Forza Motorsport 2 / Arvostelut / pelaaja.fi

Forza Motorsport 2

3.07.2007 // Kirjoittanut: Juha Wakonen
105

Kolmen konsolin aika-ajoissa Microsoft on kirittänyt itsensä nyt kovan luokan autopelien paalupaikalle. Ilmestyessään vuonna 2005 ensimmäinen Forza Motorsport tarjosi monipuolista ja hienosti hiottua pelattavaa autosimulaattorien vaativalle yleisölle. Lievästä epätasapainoisuudestaan huolimatta peli asetti tulevan jatko-osan riman erittäin korkealle. Nyt Turn 10 yhdessä Microsoft Game Studiosin kanssa antaakin oppitunnin siitä, miten hyvää parannetaan vielä entisestään. Forza Motorsport 2 kiilaa nimittäin itsensä suoraan simulaattorien kuninkuusluokkaan.

Samaan hengenvetoon on todettava ikävä tosiasia. Monien kuluttajien kaasujalkaa tulee varmasti hillitsemään se, että jatko-osa on lähes identtinen ensimmäisen pelin kanssa. Mielikuvaa kauniista grafiikkapäivityksestä vanhalta Xboxilta uudelle on vaikea karistaa, kun autoaan vie kierrokselle ensimmäistä kertaa pelin harjoitusradalle. Rouhea uusi konsolien sukupolvi ei niinkään hyppää silmille visuaalisena ilotulituksena, vaan totuttelun jälkeen se tuntuu enemmänkin konepellin alla. Näkyvimmät muutokset koskevatkin pelin verkkopuolta, joka on Forza Motorsport 2:n selkein vahvuus. Ajan kuluessa juuri nämä ominaisuudet tulevat ratkaisemaan, miten pitkäikäinen johtoasema autopelien keskinäisessä kiihdytyskilpailussa on.

Kovasta simulaattoriperustastaan huolimatta Forzan oppimiskäyrä pysyttelee hyvän matkaa suhteellisen loivana. Ajopeleihin tottumattomankin on tutustumisen jälkeen helppo hypätä itsevarmana koslansa ratin taakse, puristaa lisävääntöä valmiilla viritysosilla ja näyttää tekoälykuskeille takavalojaan. Ensimmäisen osan tapaan ajokortittomien apuna tiellä pysyttelemiseen on luistonestoa, ABS-jarrua ja vastaavaa. Vihreästä punaiseen nopeuden mukaan skaalautuva optimaalinen ajolinja piirtyy asfalttiin tällä kertaa vain ratojen mutkissa. Muutos on pieni mutta tervetullut. Se myös toimii. Ensikertalaisenkin tekemisen riemu säilyy, kun ajolinjaa ei ole pureskeltu valmiiksi koko matkan edestä, ja apu on kokeneemmallekin usein paikallaan tiukoissa kurveissa.

Autojen väliseen tasapainoon kilpailutilanteissa on kiinnitetty erityistä huomiota, mutta tämä käy ilmeiseksi vasta myöhemmin pelissä. Alku tuntuu edelleen suhteettoman helpolta, erityisesti alemmilla vaikeustasoilla. Tietokonekilpailijat ajavat suoraan tehtaalta radalle kärrätyillä standardiautoilla, kun taas mikään ei estä pelaajaa virittämästä omaa pirssiään parhaaseen A-luokkaan heti ensimmäisestä lähdöstä alkaen. Vaikeustaso nouseekin tällaisille kuskeille pystyyn pelin puolivälissä, jolloin kisoihin ilmestyvät tiukentuneet tehorajoitukset. Uutena ominaisuutena on autoluokkaa tarkentava suoritusindeksi. Kun pelaaja esimerkiksi osallistuu tiukasti luokkarajoitettuun kisaan, on tämän kolminumeroisen luvun kasvattaminen avainasemassa revittäessä tehoja irti omasta kilpurista.

Konepellin alla

Yksinpelattava uramoodi käynnistyy tuttuun tapaan. Pelaaja valitsee itselleen kotimantereen, joka määrää hänen alussa saamansa kontaktit auto- ja varaosavalmistajiin. Maineen sekä pankkitilin kasvaessa tämä kotikenttäetu menettää merkitystään – ja onkin enemmän kuin suotavaa alkaa vakavasti miettiä autotallinsa valikoiman kasvattamista myös muiden maanosien merkkikärryillä. Kisatapahtumat rajataan esimerkiksi mantereen, vetoisuuden tai tehokkuusluokan mukaan. Jokainen varsinainen kilpailu koostuu yleensä kolmesta tai neljästä ajettavasta radasta.

Lievää hämmästystä herättää pelintekijöiden äärimmilleen tiukentama mahdollisuus valloittaa korkein palkintokoroke. Aikaisemmin koko tapahtuman voittoon riitti se, että kolmesta osakilpailusta suoritti kunniakkaasti kaksi ja kolmannessa hoiti itsensä maaliin vaikkapa toisena. Tällä kertaa kulta kilahtaa kirstuun ja palkintoauto rullaa omaan talliin vasta kaikkien osakilpailujen ensimmäisen sijan jälkeen.

Ajotuntuma ja fysiikanmallinnus Forza Motorsport 2:ssa on ensiluokkaista. Tällä kertaa jokaisen auton ominaisen käyttäytymisen todella huomaa, mikä on sinänsä paljon sanottu, kun pelissä on yli 300 autoa lähes viideltäkymmeneltä valmistajalta. Uutena ominaisuutena toimii myös ajotilanteissa yksityiskohtaista tietoa auton käyttäytymisestä antava telemetriikka. Peruspelaajalle se kuitenkin on enemmän osoitus simulaattorin hurjasta monipuolisuudesta kuin apu tiukkoihin kilpailuihin. Vahingonmallinnusta on sitäkin hiottu, ja ainoastaan todella lujat törmäykset eivät oikein vastaa pelimoottorin asettamia odotuksia. Kahden auton täystörmäys muistuttaa enemmän kahden puhvelin sarvien kolistelua kuin äkkipysähdyksen ja vääntyvän metallin totaalista rysäystä.

Konepellin alta löytyvä yksityiskohtainen simulaattori on toisaalta myös se, johon Forzan toinen tuleminen hieman kompastuu. Simulaattorin huimat ominaisuudet syventävät pelikokemusta piilossa pelaajan välittömältä katseelta, ja näin sen laskentatehojen varmistamiseksi on uhrattu asioita, joita monet tämän päivän moottoriurheilupeleiltä odottavat. Sahalaitoja on esimerkiksi jäänyt pahasti sinne tänne, ja kaikki kilpailut ajetaan aina päivällä täsmälleen samanlaisessa säässä. Pelistä ei myöskään löydy monen toivomaa ohjaamonäkökulmaa, jonka poissaolo selittyy myös hurjalla automäärällä. Ennestään jo muutamaan otteeseen lykätty peli olisi tuskin ehtinyt seuraaville joulumarkkinoille, jos satojen autojen ohjaamot olisi vielä pitänyt mallintaa pelin muuta tasoa vastaavasti.

Kotikuskit maailmalle

Verkkopuolesta sen sijaan ei ainakaan allekirjoittaneella löydy ensimmäistäkään nokankoputtamisen aihetta. Forza Motorsport 2 tarjoaa uskomattoman monipuoliset mahdollisuudet kilpailla tai tehdä itseään muuten tunnetuksi moninpeliareenoilla. Pelintekijät rohkaisevatkin pelaajia kerääntymään kokonaiseksi yhteisöksi, omiksi talleikseen ja joukkueikseen. Tätä tukee myös hyvää vauhtia päivittyvät verkkosivustot. Sieltä saa tietoa Microsoftin järjestämistä kilpailuista, sinne voi ladata suoraan omalta konsoliltaan autoistaan ottamia valokuvia muiden ihailtavaksi ja siellä tehdään tietysti myös kauppaa.

Kilpailuja isännöiville on annettu entistä vapaammat kädet määritellä kisojen luonne ja rajoitukset. Uutena piirteenä kilpailijat voidaan pakottaa ajamaan täysin ilman minkäänlaisia apuja, mikä tarkoittaa esimerkiksi automaattivaihteista ja optimaalisesta ajolinjasta luopumista. Mielenkiintoisin muutos on kuitenkin tehty itse kaupankäyntiin, joka tapahtuu nyt yhteisön välisenä huutokauppana. ”Autokauppakamariin” onkin järkevää tuoda myyntiin omat turhat nelipyöräisensä, koska yksinpelattavassa uramoodissa autoista ei saa edes alinta mahdollista polkuhintaa.

Kun kilpaileminen yksin- tai moninpelissä kyllästyttää, voi siirtyä tuunaamaan autojaan. Pirssien visuaalisen puolen muuttaminen tapahtuu yksinkertaisilla mutta hämmästyttävän monipuolisen lopputuloksen mahdollistavilla työkaluilla. Kuvia, tarroja ja tekstiä voi läiskiä päällekkäin nyt useita tuhansia kerroksia. Osoituksena tästä pelin muutamaa viikkoa aikaisemmin saaneet japanilaiset pelaajat ovat pimpanneet autoihinsa anime- ja pelihahmoja, Pringles-mainoksia ja ties mitä uskomattoman tarkasti. Tämä puoli Forza Motorsport 2:ssa tulee varmasti kannattelemaan sen suosiota pitkälle tulevaisuuteen.

Forza Motorsport 2 edustaa hienoa askelta erittäin hyvästä kohti vieläkin parempaa. Kehityksen vaaka ei tällä kertaa suosinut yksinpelaajia, mutta urakampanjassa pelattavaa pitäisi riittää ainakin pariksikymmeneksi tunniksi. Kaikille autohulluille peli on varmasti pakkohankinta, mutta sillä saattaa olla vaikeuksia sytyttää kipinöitä liekeiksi laajemmassa kuluttajakunnassa. Forza ei edelleenkään ole yhtä virtaviivainen katseenkääntäjä kuin monet kilpailijoistaan, ja sen herättämää innostusta voi olla vaikea pitää yllä kovin kauaa. Meille muille sen sijaan annetaan jälleen erittäin hyvä tekosyy jäädä sisälle peliohjain kädessä kesäauringon paahtaessa.

Kilpailua kotisivuilla

Forza Motorsport 2 elää myös verkkosivuilla forzamotorsport.net. Siellä on kaikkien nähtävissä pelaajien hulppeita kierrosaikoja, huutokaupattavia autoja ja tulevaisuudessa varmasti myös tietoa mahdollisesta ladattavasta sisällöstä. Mielenkiintoista ajantappoa voi harrastaa myös selailemalla käyttäjien suoraan pelistä ottamia valokuvia, joita pelin välityksellä voi ladata suoraan verkkosivuille.

Moninpelaajille verkkosivut tarjoavat jatkuvasti päivittyvää materiaalia Microsoftin isännöimistä viikoittaisista kilpailuista. Niihin pääsee kuka tahansa osallistumaan muutaman karsintakierroksen jälkeen, ja jokaiselle autoluokalle löytyy varmasti oma paikkansa kilparadoilla. Forza Motorsport 2:n virallisten julkaisujen jälkeen sivusto toivon mukaan räjähtää aivan uudenlaiseen elämään, sen verran mukava lisä itse peliin kyseinen palvelu on.

9/10

Kommentit

Käyttäjän Tomsson kuva
Tomsson

Varsin jees

Käyttäjän molotus kuva
molotus

Ihan ok

Käyttäjän Rokkimakkara kuva
Rokkimakkara
Käyttäjän VRSV kuva
VRSV

Tämänhetkinen kingi..

Käyttäjän Tarkkis kuva
Tarkkis

Helposti paras... ikinä

Käyttäjän Nazza kuva
Nazza

Paras autopeli koskaan.

Käyttäjän kukkis kuva
kukkis
Käyttäjän Oscar kuva
Oscar
Käyttäjän himopelaaja kuva
himopelaaja

todella viihdyttävä.

Käyttäjän ode23 kuva
ode23

Kävin demottamassa, ihan ok

Nostoja