Gears of War 4

Gears of War 4 lunastaa siihen kohdistetut suuret odotukset. Se on selvästi parempi peli kuin Judgment ja nousee helposti pääsarjan parhaiden hetkien rinnalle.

4.11.2016 10:31

Hauska tappaa vanha tuttu

Gears of War on jo vuosien ajan ollut Microsoftin suuria johtotähtiä. Huippusuositut pelit ovat keränneet suosiota ja ylistystä joka puolelta. Nyt on kuitenkin uuden alun paikka – uusi konsoli, uusi kehitystiimi ja aivan uusi peli, joka tavallaan nollaa pelisarjan tilanteen ja lähtee selvästi rakentamaan kohti omaa pelisarjaansa.

Alkuperäisten Gears of Warien tapahtumista on kulunut 25 vuotta. Marcus Fenix yhdessä Delta-joukkueen sotureiden kanssa voitti sodan ja tuhosi locustit, mutta siinä sivussa koko planeetta meni vähän päreiksi.

Ihmisten kaupunkeja ja asutuksia pyörittäneet virtalähteet hajosivat sodan päättäneen mega-aseen laukeamisen seurauksena, ja ilmastokin otti nokkiinsa. Megamyrskyt riehuvat kaikkialla, kun ihmiskunnan rippeet rakentavat uutta yhteiskuntaa tällä kertaa tähtäimessään ikuinen ja kestävä rauha. Sellaista ei tietenkään ole tiedossa, sillä uusi kamala uhka nostaa jo päätään vanhan maailman raunioissa.

Uutta uhkaa torjutaan sopivasti uusilla sankareilla, sillä Gears of War 4:n pääosassa ei nähdä enää Marcus Fenixiä tai muitakaan hänen nyt eläkeikäisiä kavereitaan. Pääosan omena ei ole pudonnut kovin kauas puusta, sillä nyt taisteluvuorossa on Marcuksen poika James. Yhdessä kavereidensa kanssa ”JD” on kääntänyt selkänsä COG:n militaristiselle järjestykselle ja lähtenyt etsimään onneaan villistä luonnosta, mutta kohtalon koura sieppaa kolmikon keskelle koko maailman kohtaloa ravistelevia tapahtumia.

Kun vaihtoon on mennyt sankarivalikoiman ohella myös kirjoitustiimi, on ihan ymmärrettävää, että myös pelin tyyli on muuttunut aiempaan verrattuna. Vaikka tarinassa käsitellään yhä ikäviä asioita, tyyli on lähempänä kaverikomediaa kuin sotaeeposta. Jatkuva sanailu, pelin aikana kehittyvät ja toistuvat vitsit sekä kolmikon toverillinen kemia tuovat peliin omaa tunnelmaansa, joka vetosi ainakin minuun kympillä. Gears of War 4 on hauska peli!

Tarina noin yleisesti tuskin voittaa mitään pelimaailman käsikirjoituspalkintoja, mutta ei se niitä jahtaakaan. Gears of War 4 selvästi tuntee vahvuutensa ja tarjoilee sitä pelaajien kaipaamaa äijärymistelyä koko rahan edestä. Noin kahdeksantuntisen tarinan aikana ei taatusti ehdi tulemaan tylsää, vaikka toki rauhallisempia suvantovaiheitakin koetaan.

Jos Gears of War 4:n tarina tekeekin vähän pesäeroa aiempaan, samaa ei voi sanoa pelattavuudesta. Gears on yhä Gears, mutta se ei kuitenkaan ole huono juttu. Edellisestä pelistä on jo muutama vuosi aikaa, joten ainakin itse jo suorastaan kaipasin Gears of Waria. Asiaa toki auttaa se, että pelattavuus oli ennenkin hyvälaatuista – ja tuntuu taas todella hyvältä.

Suuret linjaukset toimivat kuin aiemminkin: nopeatempoista räiskintää hirmuisen messevillä aseilla, koko rahan edestä vyötärönkorkuisia seiniä ja suunnattomat määrät vihollisia, joihin upottaa luoteja tai moottorisahan teriä.

Gears of War 4 -arvostelu

”Joka kulman takana tuntuu odottavan jotain uutta, hienoa ja yllättävää. Harvan pelin tarinatila jättää näin leveää virnettä!”

Gears of War 4 -arvostelu

Vihollisvalikoima on suuremmista muutoksista ensimmäinen. Pelin alussa edessä on pienoinen kulttuurišokki, sillä ensimmäisten tuntien aikana taistellaan pääasiassa erilaisia robotteja vastaan. Tarinan edetessä siirrytään perinteisemmille raiteille, sillä Gears of War 4:n uusi vihollisrotu, swarm, tuo vahvasti mieleen aiemmista peleistä tutut locustit.

Uudet vihollisrodut ovat silti antaneet Coalitionin väelle tilaisuuden kehitellä uusia ja ikäviä yllätyksiä. Vastaan tulee kokonaan uusia haasteita, jotka todennäköisesti saavat hengen pois pariinkin kertaan, ennen kuin oikeat taktiikat löytyvät. Osa näistä haasteista liittyy vihollisten uusiin aseisiin, jotka ovat Gears-tyyliin totaalista överiä. Naurettavan hieno vehje on esimerkiksi kranaatinheitin, jonka kranaatit voi ilmalennon aikana komentaa porautumaan suoraan alaspäin, jolloin ne räjäyttävät sitkeimmässäkin suojassa kykkivän pelaajan. Eikä kakkoseksi takuulla jää myöskään sarjatulella sirkkelinteriä ampuva kanuuna.

Kampanjaa rytmitetään nyt myös vaikutteilla suositusta Horde-pelitilasta. Muutamissa kohdissa pelaajan täytyy puolustaa aluetta vihollislaumoilta, jolloin rakennellaan puolustuslinnoitteita ja murhataan aalloissa päälle puskevia vihollislaumoja. Ei tämä toki aidon Horden veroista mättöä ole, mutta herättelee kivasti ruokahalua ja piristää kampanjaa.

Kokonaisuutena Gears of War 4:n tarinatila on oppikirjaesimerkki uuden ja vanhan sekoittamisesta. Mukana on silmäniskuja veteraaneja varten, kun tarina ja tapahtumapaikat viittaavat aiempien pelien henkilöihin ja tapahtumiin, mutta itse sisältö tuntuu tuoreelta. Joka kulman takana tuntuu odottavan jotain uutta, hienoa ja yllättävää. Harvan pelin tarinatila jättää näin leveää virnettä!

Yksinpeli on tietenkin vain puolet Gears of War 4:n tarjonnasta, eikä moninpelissä unohdeta sen enempää yhteistyöstä kuin toisten pelaajien murhaamisesta pitäviä. Molemmat moninpelitilat tuntuvat muun pelin tavoin kovin tutuilta, mutta uusilla mausteilla. Jos siis et ole sietänyt kuperkeikkaa heittäviä haulikkosankareita, Gears 4:n moninpeli ei ole vieläkään sinua varten.

Versus-moninpeli on yhä hyvin sujuvaa ja toimivaa. Ruudunpäivitys on ripeää, ja todella tehokkaat aseet pakottavat käytännössä pelaamaan tiukkaa tiimipeliä, jotta pysyy hengissä. Pelaajien iloksi mukaan on heitetty pari uutta pelitilaa, joista yhdessä koko tiimin aseet ovat aina samat ja vaihtuvat muutaman tapon jälkeen uusiin. Toisessa taas jokaisella pelaajalla on vain yksi elämä, jonka saa takaisin vasta, kun oma tiimi tappaa jonkun toiselta puolelta. Hauskaa ja hirvittävän nopeatempoista!

Horde-tilaan taas on lisätty muun muassa hahmoluokat eli mahdollisuus erikoistua esimerkiksi tavallista tehokkaampien puolustuslinnoitteiden rakentamiseen. Edut eivät ole suuria, mutta kaikki kelpaa, kun yritetään pysäyttää 50 alati kovenevaa vihollisaaltoa. Tiukka tiimityö on avainasemassa, joten ideaalitapauksessa mukaan hommataan neljä kaveria, mutta yllättävän hyvin se sujui myös satunnaisten pelaajien kanssa. Tiivistetään asia vaikka näin: jos pelkkä Horde erotettaisiin omaksi pelikseen, maksaisin siitä hyvillä mielin jokusen kympin.

Gears of War 4 ei  yllätä, sillä se on juuri sitä, mitä ainakin itse kuvittelin kuullessani pelin nimen. Tämä ei kuitenkaan ole huono juttu, sillä Gears-nimi on perinteisesti tarkoittanut laatua, ja sitä myös Gears of War 4 sisältää. The Coalition selviytyy hommasta puhtain paperein, sillä tiimi on tehnyt vuoden viihdyttävimpien pelien joukkoon kiilaavan teoksen, joka suorastaan huokuu laatua ja viimeistelyä.

Valituksen aiheet ovat vähissä. Kokemus on tietenkin yhä kovin lineaarista rännijuoksua, ja on turhauttavaa, että viholliset tuntuvat keskittyvän pääosin pelaajan tappamiseen jättäen tekoälyn ohjaamat tiimikaverit rauhaan, mutta eivät tällaiset pikkujutut pilaa kokemusta lähimainkaan.

Gears of War 4 ei ehkä ole mikään puhtaalta pöydältä aloitettu uusi alku, mutta se on parasta Gears of Waria miesmuistiin. Se on erinomaisen tyydyttävä kokemus niin yksin- kuin moninpelinsä puolesta ja nousee taatusti ainakin minun vuoden pelit -listalleni. Se on pakkohankinta Windows 10:n tai Xbox Onen omistajille.

9/10

Gears of War 4 lunastaa siihen kohdistetut suuret odotukset. Se on selvästi parempi peli kuin Judgment ja nousee helposti pääsarjan parhaiden hetkien rinnalle.

Miikka Lehtonen

9/10
KehittäjäThe Coalition
JulkaisijaMicrosoft
PeligenretRäiskintä
Pegi-merkinnätKiroilu, Online, Väkivalta
Lisää luettavaa