Pelityyppi: Strategia / Roguelike
Kehittäjä: Subset Games
Julkaisija: indie
Julkaisualustat: Windows, OS X, Linux
Jakelumuoto: digitaalinen
Julkaisupäivä: myynnissä
Ikäsuositus: ei tiedossa
Pelaajia samalla konsolilla: 1
Moninpeli: ei

Avaruusseikkailu 2012

Avaruusaluksemme kyljessä on ammottava aukko. Elintärkeä ilma humisee absoluuttisen kylmään tyhjiöön, mutta ainakin hapenpuute sammuttaa sairastuvalla loimuavat liekit. Potilaita onkin jo jonossa, sillä ohjaamoon pyyhälsi murha mielessään parimetrinen heinäsirkka, ja inhojen insektoidien oma alus pommittaa herkeämättä viimeisiään veteleviä suojakilpiä. Jos tästä selvitään jollain ihmeellä, pitäisi jotenkin haalia lisää löpöä tyhjyyttään kumisevaan polttoainesäiliöön, ja tutka huutaa takaa lähestyvästä vihollislaivastosta.

Älä hätäänny, kadetti, sillä tämä ei ole katastrofi. Tämä on tuikitavallinen torstai federaation uljaassa laivastossa.

Joukkorahoitusta Kickstarterin kaltaisten sivujen kautta on toivottu pelastajiksi niille peleille, jotka eivät osu suurten pelijulkaisijoiden ahdasmielisesti määrittelemään valtavirtaan. ”Uskon kun näen”, sanoo moni, mutta ei meidän tarvitse odottaa koko ilmiön käynnistänyttä Double Fine Adventurea. Nyt näkyy, ja saa uskoa. Kiinalainen indietuotanto FTL on nimittäin 200 000 taalan Kickstarter-keräyksellä loppuun saatettu projekti, joka tekee juuri sitä, mitä sen kampanjassa luvattiin.

Tärkein yksittäinen tieto FTL:stä on se, että peli kuuluu niin sanottujen roguelike-pelien jatkumoon. Se tarkoittaa satunnaisesti luotujen kohtaamisten ja pysyvän kuoleman yhdistelmää. Pelaajalla on hallinnassaan avaruusalus miehistöineen, ja sen on tarkoitus syöksyä läpi tutkimattoman avaruuden kohti federaation kotiplaneettaa. Perässä valuu vääjäämättä ilkeiden kapinallisten laivasto, jonka hyökkäyksestä pitäisi varoittaa kotiväkeä. Tavallaan on tutkimisen vapautta, mutta samalla on koko ajan paine edetä.

FTL on ulkoisesti riisuttu mutta mekaniikaltaan kaunis ja elegantti peli, jossa silmäyksellä näkee aina kaiken tärkeän. Sen tiedon perusteella punnitaan riskejä. Uskallanko suojata siviiliä avaruuspiraateilta? Ostanko uuden aseen, vai värväänkö miehistöön vahvistuksia? Polttoaineesta ja ammuksista on pulaa, ja aluksen kehittymistä säätelee taisteluista ja satunnaiskohtaamisista kerättävä romu. Liian nössö pelaaja pääsee kyllä matkan loppuun, mutta invaasion voi pysäyttää vain monessa liemessä kypsäksi marinoitu miehistö ja Millennium Falconin tai Serenityn kaltaiseksi legendaksi tuunattu avaruusjolla. Sitä jaksaa yrittää yhä uudestaan, sillä aluksen valtauksissa ja alusten välisissä taistoissa on koukuttavia hienouksia.

FTL:n suuri heikkous on satunnaiskohtaamisten rajoitettu määrä, mutta tiukka vaikeustaso varmistaa, että menee kauan, ennen kuin mikään tuntuu läpihuutojutulta. Vaikeasti avattavissa on lisäksi iso nippu outoja aluksia, joiden arkkitehtuuri, miehistö ja aseistus toimivat kuin roolipelien luokkajako. Omasta mausta riippuen pelin onnipohjaisuus joko innostaa tai kyrsii. Paraskaan strategia ei riitä, jos viholliset sattuvat vaikkapa valtaamaan aluksen keskellä sykkivää aurinkomyrskyä.

Tässä avaruusmatkassa on tuntemattomaan sukeltamisen charmia, jota pystyi aikoinaan haistelemaan Star Control 2:ssa ja sittemmin tuntemattomammassa Weird Worldsissa. FTL:n eduksi on sanottava, että se ei silti tunnu minkään vanhemman pelin kloonilta.

8/10
KehittäjäSubset Games
Julkaisijaindie
PeligenretStrategia
Lisää luettavaa