä? Osa toimii, osa ei. Kaupalliset valmistajat ovat luvanneet päivittää toimimattomia laajennuksiaan FSX:lle, mutta monimutkaisemmat laajennukset voivat tuottaa ongelmia. Esimerkiksi Finnish Scenery Designersin suomalaiskentät eivät toimi FSX:ssä noin vain. Suosittelisin, että tosifani pitää koneellaan sekä 2004:ää että FSX:ää.

Tavallinen vai deluxe?

Flight Simulator X:stä on julkaistu kaksi eri versiota, normaali- ja Deluxe-painos. Peli on molemmissa sama, mutta ekstrat eroavat. Perusversiossa on 18 lentokonetta, 40 huippudetaljeilla luotua lentokenttää ja 28 huippuyksityiskohtaista kaupunkia. Tehtäviä on 30. Deluxe-versiossa on 24 konetta, 45 kenttää, 38 kaupunkia ja 50 tehtävää. Lisäksi Deluxessa on G1000-digitaalijärjestelmällä varustettuja koneita ja lennonjohtojärjestelmä. Jos laajempi konevalikoima ja lennonjohtotorni eivät riitä, niin joillekin Deluxen sisältämät FSX-työkalut voivat olla se kovin juttu. Työkaluilla on mahdollista luoda simulaattoriin lisää sisältöä, aina uusista ohjainten instrumenteista, ohjaamografiikoista, maisemista ja lentokentistä aina upouusiin lentokoneisiin saakka.

Alkuperäinen pistemäärä 94/100

9/10
PeligenretSimulaatio
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa