Vaikka pidän Formula 1 -kisojen seuraamista passivoivimpana mahdollisena ajanvietteenä, videopelimuodossa kisoissa riittää imua. Lajista ei tarvitse välittää, mutta on silkkaa idiotismia halveerata Sonyn pelisarjaa pelkästään Räikkös-antipatian johdosta.

Formula One 06 on Sonyn kevytsimulaattorisarjan viimeisin peli. Se lähtee kisaan pitkälti samoin asein kuin aikaisemmatkin osat: täyden lisenssin ja hyvän peli- sekä fysiikkamoottorin voimin.

Näyttää ihan tältä vuodelta

Peli on PlayStation 2 -kamaa. Se näyttää riittävän hyvältä, muttei edusta PS2-autopelien parhaimmistoa. Graafinen yksityiskohtaisuus on uhrattu sulavan ruudunpäivityksen eduksi. Ratkaisu on perusteltu.

Radat ja autot on joka tapauksessa mallinnettu pieteetillä, mikä on vain hyvä asia – ja ehdoton edellytys, kun halutaan saada fanit mukaan kelkkaan.

Mukana ovat myös kaikki uudet tallit: Minardin ja Red Bullin ”fuusio” Scuderia Toro Rosso, japanilainen, Aguri Suzukin johtama, Super Aguri ja venäläisrahoitteinen, Jordanin korvannut, MF1 Racing.

Liikkeessä F1 06 on hieno. Vauhdin kasvaessa käytetään tehokeinoa, joka rikkoo auton ääriviivoja ja luo illuusion ilmavirran kulusta rungon yli. Sen ansiosta tuntee todella liikkuvansa, kun nopeusmittari kolkuttelee kolmeasataa tuntikilometriä. Kisojen aikana ruudulla näkyy hyvä määrä informaatiota. Se ei kuitenkaan estä missään vaiheessa näkemästä rataa tai muiden kuljettajien toilailuja.

Graafisesti kokonaisuus on eheä, muutamaa pientä yksityiskohtaa, kuten oman hahmon suppeaa rakennusosiota, lukuun ottamatta. Myös valikot ovat tyylikkäitä, hillityn näköisiä.

Studion kuristama ääniraita

Audiopuolella peliä myydään jälleen suomalaisäänin. Ja kuten aina, se on siunaus ja kirous. Tutut äänet ovat plussaa, mutta on tyystin eri asia selostaa livenä lähetystä kuin yrittää saada sama tunnelataus ja yleisfiilis esikirjoitettuun dialogiin. Summa summarum: Kyllönen, Mustakari, Linnamaa ja Saari ovat miehet paikallaan, mutta toivoa sopii, että tulevissa osissa miehiä ohjataan paremmin.

Mikään ei estä kuuntelemasta muiden maiden edustajia, mutta sama pätee enemmän tai vähemmän myös näihin ääniin.

Pelin äänimaailma on selostuksen ja moottorin ujelluksen dominoima. On pelissä musiikkiakin, mutta se ei jää päähän soimaan.

G-voimia ja sääntömuutoksia

F1-autot ovat kovin erilaisia ajettavia kuin WRC- tai rata-autokalusto. Sen huomasi, kun ajoi pitkästä aikaa Renaultilla Nürburgringin Castrol-S-mutkaan. F1-autojen kehittämän downforcen ansiosta niiden kaarreominaisuudet ovat omaa luokkaansa. Pää kannattaa nollata muista moottoriurheilupeleistä tutuista opeista ennen F1 06 -kautta.

Peliin on mallinnettu runsaasti muuttujia. Jarrutusmatkoihin ja pitoon vaikuttaa säätilan lisäksi muun muassa polttoaineen määrä tankissa ja renkaiden lämpötila. Autenttista tunnelmaa lisäävät myös mahdollisuus ajaa lämmittelykierros, määritellä varikkotaktiikka ja vaara, että auto saattaa helähtää aitoon McLaren-tyyliin.

F1 06 sisältää pikakisojen ja kisaviikonloppujen ja niiden testihelvetin lisäksi mahdollisuuden luoda virtuaaliura F1-kuljettajana. Itselläni kesti pienen ikuisuuden saada edes tallipaikka keskivaikealla vaikeustasolle, vaikka radan pintaa koristaakin kaasun ja jarrun oikeassa käytössä neuvova punavihreä viiva. Haastetaso tuntuu olevan kohdallaan – pelaaja saa tehdä töitä menestyksen eteen.

Säädettävää ja kokeiltavaa riittää myös Sonyn PSP-käsikonsolin ja PlayStation 2:n yhteiskisoissa sekä kokonaan verkossa kilpailtavassa kisakaudessa 2006. Näitä ominaisuuksia ei ollut kuitenkaan mahdollista kokeilla tämän arvostelun yhteydessä.

Formula One 06 on hyvä autopeli. Siitä täysin rinnoin nauttiminen vaatii kuitenkin 2,4-litraisten V8-koneiden tahtiin sykkivää sydäntä.

7/10
Lisää luettavaa